Mégane Coupé 1.6 16v 1999 fas2 "Ärtan"-kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:) Låter frestande Robin...kanske inte slår tanken ur skallen ändå då.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Du kanske skall bygga om Ärtan till en racebil och köpa en ny bruksbil, ex den nya Laguna Kombisedanen?
Ärtan med störtbågar - smaka på den. :D
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:Du kanske skall bygga om Ärtan till en racebil och köpa en ny bruksbil, ex den nya Laguna Kombisedanen?
Ärtan med störtbågar - smaka på den. :D
Ärtan kommer aldrig att bli nån racer. Hon är nöjd med sin tillvaro. Men lite mera kommer det kanske att hända med henne. Vi får se.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Försummad har min älskling blivit. Borta är den gröna vackra glansen i hennes metallicskimrande hud. Gråbruna Ärtan :shock: Jag skäms!
:oops: Make-over beställd hos MrCap. En simpel tvätt med Mega-avfettning, således ingen helkroppsmassage med gloss-effekt och invändig puts. 320 spänn. Som hittat. Det skulle kosta lika mycket för mig (tid ÄR pengar) att hitta igen henne under all smuts i en GDS-hall.
Grov utslagsräkning: 3-4 timmar i GDS = 400 kr minst.
1 timme hos Mr Cap med proffs och proffsprukduker = 320 kr.
Vilket fynd - saving time and money, å kan tjöta F1 med Richard medan hans personal tvättar bilen.

Sen står det annat på schemat fram emot våren.
Årlig service med oljebyte.
Sätta på de nya bromsskivorna som legat i skafferiet och mognat.
Nån som vet om det går att slitsa originalskivor, eller är det waste of time and money?

Andra bromsklotsar...för aktivare körning. Nåt som funkar både på bana å till vardags. Tips, nån som har nåt att komma med?

Bromsvätska skall man byta åxxå, har jag hört. Super-glue var det väl - INTE! Haha, superblue har jag hört pojkarna viska om. Är det lika fint som maltwhisky för bilen? Funkar det till vardags med?

Så var det bromsslangar - hur onödigt är det att byta till stålomspunna? Utveckla gärna, för det finns väl några här som besitter tusenfallt mera kunskap i den frågan än lilla jag. Mytomspunna original kör jag med :lol:

Well - tips tackar vi för, om nån har något att bidra med.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det fanns någon som slitsade bromsskivor, som kallade sig för Rolle slits i Stockholm. På en vanlig bil är det mest för utseendet skul.
På tävlingsbilar kan det vara bra med slitsade skivor för att få extra kylning av dem.

Ferdoo är ett känt märke på bromsbelägg. Fanns på A442, A442B och A443 (Le Mans-bilarna).

Bromsvätskan ska bytas vid var 6000:e mil. Vid vardags körning går det bra med DOT 4, tror det finns bromsvätska ända upp till DOT 7. Ju högre kokpunkt desstå bättre, men tänk på en sak. I värsting bromsvätskorna blandas de inte med vatten. Risk för korrosion om man har en gammal värsting bromsvätska. De enklare bromsvätskorna blandar sig med vatten mindre risk för korrosion om vätskan blir gammal, men de har en lägre kokpunkt.

Stålomspunna bromsslangar hör bäst hemma på en tävlingsbil om man inte är ute efter utseendet. Ungefär som om jag skulle dra på mig en brottartrikå, en sån trikå gör sig bättre på en brottare än på mig. :lol:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

ATE Super Blue Racing är en bra och hyfsat prisvärd bromsvätska.
Jag byter vätskan en gång per år.
Ferodo DS2500 funkar till både gata och "track days" men det finns en uppsjö med fabrikat och modeller.
PEAN Sweden har mycket bra koll på bromsar.
www.peansweden.com

Slitsa originalskivor går att ordna, jag bad Rolle Slitz att köpa in nya bakre skivor (Scandinavian Brake Systems) till min bil som han sedan slitsade.
På så sätt sparade jag fraktkostnaden dit i alla fall.

www.rolleslitz.se - Vi medlemmar har rabatt där.

Här kan du läsa om metallomspunna bromsslangar:
http://www.slangomaskin.se/broms.htm

Falk kan säkert fylla på med mer information :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

bromsvätskan ska bytas senast vartannat år inga 6000mil då är det redan såpass mycket vatten i bromsvätskan att den kokar väldigt lätt.
Den bromsvätskan Fuzzion tipsar om e riktigt bra. Andra bra vätskor är Motul RBF 600, Castrol(glömt namnet).
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

timolo wrote:bromsvätskan ska bytas senast vartannat år inga 6000mil då är det redan såpass mycket vatten i bromsvätskan att den kokar väldigt lätt.
Den bromsvätskan Fuzzion tipsar om e riktigt bra. Andra bra vätskor är Motul RBF 600, Castrol(glömt namnet).
De uppgifter om byte av bromsvätska har jag hittat i en servicebok, tryckt i oktober 1996 av Renault.
Révision générale 60 000 km: Freins: Remplacement du liquide de freins.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

fuzzion wrote:Falk kan säkert fylla på med mer information :)
Tja... Jag har väl fått lite uppfattning om bromsandet...

Vissa bilar har bromsar som räcker riktigt långt i originalutförande medan andra har klart underdimisionerade bromsar. Hur man bromsar har också stor påverkan på hur bromsarna klarar lite tuffare tag. Generellt gäller att bromsa hårt, "kort" och bestämt. Långa sega "försiktiga" inbromsningar bygger upp "mer värme". Detta har iofs diskuterats i oändlighet och alla är inte helt överens on hur och varför...

Som vi konstaterat tidigare i tråden är ny frisk bromsvätska A och O. Bromsvätska är hygroskopisk, den drar åt sig vatten i viss omfattning. Att vattenmättad vätska i bromssystemt inte är så lyckat är lätt att förstå. Vid inbromsningar byggs stora mängder värme upp i bromsarna och överförs till bromsvätskan. Om den vattenmättade vätskan bakom kolvarna i oken börjar koka kan "ångblåsor" bildas i systemet. Det som då händer är att ångan komprimeras, pedalen sjunker och bromsverkan uteblir.
Vad det står på flaskan med bromsvätska är inte så noga så länge den är färsk, oöppnad och av rätt typ. Om man har möjlighet att välja kan man ju ändå ta något bra prisvärt. ATE SuperBlue som nämnts är helt ok. Dessutom av en avvikande kulör, man ser när man tryckt igenom vätskan första gången man byter. Olika bromsvätskor har lite olika kokpunkt. Man anger både "torr" och "våt" kokpunkt. Den våta är när vätskan är använd i systemet och dragit år sig vatten från luften. Ju högre kokpunkt desto dyrare vätska.

Ska man åka bana fler än en gång och pressa på lite extra kan det vara idé att byta ut standardbeläggen mot något värmetåligare, åtminstone fram.
Att kosta på sig nya skivor är heller inte så dumt. Skivor är relativt sett billiga, så de tycker jag att man kan kosta på sig att byta lite oftare än normalt. Ju mer material det är kvar i skivan desto bättre pallar bromsarna för termiska belastningar. (De blir inte överhettade lika lätt.)
Slitsning är mest ett kosmetiskt tilltag. Det råder lite olika uppfattning om nyttan. Slitsarna gör bl.a. att de gaser som bildas mellan belägg och skiva har nån stans att ta vägen. Det finns ju också hålborrade skivor. Iden är istort densamma som slitsning. Att hålborra skivor i efterhand ska man akta sig för. Ser väl mest häftigt ut.
Bakbromsarna gör inte mycket nytta på en standardbil, där räcker oftast originalgrejerna långt.

Belägg som funkar på gata, (billiga att tillverka, snälla mot fälgarna och skrikfria) kan vid bankörning överhetta om bromsarna är klent dimensionerade och speciellt om man är ovan vid bankörning och bromsar på "fel" sätt. Man bör ge akt på varningssignaler från bromsarna så att man inte råkar ut för bromsbortfall, fading.
Belägg som är riktigt bra på bana är inte helt lyckade på gatan. De gnisslar gärna och sliter ofta hårt på skivorna när de är kalla (vid gatkörning). De sprider damm från belägg och skiva över fälgarna och efter hela bilsidan vid gatkörning. Inget för putsnissar och putsnissor alltså. Vissa race-belägg har också dåligt kallbett och bromskraften är svår dosera när de är kalla, dvs de måste upp i temperatur för att ge bra bett och bra pedalkänsla/modulation. Varma är de dock helt fantastiskt bra med sagolig känsla i pedalen.
Ferodo DS2500 är en kompromiss som ska vara lyckad. Ska testa sån'a själv på Clion i år.

Att byta slangar till "stålspunna" kan ge mindre svampig pedal med lite bättre känsla. Inte nödvändigt för några bansvängar då och då om originalslangarna är friska enligt min åsikt. Åker själv original på vår Clio.

Hyfsat friska originalgrejer är helt ok vid provapå-bankörning. Har man hårt slitna skivor tycker jag dock att man kan byta skivor och belägg innan man kör bana.
Skivor är billigt. Brembo "original"-skivor till ShoppinClion kostar typ 700:- styck och är jättenkla att byta.

Sen har det har ju gått mode i att byta alla möjliga delar på bilarna. Bromsar är typiskt en sådan detalj. Vill man hänga med i stylingsvängen duger inte originalgrejerna.
Vill man bara ha kul och inte bryr sig om modet så kan man oftast åka så mycket man själv och bilen orkar bara man bytt vätska och stoppat dit lite tåligare belägg fram. Jag har kört massor med varv i absolut maxtempo med Clion på t.ex. Mittsverigebanan och Sviestad (som bägge är ökända för att döda bromsar) utan en tillstymmelse till bromsproblem. Allt i bromssystemet är standard på Clion utom beläggen.
Tar man det bara lite lugnare kan man som sagt ofta klara sig med originalgrejer.

Vill man uppgradera bromsar och få råd om vad som är lagom rekommenderar jag att prata med Per Stacke som driver Peansweden. www.peansweden.se Per har en sansad syn på vad som behövs.
Man kan också om man är intresserad söka lite bland trådarna på rejsa.nu för att förkovra sig lite. Prova t.ex. på att söka på "bromsvätska".

Några exempel:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2432

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3420

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=485

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3419


Förresten, är det samma bromsar på Meganen som på ClioSporten?
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Där hade du en del vettiga synpunkter som många borde läsa
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tack för alla tips allihopa. Nu har jag att göra ett tag :o
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Ibland är det skönt att bara titta på när andra arbetar.
Det är nåt grönt som skimrar där trots allt...Tvätt-Mäster poängterade att det fanns spår av något nedfall på lacken. Så till våren blir det Helkroppsmassage med Shine-behandling, invändig puts å lite annat.
Tänk att jag hittade en blaska hos Mr Cap som heter Automobil. Där var det ett reportage om en blå smurf, och även en Lotus Seven.

Image

Man kan väl säga att Ärtan blivit återställd till "normal kondition" igen, efter mattes försummelse.

Image

Och, nu när bilen är nytvättad å fin, så regnar det.
:wink: Sugen på att busa lite ?

Image
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Blir ju bra det där. Grönt är skönt...
ShoppingClion borde oxå få sig en helkroppsomgång till våren...
Fast med en så'n snål husse blir det väl en "do it your self"-variant med högtryckstvätten och polermaskinen...
kmfdm wrote: .... Automobil. Där var det ett reportage om en blå smurf, och även en Lotus Seven.
[smilie=thumbsup.gif]
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Har du skaffat shoppinglista på dörren också? :lol: :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Joakim16v wrote:Har du skaffat shoppinglista på dörren också? :lol: :roll:
Nja. Beror på hur man ser det. Shoppat har jag förvisso gjort. Så - kanske man kan kalla det för dekaltrimning 8) Ingen falsk marknadsföring. Lite gratisreklam för företag som gett mig bra service å bra priser. Dessutom är dom partners till klubben, så det kan löna sig att handla där.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply