R 4CV - 1961 - Mange

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

R 4CV - 1961 - Mange

Post by mange »

Nu när det har kommit till en så här rolig forumsdel så måste väl jag skriva lite[:D]

Först en liten bakrund
En granne till min farmor hade bilen när jag var liten HÖRDE den första gången när jag var 13, frågade pappa vad de där var för bil och han förklarade. Efterssom jag sedan barnsben varit med farsan och hans CV på träffar så var jag redan då allvarligt miljöskadad och en sån skulle jag ha.
Efter det så frågade jag Roffe (ägaren till bilen) varje gång jag träffade honom om den var tillsalu. men han svarade svävande att han skulle fixa till bilen...bla bla....
Sen en lördag ca 12 år efter att jag HÖRDE den för första gången så frågade han mig om jag var intresserad.... på söndagen stod den i Farmors garage:)
bilen var då flerfärgad så efter lite rostlagning, bromsfixande motorgenomgång, eldragning, slipning, omlackering m.m så var den äntligen renoveringen klar sommaren 01 (den blir nog aldrig riktigt klar man ändrar och fixar saker hela tiden)

Liten Spec på Bilen:
Motor:
Dauphine 1093, Högeffekskolvar, vassare kam, solex dubbelportare, "extraktor" grenrör, balanserad, lättat svänghjul m.m och med alla dessa modifieringar så skall den leverera hiskeliga 55 hk DE NI[:D]
Växelåda och bakvagn
Dauphine (4 vxl; 3 original)Kortade växellägen
Bromsar:
Original trummor
Fälgar:
R8 Gordini 15"
Inredning
Recarostolar med baksäte från en Lacia Delta Integrale II. Sitter som en gud[:D] Träratt och varvräknare
Kaross:
Sollucka och vevfönster (dessa prylar var tillbehör på en vanlig så gick det inte att veva ner rutan[:D])

Bilder finns i klubbens bildarkiv samt några även här den blåa är CV'n
http://www.r10-siten.com/gallerier/imag ... feR8_s.jpg
http://www.r10-siten.com/gallerier/imag ... R8_2_s.jpg
http://www.club4cv.se/re14a.JPG
http://www.club4cv.se/brost105a.JPG
http://www.club4cv.se/brost505a.JPG
http://www.club4cv.se/gute2a.JPG
http://www.clubrenaultsverige.com/pict/ ... 2005/8.jpg
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ah låter helt underbart =) Nu vill vi höra vad som ska göras under vintern på denna skapelse =)
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

I vinter blir det nog bara lite service prylar.
Hade däremot tänkt att plocka isär min R8 Gordini -67 denna vinter ...... tråd kommer när jag börjar[:D]
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />I vinter blir det nog bara lite service prylar.
Hade däremot tänkt att plocka isär min R8 Gordini -67 denna vinter ...... tråd kommer när jag börjar[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Intressant läsning om CV4:an. Ser verkligen fram emot att läsa mera om Gordinin [:D]

Kommer nog forsätta lite med min gröna R10 under vintern, har mer tid över för den nu. Lägger kanske upp en tråd om det också [:D]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mathias</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />I vinter blir det nog bara lite service prylar.
Hade däremot tänkt att plocka isär min R8 Gordini -67 denna vinter ...... tråd kommer när jag börjar[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Intressant läsning om CV4:an. Ser verkligen fram emot att läsa mera om Gordinin [:D]

Kommer nog forsätta lite med min gröna R10 under vintern, har mer tid över för den nu. Lägger kanske upp en tråd om det också [:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Klart du skall upp med en tråd... målet med Gordinin är som sagt att hinna plocka isär... men det kanske kommer upp en tråd om denna när jag börjar[:D]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Länge sedan jag uppdaterat... Gordinin plockade jag isär förra vintern och den står på rostlagning. Tråd kommer när bilen är rostlagad.

CV´n har jag bara fixat småsaker på så iår innan drifttagandet blev det
*service (oljebyte och ventiljustering, uppsmörjning av hjullagerna fram)
*montering av Nya gjutna stenskottsplåtar och nytt frontmärke köpt på retromobil :D
*Tvättning samt uppputsning av allt blankt :D
Nedan en bild från CV semestern i somras 8)
Image
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Nu är den ute och nybesiktigad... lite fix var det innan det blev besiktning
Blankt papper 8) så det är bara att tuta och köra :D

* oljebyte
* justering av bromsar
* utbyte av hardyskiva
* fixat med lampor
* tvättning
* påbörjat byte av dörrsidor
* monterat hyvudströmbrytare

Gordinin är tillbaka från rostlagningen så snart så kanske det kommer en tråd om den :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV - 1961 - Mange

Post by mange »

Det ända som hänt med 4CV n är vanlig service och lite småpul.
Så det ända jag skall göra innan sommarens äventyr är:
* köpa nya däck
* Rundsmörja
* byta olja

Bjuder på en stämmningsbild från i sommras

Image
Mer bilder finns på :D
http://www.garaget.org/?car=89773
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV - 1961 - Mange

Post by mange »

Däcken var tokslut och så hade jag delta mix över sedan jag sålde Doffen (den gröna) så nu har Esbjörn fått nya skor :D
Bra eller ****?

Image
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R 4CV - 1961 - Mange

Post by Dennis »

Nä fy så äckligt :wink: [smilie=o16.gif] dregel dregel..
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV - 1961 - Mange

Post by mange »

Denna gamle trotjänare som jag renoverade för länge sedan (tror den blev klar 2000). Har sedan iordningställandet bara tuffat och gått (ca 3000 mil) med mer eller mindre service som ända fix. Men nu så börjar den bli lite trött.

Planen har helatiden varit att vänta med detta tills det att RacerCVn var klar men inför förra årets besiktning och handpåläggning av bromsar så inser jag att nu är det dags att göra något större. (Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning)

Följande skönhetsfel har uppkommit under åren:
* Rost i innertrösklar
* Skrap i växellådan när man växlar ner till 2an
* dåliga trumpeter (drivaxellrör) och nållager (bakhjulet hålls i längsled med dessa)
* inte samma klös i motorn
* Bromsar som var sådär (godkända men inte bra)

Planen var från början att renovera de grejorna som satt i (1093 motor och 4vxl R8 låda), men eftersom jag har en renoverad 5 vxl 9:34 låda så blev jag sugen på att sätta i den. Att driva den med 848 cc trimmad Doffe motor är inte så lyckat så därför sätter jag i en 5 Alpinemotor som jag hade över. Så planen är följnade:
* Laga Rost
* Byta till skivor och 2 kretssystem
* Montera 5 vxl låda
* montera 5 alpinemotor vilket innebär modifiera motorfästena
* stärka upp med lite stag därbak
* montera reaktionsstag till bakhjulen (som på R8)

Så igår så startade projektet med att rensa ur inredning. Förhoppningen är att bli klar till våren.

Tänkte uppdatera tråden löpande under vintern
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R 4CV - 1961 - Mange

Post by Tony »

Lycka till
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV - 1961 - Mange

Post by mange »

Tack!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R 4CV - 1961 - Mange

Post by Dennis »

Kul!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R 4CV - 1961 - Mange

Post by mange »

Image

Bild är ju alltid skoj, så bild på CV i pallbocksläge. Inredning urplockad likaså tank
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply