Dauphine- 1960- mange

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Sviestad har det inte blivit något med men har varit uppe i Rättvik (classic car week) och sprutat grus..

Denna gång körde jag med mina nya grusdäck. Vilken skillnad jämfört med att åka på vanliga däck, mer lätthanterlig och 2 sek snabbare upp för backen 8)


Filmade även De båda löpen.....

http://www.youtube.com/watch?v=L14w1RFsVlg&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=L14w1RFsVlg&feature=plcp

missade växeln under andra vilket gav att jag bara var 0,17 sekunder snabbare, vilket var bra eftersom meningen är att man skall matcha tiden i första åket. Så jag kom trea 8)

Däremot så börjar jag bli för gammal för att åka bullrig doffe från Sthlm till Rättvik (typ 40 mil enkel)... måste skaffa dragbil och släpkärra :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Dennis »

mange wrote: Däremot så börjar jag bli för gammal för att åka bullrig doffe från Sthlm till Rättvik (typ 40 mil enkel)... måste skaffa dragbil och släpkärra :D
[smilie=dita.gif] [smilie=ciappa.gif] Har nu mera i standardrustningen i handskfacket på Alpinen öronpluggar, fast jag har ju L I T E lägre varv än du vid marchfart :racesmile:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Dennis wrote:
mange wrote: Däremot så börjar jag bli för gammal för att åka bullrig doffe från Sthlm till Rättvik (typ 40 mil enkel)... måste skaffa dragbil och släpkärra :D
[smilie=dita.gif] [smilie=ciappa.gif] Har nu mera i standardrustningen i handskfacket på Alpinen öronpluggar, fast jag har ju L I T E lägre varv än du vid marchfart :racesmile:
Ja det är kärlek 8) jag åker med ipod och hörselkåpor :D
4000 varv är typ 90- 100 :D i den hastigheten så är det enklast att inte prata med eventuell passagerare... skall man prata så får man åka 70 :lol:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Tony »

mange wrote:
Dennis wrote:
mange wrote: Däremot så börjar jag bli för gammal för att åka bullrig doffe från Sthlm till Rättvik (typ 40 mil enkel)... måste skaffa dragbil och släpkärra :D
[smilie=dita.gif] [smilie=ciappa.gif] Har nu mera i standardrustningen i handskfacket på Alpinen öronpluggar, fast jag har ju L I T E lägre varv än du vid marchfart :racesmile:
Ja det är kärlek 8) jag åker med ipod och hörselkåpor :D
4000 varv är typ 90- 100 :D i den hastigheten så är det enklast att inte prata med eventuell passagerare... skall man prata så får man åka 70 :lol:
Tycker att runt 3200 i 100 är lagom för mycket. På högsta växeln. Men det går även att åka i 110 på 2an :-)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Dennis »

mange wrote:
Dennis wrote:
mange wrote: Däremot så börjar jag bli för gammal för att åka bullrig doffe från Sthlm till Rättvik (typ 40 mil enkel)... måste skaffa dragbil och släpkärra :D
[smilie=dita.gif] [smilie=ciappa.gif] Har nu mera i standardrustningen i handskfacket på Alpinen öronpluggar, fast jag har ju L I T E lägre varv än du vid marchfart :racesmile:
Ja det är kärlek 8) jag åker med ipod och hörselkåpor :D
4000 varv är typ 90- 100 :D i den hastigheten så är det enklast att inte prata med eventuell passagerare... skall man prata så får man åka 70 :lol:
Prata får man göra när man kommer fram! Hör inte ens att telefonen ringer när man kör Alpine'n.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by figgesoft »

+1 :mrgreen:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Brukar lägga telefonen så man ser när displayen lyser upp... för då ringer det 8) har svarat någon gång under färd men även när man åker saktare så är det svårt att göra sig förstådd via telefon.... Vi har helt underbara bilar 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Tony »

mange wrote:Brukar lägga telefonen så man ser när displayen lyser upp... för då ringer det 8) har svarat någon gång under färd men även när man åker saktare så är det svårt att göra sig förstådd via telefon.... Vi har helt underbara bilar 8)
känner igen det där 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Dennis »

mange wrote:Brukar lägga telefonen så man ser när displayen lyser upp... för då ringer det 8) har svarat någon gång under färd men även när man åker saktare så är det svårt att göra sig förstådd via telefon.... Vi har helt underbara bilar 8)
Helt enkelt inte anpassade till denna tidsåldern...

-Man ser tydligt skillnader på olika designer över märkesgränserna
-Enkel konstruktion
-Säkerhetssystem så det främjar en aktiv chafför,
-Motorer som har karaktär och man tydligt känner registret.
-Roliga och underhållande att köra

OCH... I-landsproblemet Mobil telefon,,, -Glöm det i de bilarna :lol:

Kul att vara retro ibland, ringa får man göra när man stannar :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Stymie »

Dennis wrote:
mange wrote:Brukar lägga telefonen så man ser när displayen lyser upp... för då ringer det 8) har svarat någon gång under färd men även när man åker saktare så är det svårt att göra sig förstådd via telefon.... Vi har helt underbara bilar 8)
ringa får man göra när man stannar :mrgreen:
Precis som för alltså, men då fanns det vindskyddade telefonkiosker 8)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Har varit å gasat på isen med denna. Var riktigt skoj och bilen gick kanon.
Mot slutet av dagen så började det låta från höger bak, var under och kollade men hittade inget konstigt, så jag gasade vidare :D När isdäcken togs av så såg jag att hela stötdämparfästen hade lossnat. :shock: Så söndagen bestod i en hel del meck för att man skall kunna köra den 23 februari med klubben.

Lite bilder
Image
Image
Image
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Alpine Linus »

Fyfan va klockrena bilder!!!!!

Får sånt sug efter bakhjulsdrivet.........
Läskigt med bakvagnen! :0
Bara att puzzla ihop!!!!!!!
Fan får mer å mer sug att dra till borlänge även utan bakhjulsdrivet!!!!!!!

På tal om inget, har du någonsin testat en extern mic till gopron?!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Bakvagnen är nu hel, men skall bygga om den i vår så det inte händer igen

Bakhjulsdrivet är skoj på isen, har man dessutom motorn bak så kryddar det lite extra :D, men framhjulsdrivet är inte heller få skam :D Så kom till borlänge 8)

Extren mic! finns det? var köper man en sådan + hur kopplar man in? för ljudet är ju lite sådär :roll:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Alpine Linus »

mange wrote:Bakvagnen är nu hel, men skall bygga om den i vår så det inte händer igen

Bakhjulsdrivet är skoj på isen, har man dessutom motorn bak så kryddar det lite extra :D, men framhjulsdrivet är inte heller få skam :D Så kom till borlänge 8)

Extren mic! finns det? var köper man en sådan + hur kopplar man in? för ljudet är ju lite sådär :roll:
Jag skall köpa 2 olia externa micar tror jag å testa lite med så du kan få låna den ena, dock kan man inte ha skall på dem då..... eller ifs så kanske det måste vara en HD Hero2, finns i vilket fall kontakter för extern mic på ena kortsidan (gavel).

Kommer nog i vilket fall men kommer nog knappast ha en isduglig bil, 1.7ton tung familjekombi med sorkdrift är inget att rekomendera !? :mrgreen:

Skall dock se vad vi kan göra åt saken, Vilka är givna besökare av "Träffen"?
Får försöka fixa en samåkning med Roffe också :D
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Dennis »

Linus! Jag åker "Grävling" och släp. Så vi 2 kan väl ta ett race med grävlingarna. Den har jag bara dubbfritt på, men är isen bara lite skrovlig så går det att åka riktigt fort ändå :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply