Dauphine- 1960- mange

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Dauphine- 1960- mange

Post by mange »

Tänkte visa mitt nyförvärv som jag tänkte fixa lite med nu när Gordinin är på rostlagning.
Spec på bilen:

Framvagn R8
Bakvagn R8 G
Växelåda R8
Motor B14 med extraktor, portad topp och en Weber 40 DCOE (Låter gott :D )
Karrossen är orginal med breddade skärmar i plast.
Kylaren är monterad fram.
Inredningen är i grå plysch
Fälgar Mad´in 13" med Yokahama däck

Tanken är att göra det lilla sista samt lacka skärmarna i liknade mattgrå färg och sedan ut och Gasa :D

Låter enkelt men det är en del att göra men jag håller er uppdaterade 8)

Image

Image

Image
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vaaa! Vem har snott min design av skärmbräddning som jag gjorde i plåt till Benny Autofrance omtalade Doffe som aldrig får någon tid att bli färdig :( :oops: :oops:
Snyggt cool-rå kommer det bli iallafal.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: Dauphine- 1960- mange

Post by Falk »

mange wrote:mitt nyförvärv
Supertuff!! :shock: 8)
En perfekt slalom/konbaneräser...
Jag hade en liknande motorsetup i en tolva. Den gick riktigt bra.
Vad väger underverket?
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Skärmarna är från samma formar som janne hurtig hade på sin doffe banräcer...Dessa kan ju vara en avgkutning av bennys skärmar... Jag skall fråga leffe H
Tanken är ju att man skall kunna ta ut den på Bana/konbana så man får svänga och ha lite kul... om den är klar till gbg träffen sä kommer den att få sträcka ut på Volvo banan :D Så passa er :twisted:

Vikt: runt 750 kilo 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jasså är dom i plast.Någon avgjutning är det knappast.Jag har haft benny's doffe här hela tiden så knappast ingen har sett den. Men det är kul att fler har samma goda smak som jag :lol: :P :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Riktigt tuff kärra! Lite ahlgrensbilar över den 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

JApp god smak har du för de är riktig snygga 8)


Finns bara ett sätt att stoppa den :lol: :lol: :lol: 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:Skärmarna är från samma formar som janne hurtig hade på sin doffe banräcer...Dessa kan ju vara en avgkutning av bennys skärmar... Jag skall fråga leffe H
Tanken är ju att man skall kunna ta ut den på Bana/konbana så man får svänga och ha lite kul... om den är klar till gbg träffen sä kommer den att få sträcka ut på Volvo banan :D Så passa er :twisted:

Vikt: runt 750 kilo 8)
Ut i garaget å jobba! Den vill vi träffa i maj :lol: Lite synd om den skall bli helgrå. Röd eller gul hade varit tufft, men det är ju mindre jobb att lacka skärmarna grå. Kanske lite coola flames eller tribals :lol: Dekaltrimma den? Renault Sport embelm från Clion :shock:
Utblåset bak var väl tilltaget! Klädseln var faktiskt grym, annars är plysch inte så roligt. Jobba på Mange!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

kmfdm wrote:
mange wrote:Skärmarna är från samma formar som janne hurtig hade på sin doffe banräcer...Dessa kan ju vara en avgkutning av bennys skärmar... Jag skall fråga leffe H
Tanken är ju att man skall kunna ta ut den på Bana/konbana så man får svänga och ha lite kul... om den är klar till gbg träffen sä kommer den att få sträcka ut på Volvo banan :D Så passa er :twisted:

Vikt: runt 750 kilo 8)
Ut i garaget å jobba! Den vill vi träffa i maj :lol: Lite synd om den skall bli helgrå. Röd eller gul hade varit tufft, men det är ju mindre jobb att lacka skärmarna grå. Kanske lite coola flames eller tribals :lol: Dekaltrimma den? Renault Sport embelm från Clion :shock:
Utblåset bak var väl tilltaget! Klädseln var faktiskt grym, annars är plysch inte så roligt. Jobba på Mange!
Ajja bajja inte gul :twisted: Pippigul är redan bennys Doffe.
En så gul att det inte finns på vanliga bilar :P Ren gul bas från färg baren,Bara binder och klarlack.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Den blir i första fasen samma mattgrå den är nu fast på hela bilen :D sedan lutar det åt att den blir originalgrå (den färgen syns i motorum och även på inredningsbilderna. Bilen står tyvärr inte i sthlm så jag kan bara jobba på den när jag åker Hem hem (dvs där jag kommer ifrån) men jag skall försöka få den klar till gbg:D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Aha, originalfärgen skall på så småningom - mörkt blågrå? Det är nog snyggast. Så bilen bor i Dalarna...inte direkt pendlingsavstånd, å inte läge att jobba på distans heller kanske? Hyr in killarna du hade med dig ner till Paris å pappa :D
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Vilken cool Doffe alltså! 8) Det här har potential att bli något riktigt tufft :P

Vore kul att få se den "in action" på GBG-träffen :D
Last edited by Mathias on 22 Feb 2007, 23:43, edited 1 time in total.
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Dennis wrote:Jasså är dom i plast.Någon avgjutning är det knappast.Jag har haft benny's doffe här hela tiden så knappast ingen har sett den. Men det är kul att fler har samma goda smak som jag :lol: :P :wink:
Jag har haft förmånen att se den 8) Likheter kan skönjas mellan dessa byggen, men det är som sagt inga nackdelar 8)
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Dennis jag såg en gul doffe som var med på En av de sista Fest för franska fordon den hade breddade skärmar och tror den hade någon annan variant på bakljusen. är det bennys?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Bennys doffe har liksom ännu inte blivit riktigt färdig :oops: började bygget 1990 :oops: :oops: skulle göra den på lediga stunder.Den är karossmässigt klar.Ett jätte jobb lades på den,allt arbete är utfört i plåt. Den var totalt rensad så att det var en råkaross och varenda plåtskarv är igenom gången.Hela karossen är sedan lackad samt interiören delvis klar. 18Turbo's framstolar och omsytt baksäte med samma klädsel som 18T stolarna.Drivlina klar R-16TX+5vxl 18t :twisted: Sedan har det stannat lite, ska bygga en hjälpram till bakvagnen med framvagnsdetaljer från 18, slipper då pendelaxlarna.Hjälpramen som sitter i A310 är väldigt lik det jag skal få till.
Jag skulle behöva bli klonad för att hinna allt :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply