
Några rader om vår Clio Renault Sport 172 –02 kallad ”ShoppingClion”.
Bilen började enligt uppgift sitt liv som tjänstebil hos Volvo/Renault-återförsäljaren i Nacka/Stockholm. Nästföljande ägare fick bara njuta av bilen några månader eftersom han drabbades av firmabil. Vi trädde in som ägare vintern 03, då den hade gått ungefär tvåtusen mil.
Vår tanke med Clion var att ha en andrabil i hushållet som kunde fungera som ”daily driver” för min fru samtidigt som den dubblerade som busbil för slalom och banåka på helgerna. Att valet föll just på ClioRS’en är inte så konstigt, det är ju en av de få bilar som faktiskt fungerar att leka med i originalskick precis så som den levereraras från fabrik. Dessutom har jag sedan gammalt ett gott öga till la regie’s produkter.
En hel del banåka och slalom har det blivit med ”ShoppingClion”. Vi har åkt på de flesta banorna i mellansverige och ett kört otal slalomtävlingar.
Sommaren 2003 tog vi en liten tur ner till Nürburgring med Clion. Något som verkligen kan rekommenderas.
Lyckades vinna Lazzat RS-Challenge 2003 i R-däcksklassen. Superjämnt, fick köra en extra skiljerepa mot en 4-krafs värsting-Impreza med Öhlinschassie i finalen. Jag åkte med originalchassie på Clion.
Under 04 och 05 besöktes ett antal ban och slalomträffar. I åt 06 har det blivit lite färre åktillfällen och då mest slalom. Tiden räcker ju tyvärr inte till allt…
Tekniskt är vår ShoppingClio i stort sett original. Maskinellt är den helt orörd, bara vanlig service om än lite tätare och noggrannare än vad serviceboken stipulerar. Till och med luftfiltret är standard. För att anpassa bilen en liten smula inför härjningarna på räserbanorna har jag dock sett över bromsarna och bytt fjädrar.
ClioRS har riktigt bra bromsar från början. Med värmetåligare belägg och bromsvätska av bra kvalitet räcker de riktigt långt. Jag har kört med ”Grupp-N” belägg och med lite värre pads från Performance Friction www.peansweden.com . Jag använder ATE Superblue bromsvätska. Det enda jag behövt fixa utöver normalt bromsunderhåll är byte av gummidamaskerna som skyddar kolvarna i de främre oken. Gummibälgarna får ett lite tuffare liv och kan torka sönder i och med de högre temperaturerna som rejsbeläggen ställer till med.
Standardfjädrarna har bytts ut mot en uppsättning Eibachfjädrar som är en liten aning styvare än original, skillnaden är i ärlighetens namn inte särskilt stor. För att utnyttja däcken jag åker på lite bättre har jag ändrat cambervinkeln lite i framvagnen. Ett par grader negativ camber och en gnutta extra toe-out bättrar på uppförandet och gör att däcken slits jämnt.
För att förbättra viktfördelningen lite flyttade jag batteriet till reservhjulsbaljan, men den ändringen är nog mest av psykologisk karaktär.

För att spara originaldäcken har jag åkt på R-däck på 15”-fälg på bana. Enda undantaget var Lazzats och KAK’s slalomcuper under 05 då jag körde i gatdäcksklasserna med 15” plåtfälgar och vanliga rejält begagnade 195/50x15 Michelin Pilot Sport. 16-tums hjul är för dyrt och tungt. Jag vann förresten KAK’s cup och kom tvåa i Lazzat’s.
Här följer lite blandade bilder:

Lazzat RS 2004.

Testkörning med Motorklubben på Tullinge våren 2005.

KAK's slalomcup 2005.

Lazzat på Bromma 2005. Gatdäck.

Gotland ring. En av Sveriges roligaste banor. Hoppas att den blir riktigt färdigbyggd nå'ngång...

Lazzat RS-Challenge i somras. Slalom är kul!

Lena står på för fullt i A-sprintbanan på Tullinge flygfält. Det är ju egentligen hennes bil, kul att hon också kör den som en ClioRS ska köras.


Mittsverigebanan. Riktigt kul. Man får ta det försiktigt bara, denna banan går hårt åt bromsarna.

Sviestad. Full fart genom "rondellen".

Action från Nürburgrig. Har bra häng på en CTR från Eschbach ner mot Brünnchen.
Just nu vacklar vi lite. Ska vi göra oss av med ShoppingClion eller behålla den ett tag till?
Om vi bestämmer oss för att åka vidare är jag bra sugen på att förse bilen med en uppsättning fjäderben med betydligt tuffare inställningar. En riktig ratt och en ordentlig stol skulle heller inte vara dumt. Den förmodligen trevligaste modifieringen skulle vara en bromsad differential, men prislappen på en sådan gör att det inte känns riktigt motiverat.
En halvbur med demonterbart diagonalstag, så att man kan använda baksätet, skulle ju vara en bra säkerhetsdetalj.
Jaja vi får väl se var det hamnar. Clion har ju funkat absolut felfritt och vi gillar ju bilen skarpt så det är väl inte helt otroligt att den får hänga med ett tag till.
