Dauphine- 1960- mange

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by R12-Kent »

Häftigt!! Du har fått bra sprätt på Doffen, kör du fortfarande omkring med mina hemslöjdade ventillyftare?

Kör du med diffad låda? Om inte, vad anväder du för olja i lådan? Är det nån typ av EP olja? Jag kör på en API-GL4/EP80 i 12an och jag funderar på att byta till något modernare men vad? Har du något bra förslag?

I motorn kör jag på en rak SAE 30 olja enligt A.Berg´s rekomendationer, det blir kanske tunt när det blir varmt men jag utgår ifrån att han vet vad han håller på med.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Är riktigt nöjd. den går kanon :D plågade den en hel del runt banan men gick kanon hela tiden.

Jajamensan åker med dina borrade lyftare varvar oftast 6000 men ibland 6500. och det fungerar perfekt. dina lyftare kommer även att hammna i racer 4CV n :D

Kör odiffad växellåda och åker på en rak 70 olja en hypoidolja från castrol (eller var det 90..hmm kommer inte ihåg). en rak 80 hypoidolja var specat men det hittade jag ingen. I motorn åker jag en vanlig 10/40 mineralolja från castrol.

Du har orginal verkstadshandboken till R12 antar jag. kolla om det står Hypoid eller ej i denna.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Här har jag glömt att uppdatera :D
bilen har använts hela sommaren, även på lite gasa event :P

Hillclimb i rättvik under classic car week (har inga bilder därifrån, var någon härifrån och tittade samt fotade?)

Årsmöte och konbana med klubben (en orginal och en orginell 8) ):
Image

Ekeby posörträff: här i sällskap med DUU (DUR och DUU :D ):
Image
Image
Image

Kinekulle med kartellen:
Image

Kärrade ner bilen till kinekulle. väl framme så vägrade den att starta :( efter mycket om och men så lyckades jag få igång den. men den gick inte bra :cry: polaren fick order att köra runt lite och få den varm (och inte låta den dö så det var lite varv som gällde)
Jag rusade till förarmötet som redan hade börjat :oops: . när den sedan blev varm så gick den bättre så jag gav mig ut på banan efter några varv så gick den som den skulle :D

var riktigt skoj.. hade inte så mycket att sättaimot på rakorna när subarusarna, fordarna, hondorna och peugeoterna kom, men efter rakan så kom man fatt igen :D

Oturen fortsatte och tempgivaren och kylfkäktarna slutade att fungera vilket gjorde att jag fick köra kortare pass för att inte riskera att det skulle koka...

hursom en kanonträff kinekulle var skoj kanske inte lika skoj som gotland ring men skoj var det :D

så till vintern kommer det bli en del elfix....
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Mathias »

Kul bild från årsmötet :)

Och kul att se de två grå racervagnarna i klubben jämte varandra. Likheten i regnr är verkligen passande :lol:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Har varit i rättvik på Classic Car Week och åkt backtävling... skoj somvanligt

Bromsarna blev skumma på vägen upp, tydligen kan nipplarna på bromsrören spricka en erfarenhet rikare, som tur var så var jag ledig på fredagen så med ett heldagsmeck så fixade det sig

ordentligt med regn kom precis innan start så det blev halt.... är nog dags att skaffa sig riktiga grusdäck.... någon som har 13" rallydäck?

lite filmer

(hoppa in 1 min i filmen så slipper ni den tråkiga väntan)
http://www.youtube.com/watch?v=T4UoBBQb7z8

Film från andra repan
http://www.youtube.com/watch?v=zfs9-ZDGQVQ

Spruta grus är skoj :racesmile:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Falk »

mange wrote:...åkt backtävling...
Verkar vara kul!! [smilie=thumbsup.gif] :racesmile:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Det är skitskoj :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

ännu mer film... en kortis... bilen syns 0.35 in i filmen

http://www.youtube.com/watch?v=lA1JK8mD ... re=related
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Alpine Linus »

kan det vara så att du ligger i lä?

http://tinyurl.com/cb8xyqg
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

ja Kanske. beror på vad han åker för växellåda :D hur han lyckas få kylning utan plåtar runt kylaren är ett under :D

Äsch jag åker ifrån han med denna när den är klar :D


http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... dce5a25bdd
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Alpine Linus »

mange wrote:ja Kanske. beror på vad han åker för växellåda :D hur han lyckas få kylning utan plåtar runt kylaren är ett under :D

Äsch jag åker ifrån han med denna när den är klar :D


http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... dce5a25bdd
antagligen 5vxl alpinelåda eller?
brukar man inte klara sig bra med ett nytt kyl bara? pappas bil blev ju tokvarm på anderstorp och även kinnekulle... sedan sprang de läck i kylet så han tog mitt (vars bil bara gått 4000~) nu går det knappt att få upp tempen i 90 grader ju!

Har du gjort något med cv4an de senaste?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Om du åker 5 alpine låda så åker du på att bygga 4 Länk. kan varit så han gjort med tanke på att det är bytt bultmönster. Men det är en hel del jobb så + att det är ändå mer jobb att få det att lira.

Nja har luften inte har någonstans att ta vägen så blir det ingen genomströmmning av luft genom kylaren, funkade inget vidare på min bil förens jag fixade styrplåtar

CV går framåt sakta framåt. Just nu så håller jag på att fixa igång en Orginal 4CV som skall säljas, så tiden finns inte riktigt. Hoppas på att den är klar till nästa helg så kan man börja med Racer CVn igen :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Tony »

mange wrote:Om du åker 5 alpine låda så åker du på att bygga 4 Länk. kan varit så han gjort med tanke på att det är bytt bultmönster. Men det är en hel del jobb så + att det är ändå mer jobb att få det att lira.
Det är ju det som är roligt,stoppa dit saker som inte är tänkt att sitta där och få det att funka, problemet är få tiden att räcka till ibland.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Tony wrote:
mange wrote:Om du åker 5 alpine låda så åker du på att bygga 4 Länk. kan varit så han gjort med tanke på att det är bytt bultmönster. Men det är en hel del jobb så + att det är ändå mer jobb att få det att lira.
Det är ju det som är roligt,stoppa dit saker som inte är tänkt att sitta där och få det att funka, problemet är få tiden att räcka till ibland.
Håller med, det är skoj att bygga om! men det finns ju annat som man bör lägga krut på om man vill ha en rolig Doffe.

Har faktiskt haft planer på att bygga fyrlänk men det föll på att den blir ännu tyngre därbak + att det är svårt som attans att få till hjulvinklar som fungerar. Verkar som de flesta som provat får sämre väghållning initialt men efter en massa utprovande tillslut fått till det. Inte riktigt värt det. pendelaxlar fungerar det med :wink:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply