ClioRS fas2 "ShoppingClion"-2002-Falk

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

ClioRS fas2 "ShoppingClion"-2002-Falk

Post by Falk »

Image

Några rader om vår Clio Renault Sport 172 –02 kallad ”ShoppingClion”.

Bilen började enligt uppgift sitt liv som tjänstebil hos Volvo/Renault-återförsäljaren i Nacka/Stockholm. Nästföljande ägare fick bara njuta av bilen några månader eftersom han drabbades av firmabil. Vi trädde in som ägare vintern 03, då den hade gått ungefär tvåtusen mil.
Vår tanke med Clion var att ha en andrabil i hushållet som kunde fungera som ”daily driver” för min fru samtidigt som den dubblerade som busbil för slalom och banåka på helgerna. Att valet föll just på ClioRS’en är inte så konstigt, det är ju en av de få bilar som faktiskt fungerar att leka med i originalskick precis så som den levereraras från fabrik. Dessutom har jag sedan gammalt ett gott öga till la regie’s produkter.

En hel del banåka och slalom har det blivit med ”ShoppingClion”. Vi har åkt på de flesta banorna i mellansverige och ett kört otal slalomtävlingar.

Sommaren 2003 tog vi en liten tur ner till Nürburgring med Clion. Något som verkligen kan rekommenderas.
Lyckades vinna Lazzat RS-Challenge 2003 i R-däcksklassen. Superjämnt, fick köra en extra skiljerepa mot en 4-krafs värsting-Impreza med Öhlinschassie i finalen. Jag åkte med originalchassie på Clion.
Under 04 och 05 besöktes ett antal ban och slalomträffar. I åt 06 har det blivit lite färre åktillfällen och då mest slalom. Tiden räcker ju tyvärr inte till allt…

Tekniskt är vår ShoppingClio i stort sett original. Maskinellt är den helt orörd, bara vanlig service om än lite tätare och noggrannare än vad serviceboken stipulerar. Till och med luftfiltret är standard. För att anpassa bilen en liten smula inför härjningarna på räserbanorna har jag dock sett över bromsarna och bytt fjädrar.
ClioRS har riktigt bra bromsar från början. Med värmetåligare belägg och bromsvätska av bra kvalitet räcker de riktigt långt. Jag har kört med ”Grupp-N” belägg och med lite värre pads från Performance Friction www.peansweden.com . Jag använder ATE Superblue bromsvätska. Det enda jag behövt fixa utöver normalt bromsunderhåll är byte av gummidamaskerna som skyddar kolvarna i de främre oken. Gummibälgarna får ett lite tuffare liv och kan torka sönder i och med de högre temperaturerna som rejsbeläggen ställer till med.
Standardfjädrarna har bytts ut mot en uppsättning Eibachfjädrar som är en liten aning styvare än original, skillnaden är i ärlighetens namn inte särskilt stor. För att utnyttja däcken jag åker på lite bättre har jag ändrat cambervinkeln lite i framvagnen. Ett par grader negativ camber och en gnutta extra toe-out bättrar på uppförandet och gör att däcken slits jämnt.

För att förbättra viktfördelningen lite flyttade jag batteriet till reservhjulsbaljan, men den ändringen är nog mest av psykologisk karaktär.
Image


För att spara originaldäcken har jag åkt på R-däck på 15”-fälg på bana. Enda undantaget var Lazzats och KAK’s slalomcuper under 05 då jag körde i gatdäcksklasserna med 15” plåtfälgar och vanliga rejält begagnade 195/50x15 Michelin Pilot Sport. 16-tums hjul är för dyrt och tungt. Jag vann förresten KAK’s cup och kom tvåa i Lazzat’s.

Här följer lite blandade bilder:

Image
Lazzat RS 2004.

Image
Testkörning med Motorklubben på Tullinge våren 2005.

Image
KAK's slalomcup 2005.

Image
Lazzat på Bromma 2005. Gatdäck.

Image
Gotland ring. En av Sveriges roligaste banor. Hoppas att den blir riktigt färdigbyggd nå'ngång...

Image
Lazzat RS-Challenge i somras. Slalom är kul!

Image
Lena står på för fullt i A-sprintbanan på Tullinge flygfält. Det är ju egentligen hennes bil, kul att hon också kör den som en ClioRS ska köras. 8)

Image
Mittsverigebanan. Riktigt kul. Man får ta det försiktigt bara, denna banan går hårt åt bromsarna.

Image
Sviestad. Full fart genom "rondellen".

Image
Action från Nürburgrig. Har bra häng på en CTR från Eschbach ner mot Brünnchen.


Just nu vacklar vi lite. Ska vi göra oss av med ShoppingClion eller behålla den ett tag till?
Om vi bestämmer oss för att åka vidare är jag bra sugen på att förse bilen med en uppsättning fjäderben med betydligt tuffare inställningar. En riktig ratt och en ordentlig stol skulle heller inte vara dumt. Den förmodligen trevligaste modifieringen skulle vara en bromsad differential, men prislappen på en sådan gör att det inte känns riktigt motiverat.
En halvbur med demonterbart diagonalstag, så att man kan använda baksätet, skulle ju vara en bra säkerhetsdetalj.
Jaja vi får väl se var det hamnar. Clion har ju funkat absolut felfritt och vi gillar ju bilen skarpt så det är väl inte helt otroligt att den får hänga med ett tag till.

:D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Det var på tiden :wink: Inte ska du sälja, köp loss bilen från frugan och gå hela vägen med den 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Klart att ni ska behålla Clion Falk! :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Ska du "byta upp dig" så såg jag att det finns en ny Clio RS 197 till salu för 210 papp (tror jag) på Bilia Hisingen. Gått 410 mil som demo-bil. Svart.
Har nog åkt i den :lol: Där har du ju bromsar som heter duga redan från början. BREMBO! Å ratten är fet! Diffusor bak å dubbla pipor...urkopplingsbar antispinn är det väl åxxå. Den ser ganska elak ut framifrån. Fast den kanske inte lyfter lika fint på vänster bakhjul som din Clio :wink:
Tror jag har lagt ut en massa bilder på den svartingen på photobucket.
Hmm...
Här var det:
http://s22.photobucket.com/albums/b339/ ... /?start=80
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kul att läsa om shopping clion :D klart att du skall ha kvar och förbättra :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Det var inte en uppsättning fälgar du hade till den...
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

kmfdm wrote:Ska du "byta upp dig" så såg jag...
He-he... Nja... :roll:
Jag har provåkt både ClioIII Sporten och Megane RS. Måste säga att av de tre, "gamla" ClioSporten, Nya ClioSporten och MeganeRS'en, så är den nya ClioSporten den jag tycker minst om. Inte alls lika kommunikativ och busig som den gamla.
MeganeRS'en däremot gillar jag (tyvärr gillar inte vår plånbok Meganen lika mycket...) fast det är liksom en lite annan typ av bil än Clion. Lite mer vuxen. Och en vuxen bil har vi redan i familjen.
Så om, jag säger om, det blir någon ersättare till ShoppingClion så blir det nog antingen något praktiskt, typ Megane Scenic, eller något lite vassare och då av något annat fabrikat.
Vi får se, just nu lutar det nog åt att vi kamperar med ShoppingClion ett tag till.
:D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:D Man vet vad man har...och är man mkt nöjd med det så är det väl inte läge att lägga in om skilsmässa och skaffa annat åkdon.
Tycker åxxå att Mégane Sporten är att föredra framför Clio RS197. Känns som mera bil för pengarna. En Mégane RS R26 F1 Team edition hade inte alls gjort ont att äga...

Förresten, glöm inte att det brukar vara GBG-träff runt 20 maj (i samband med Tjolöholm)...shopping-clion skulle nog tycka om att vara med och kanske inte kalendern är så fulltecknad än :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

kmfdm wrote:Förresten, glöm inte att det brukar vara GBG-träff runt 20 maj (i samband med Tjolöholm)...shopping-clion skulle nog tycka om att vara med och kanske inte kalendern är så fulltecknad än :wink:
Ja vi från "norrland" får samla ihop oss och ta en sväng till bästkusten :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Jolle_Pborn wrote:
kmfdm wrote:Förresten, glöm inte att det brukar vara GBG-träff runt 20 maj (i samband med Tjolöholm)...shopping-clion skulle nog tycka om att vara med och kanske inte kalendern är så fulltecknad än :wink:
Ja vi från "norrland" får samla ihop oss och ta en sväng till bästkusten :D
Klart ni ska! Nu är ni ju förvarnade - I GOD TID - dessutom :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kmfdm wrote:
Jolle_Pborn wrote:
kmfdm wrote:Förresten, glöm inte att det brukar vara GBG-träff runt 20 maj (i samband med Tjolöholm)...shopping-clion skulle nog tycka om att vara med och kanske inte kalendern är så fulltecknad än :wink:
Ja vi från "norrland" får samla ihop oss och ta en sväng till bästkusten :D
Klart ni ska! Nu är ni ju förvarnade - I GOD TID - dessutom :wink:
Om inget oförutsett händer så skall jag ner till den träffen... vore kul om vi blev ett gäng :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:
kmfdm wrote:
Jolle_Pborn wrote: Ja vi från "norrland" får samla ihop oss och ta en sväng till bästkusten :D
Klart ni ska! Nu är ni ju förvarnade - I GOD TID - dessutom :wink:
Om inget oförutsett händer så skall jag ner till den träffen... vore kul om vi blev ett gäng :D
Mange - missionera! Du har ju bevisat att en 4CV är bil nog att ta sig till GBG, så det borde väl några Clio Sportisar med entusiastiska förare fixa åxxå! Det är ju nästan inledingen på träffsäsongen, i maj - och en rolig rivstart!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Om ni tar en titt i Automobil nr 2.07 som finns i butik from den 13'e Februari så ska ni se att ShoppingClion finns med på ett hörn. 8)

(Förresten, ni prenumererar väl redan och då får ni ju tidningen några dar innan...)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Kul! Är det ett eget reportage? Isf kul att du fick va med. Speciellt när du gjort så extrema saker med den :wink:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Jolle_Pborn wrote:Kul! Är det ett eget reportage? Isf kul att du fick va med. Speciellt när du gjort så extrema saker med den :wink:
Det är inte bilen som är extrem... det är bilens bägge förare... 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply