R5 Gt-turbo - 1988 - Mr.Pink

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

R5 Gt-turbo - 1988 - Mr.Pink

Post by Mr. Pink »

Nu tänkte jag att det var dags att lägga in en liten projektlogg här också.

Bilen blev köpt för snart 1 år sedan och rullade ett fåtal mil under sommaren. I höstas ställdes den av för vinterförvaring och diverse uppfräshning av det mekansiska.
Det började med ett kopplingsbyte men fler och fler delar har tillkommit.
Image

Image
Fälgar från clio 16v har en uppsättning cliosport också

Image

Image

Image

Image
Skivor och okhållare från clio 16v (tack Jonas! :D )

Image
Motorn ur.

Image
Inte rent...Här upptäcks fina sprickor i grenröret. :cry:

Image
Motortvätt och kopplingsbyte

Image
Något renare.

Image

Image
Ersättare för gjutjärnsgrenröret.Tyvärr så ser man inte mycket av det med motorn i bilen.

Image

Image
Större ic som hamnar i grillen framför kylaren.

Image

Image
Extern oljekylare.

Image
Bafflat oljetråg (Tack Jonas!! :D)

Image
Blå ny pryl som ersätter gammal svart sprucken.

Image

Image

Image
Hårdare motorfästen och större downpipe.

Image
Rostfritt avgassystem med grym passform.

Image

Image

Image

Image
Anslutningar för ic lödda med alutite och gasbrännare. (Trodde aldrig det skulle funka)

Image

Image
Första versionen av tryckrörsdragning som ser sådär ut.

Image
Andra versionen under uppbyggnad.

Image
Ett rent experiment som föll mycket väl ut (3 lager 200g/m^2 kolfiberduk om någon undrar)

Image

Image

Image
Här ska det sitta ett annat alurör med anslutning för tryckvakt.

Bilen kommer rulla till sommaren och målet är att vara med på så många träffar och banträffar som möjligt. :P

mvh Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Manligt !

Det där blir riktigt fint.. hoppas på att den rör på sig nu i sommar =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Intressant projekt! :) Hur många R5 GT Turbo finns det i Sverige ungefär? Kan väl inte vara så väldans många i det bra skicket som din 8)
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Har följt din tråd på rejsa. Ser mycket bra ut. Skoj att du vågar testa och experimentera själv :D
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Har hållit på att traggla med tryckrör igen...
Vågar inte lite på att epoxyn håller på kolfiberröret då det blev något fel med sista lagret epoxy som inte härdade fullt ut. :cry:

Det blev istället lite mer silikonslang och en aluminiumböj.
Bilder kommer då jag inte förhoppningsvis inte glömmer kameran nästa gång.

mvh Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Så nu blev det lite bilder...
Den nya installationen blev nog bättre också med tanke på att det flexar lite mer. Oljekylaren är också på plats. 8)

Image
Image
Image
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Oj här lyser flitens lampa :D solen har ju kommit nu så jag förstår att du är sugen att få den klar. 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Hehe Jo det är ju sant.. men också för att få den klar så man kan få plats att laga syrrans bil innan den ska besiktigas i slutet av månaden.
Synd att maj alltid ska vara så stressig månad med skola och massa saker som ska bli färdiga. :?
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Usch besiktning är aldrig roligt....du får göra som så att i slutet av månaden så åker du in och får en "arbetsorder" från bilprovningen och så får du ytterligare en månad på dig att reparera :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

"Ps" Du har väl monterat tillbaka värme skölden runt startmotor eller tänker du grilla den ?.Ser att ditt grenrör har samma fel som mitt lite snett .
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Det satt faktiskt ingen värmesköld överhuvudtaget i motorrummet när jag köpte bilen. Det hade väl försvunnit någon gång under dess 18 levnadsår.
Jag har faktiskt mejslat in en plåt i aluminium mellan grenrör och startmotor. Trångt som fasen då det bara är ca 3-5mm mellanrum på ett ställe.

mvh Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Mr. Pink wrote:Det satt faktiskt ingen värmesköld överhuvudtaget i motorrummet när jag köpte bilen. Det hade väl försvunnit någon gång under dess 18 levnadsår.
Jag har faktiskt mejslat in en plåt i aluminium mellan grenrör och startmotor. Trångt som fasen då det bara är ca 3-5mm mellanrum på ett ställe.

mvh Johannes
fel materialval men tanken var bra.....finns nästan inget som leder värme som aluminium
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Jo det är sant att aluminium är bra värmeledare. Men att reflektera värme bör inte heller vara några problem. Bara det är någon sorts plåt imellan och luftspalt gör mycket. Plåten över turbon gjorde jag förra sommaren och den gjorde enorm skillnad på värmestrålningen.

Den enda jag är lite osäker på är på ett ställe där skyddsplåten är i kontakt med grenröret. Aluminium smälter vid 6-700grader medans ett grenrör kan bli varmare än så under hård körning. :?

I västa fall får man väl byta ut plåten. Det skadar ju inte att den är där.

mvh Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

"Tony visst har du lite rätt med alu " Om du har en fas2 så sitter der en värme sköld av glasfiber ,det går någolunda att använda den då du har org laddtryck men ännu så har jag inte sett en bil här swe som låter det vara så.

2004 så började jag att åka med en i glasfiber men vad hände -jo 5mil senare så stod den i brand ,och jag var utan med föjld av grillninga av start.

Efter det så tillvärkade jag en kopia av den i glasfiber ,nu började min startmotor att trivas på den plats.

Strålningsvärmen är den stora faran för start och andra saker kring turbon.

Har nu skaffat en ny org glasfiber från Renault som backup för framtiden lite dyr men kan vara svårt senare att hitta .
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jasså visste inte att man använde glasfiber som värmesköld ,alltid lär man sig något. Själv skulle jag tryckt ner en rostfriplåt,som leder värme dåligt och klarar av den bra åxå,men skall det vara orginal så ska det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply