Mégane Coupé 1.6 16v 1999 fas2 "Ärtan"-kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote:Faster av George Harrison, kanske billigare att reta Ärtan med den låten än att chipa henne :lol: Men jag skulle inte stå ut med sån musik i bilen :shock: :shock:
Har fått höra den brutala sanningen - en sugmotor ÄR dyr att skrämma upp i prestanda. Typ att man får räkna med 1000 kr per hk lite krasst...beroende på vad man gör. Får se om det blir nåt ändå, med chip eller inte. Har inte bestämt mig. Skall leta rätt på vilken info som finns på styrlådan å höra av mig till Trollspeed.
Jag kan förmodligen ha roligare för dom tusenlapparna :lol: Åka på F1 eller nåt :P
Spar pengarna till en F1- eller en World Series by Renault resa.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:
kmfdm wrote:Faster av George Harrison, kanske billigare att reta Ärtan med den låten än att chipa henne :lol: Men jag skulle inte stå ut med sån musik i bilen :shock: :shock:
Har fått höra den brutala sanningen - en sugmotor ÄR dyr att skrämma upp i prestanda. Typ att man får räkna med 1000 kr per hk lite krasst...beroende på vad man gör. Får se om det blir nåt ändå, med chip eller inte. Har inte bestämt mig. Skall leta rätt på vilken info som finns på styrlådan å höra av mig till Trollspeed.
Jag kan förmodligen ha roligare för dom tusenlapparna :lol: Åka på F1 eller nåt :P
Spar pengarna till en F1- eller en World Series by Renault resa.
Det låter som ett alternativ :)
Men sedan finns det ju bilsadelmakare som behöver jobba också :? Sörjer lite att Ärtan inte har skinnklädsel, men det kanske finns nåt som skulle matcha lacken :shock:

Skulle det funka att byta inredningen med en annan coupé som slutat sina dagar på skroten kanske? Klart, men vet inte vad den varit ute för heller...
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

du får mer än 5hk för ca 5tusen som unichip kostar.och dom varar längre än en resa...det är när man vill ha mycket mer hk som det börjar kosta...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Har gett upp när det gäller att få tag på rätt adapter till rattfjärren från Pioneer. 5 försök, och inget var rätt! Beställer nog en liten fjärrkontroll som man sätter på ratten längre fram. Får se.

Chipa eller inte, är frågan.
SAM ger 10% högre effekt, och det går på ca 4500 kr.
Har mailat Trollspeed info och nr på styrlådan så får vi se vad dom skulle kunna uträtta för underverk, och ev. kostnad.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Trollspeed laddar ner programvaran genom diagnosuttaget ...
Det ger det kring 10% i effektökning med ett höjt varvtals stopp ...pris: 6400 kr. Too much för 11 hk...som säkert inte märks nämnvärt heller. SAM nästan 2000 kr billigare, och samma effektökning.
Det är bara att konstatera - Hade jag haft en roligare motor med ett "T" efter, då hade det blivit mera hk för samma pris. Ärtan, du får fortsätta låta som du har mera kräm än vad du har. I don´t mind.. I love you anyway :P
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Håller med.... är inte värt det... sugbilar är dyra att trimma... köp en megane sport 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

hade inte trollspeed unichipet åxå ???
Dessutom skall man inte bara se till hk ,vrid är det som gör jobbet..sedan brukar en chippning resultera i lägre bränsleförbrukning vid normalt användande..så jag tror du hade märkt chippningen ganska väl.även vid macken..din andas lite bättre redan,så det kan bli mer märkbart...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mange wrote:Håller med.... är inte värt det... sugbilar är dyra att trimma... köp en megane sport 8)
hon får ju en roligare bil för ca 5000.det får hon ingen sport för...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:Håller med.... är inte värt det... sugbilar är dyra att trimma... köp en megane sport 8)
Noops, det blir ingen Mégane Sport. Hade förmånen att provköra en sån en hel helg, och även om den var trevlig å kvick, så räcker det inte för att man skall lägga ut 240-250 000 på en ny sådan. Hade den haft lite bättre respons när det gäller styrning, och lite roligare kaross/design än den vanliga Méganen kanske det hade varit frestande...
Å tja, 4500 för 10 mera hk kanske är att kasta pengarna i sjön, så det blir ingen chiptrimning i år i alla fall. Ärtan kan inte räkna med att få "x-tra allt" även om hon förtjänar det.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Klart att du skall Chippa henne, 10 hk är ändå 10 hk.
Jag har beställt ett luftfilter till min franska älskling, sedan får vi se om jag Chippar henne och sänker henne. Det beror på vilket humör jag är på.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote::shock: Vilken skillnad på ljud och ljud. Efter 40 timmars speltid har systemet "mognat". Det blev Pioneer huvudenhet, Arizona kicker slutsteg + baslåda 2 x 10 tum , kondensator och högtalare Focal. Rattfjärradapter är beställd, så det skall funka.

Image
Vilken trevlig uppgradering!

Image
Det är jag som är basen!

Image
Jaja..vi kan basa båda två!

Image
Tror du jag kan slänga in en liknande anläggning i min franska skönhet :?:
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:
kmfdm wrote::shock: Vilken skillnad på ljud och ljud. Efter 40 timmars speltid har systemet "mognat". Det blev Pioneer huvudenhet, Arizona kicker slutsteg + baslåda 2 x 10 tum , kondensator och högtalare Focal. Rattfjärradapter är beställd, så det skall funka.

Image
Vilken trevlig uppgradering!

Image
Det är jag som är basen!

Image
Jaja..vi kan basa båda två!

Image
Tror du jag kan slänga in en liknande anläggning i min franska skönhet :?:
Ingen idé att du byter ut stereon i Chérie. Det som kanske kunde göra det hela roligare är i så fall lite mera bas :) Kolla med CDr.nu där är dom duktiga och man får bra rabatt. Det finns säkert platta basar som skulle passa inne i bilen. I bagaget har du ju taket som tar upp plats när du fäller det, så där får du inte plats med nåt roligt.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:Klart att du skall Chippa henne, 10 hk är ändå 10 hk.
Jag har beställt ett luftfilter till min franska älskling, sedan får vi se om jag Chippar henne och sänker henne. Det beror på vilket humör jag är på.
Öppet luftfilter - då ångrar du dig inte. Patrik är duktig! Men f-n vad det låter å brölar :lol: när man trampar på gasen efter jag bytte från originalfiltret. Klart du ska sänka Chérie, det är det värt för att få bättre väghållning. SAM är bra, kolla vad för fjädrar dom har. Kanske du kan beställa fjädrar från Autoexperten åxxå, då har du bra rabatt. Du lär ha större glädje av att chippa din bil, eftersom du har en turbo. 4-5000 kr för 10 hk, tja - det hade varit trevligt att lägga övertidspengarna där, men tyvärr lär jag få spendera en del på advokatkostnader. Man kan inte alltid har roligt för pengarna man sliter ihop, :evil: sad but true.
Lycka till med luftfiltret :)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:
Cherie wrote:Klart att du skall Chippa henne, 10 hk är ändå 10 hk.
Jag har beställt ett luftfilter till min franska älskling, sedan får vi se om jag Chippar henne och sänker henne. Det beror på vilket humör jag är på.
Öppet luftfilter - då ångrar du dig inte. Patrik är duktig! Men f-n vad det låter å brölar :lol: när man trampar på gasen efter jag bytte från originalfiltret. Klart du ska sänka Chérie, det är det värt för att få bättre väghållning. SAM är bra, kolla vad för fjädrar dom har. Kanske du kan beställa fjädrar från Autoexperten åxxå, då har du bra rabatt. Du lär ha större glädje av att chippa din bil, eftersom du har en turbo. 4-5000 kr för 10 hk, tja - det hade varit trevligt att lägga övertidspengarna där, men tyvärr lär jag få spendera en del på advokatkostnader. Man kan inte alltid har roligt för pengarna man sliter ihop, :evil: sad but true.
Lycka till med luftfiltret :)
Ja, jag väntar på min beställning, tydligen har filtret nått Sverige.
Jag tycker fortfarande att du skall chippa henne :twisted:
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Oj här har det hänt många intressanta saker. Har varit alldeles för dålig med att hålla koll på forumet märker jag. Ska sätta mig in i tråden lite mera och återkomma sedan :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply