Dauphine- 1960- mange

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Tony »

mange wrote:
Tony wrote:
mange wrote:Om du åker 5 alpine låda så åker du på att bygga 4 Länk. kan varit så han gjort med tanke på att det är bytt bultmönster. Men det är en hel del jobb så + att det är ändå mer jobb att få det att lira.
Det är ju det som är roligt,stoppa dit saker som inte är tänkt att sitta där och få det att funka, problemet är få tiden att räcka till ibland.
+ att det är svårt som attans att få till hjulvinklar som fungerar. pendelaxlar fungerar det med :wink:
enda gången man har hyffsade hjulvinklar med pendelaxlar är väl när man kör rakt fram :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Dennis »

He, he! det är ju bara att gå ut och mäta på en helt vanlig A310 4-cylindrig bakvagn :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Dennis »

Magnus har en poäng där! Man får en camberkompencering vid infjädring, alltså på den sidan man vill ha mera negativ camber. Samt lättare enklare konstruktion.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Alpine Linus »

Alla har inte en 310 ståendes i logen Dennis ;)
4cv hade ju passat bra med 4link om man får det att lira... Kan dock tänka mig att tiden det tar att få det att lira kan man ha mycket roligt med pendelaxel bilen :/
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Precis! Hinner ha mycket skoj med bilen istället för att ha den på pallbockar :D Men någongång kanske man bygger 4 link. jag mäter på Dennis bil :D

Men det fungerar bra med pendelaxlar. det jag gjort på doffen för att få bort lite av det dåliga beteendet är:
* Kortat balatarämmarna så den inte fjädrar ut till mer än 0
* Sänkt växellådan 1 cm vilket ger mer toein på bakhjulen. vilket i sin tur ger snabbare instyrning.

Enkla saker som ger mycket :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Dennis »

mange wrote: Men någongång kanske man bygger 4 link. jag mäter på Dennis bil :D
Välkommen :racesmile:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Alpine Linus »

Dennis wrote:
mange wrote: Men någongång kanske man bygger 4 link. jag mäter på Dennis bil :D
Välkommen :racesmile:
jag kan komma å mäta på din bil utan att bygga fourlink och istället dricka kaffe medans Mange mäter lite mer seriöst! :racesmile:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Nu har jag äntligen kommit igång. Gotland Ring närmar ju sig med stormsteg så det är ju dags att fixa iordning denna. Fixade detta i helgen.
* Bytt olja och filter
* kollat vxllådsolja
* lagat gasreglaget som pajade på GR
* Kört ner den till Sthlm.

Så nu skall jag kolla om det är något mer som måste fixas sedan skall det besiktigas
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Tony »

mange wrote:Nu har jag äntligen kommit igång. Gotland Ring närmar ju sig med stormsteg så det är ju dags att fixa iordning denna. Fixade detta i helgen.
* Bytt olja och filter
* kollat vxllådsolja
* lagat gasreglaget som pajade på GR
* Kört ner den till Sthlm.

Så nu skall jag kolla om det är något mer som måste fixas sedan skall det besiktigas
Då är du ju långt före, Har typ ingen bil och jobbar nästan varje dag fram till GR..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Alpine Linus »

Tony wrote:
mange wrote:Nu har jag äntligen kommit igång. Gotland Ring närmar ju sig med stormsteg så det är ju dags att fixa iordning denna. Fixade detta i helgen.
* Bytt olja och filter
* kollat vxllådsolja
* lagat gasreglaget som pajade på GR
* Kört ner den till Sthlm.

Så nu skall jag kolla om det är något mer som måste fixas sedan skall det besiktigas
Då är du ju långt före, Har typ ingen bil och jobbar nästan varje dag fram till GR..

Allt går bara man vill ;) bra kämpat förresten mange... Du lär ju leda ligan.... Jag måste byta förgasare och kanske något mer för att få bukt på den ostabila tomgången!!! Bromsservot från frankrike hade inte heller varit fel att få på!!!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Japp!ligger lite före Er grabbar men måste ut och åka lite för att se om det är något mer som skall fixas :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Tony »

Ja vem behöver inte ut och provköra, hela drivlinan är utbytt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Dennis »

Eller inte utbytt,,, ännu :shock: men snart så :P
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Tony wrote:Ja vem behöver inte ut och provköra, hela drivlinan är utbytt.
De såklart... nu får du jobba på så att du hinner.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Nu är Doffen besiktigad för 2 år framåt. Inga anmärkningar :D

Har bytt olja och filter fyllt på vxlådsolja bytt luftfilter. Får bli en tur till Sviesta i sommar 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply