Mégane Coupé 1.6 16v 1999 fas2 "Ärtan"-kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Mégane Coupé 1.6 16v 1999 fas2 "Ärtan"-kmfdm

Post by kmfdm »

:D Vad finns det att skriva om mig?
Matte tycker att jag är världens underbaraste Renault.
Jag har smaragdgrön metallicskimrande hud. Jag har ett busigt leende. Jag är sänkt ca 40 mm och har HR sänkfjädrar målade i samma fina kulör som mina gula koni. Matte har inga överdrivna stylingambitioner med mig. Läppförstoring tycker hon bara är fult :lol: och ett fett bodykit skulle bara ätas upp av alla vägbulor i GBG. Waste of money. Hon kör trots allt omkring i mig året runt.
Jag har inte tillräckligt fet motor för att det skall löna sig att göra nåt kul med den. Sportluftfilter? Njäh, det står inte på önskelistan. Men rostfritt sportavgassystem från Ferrita har jag. Det brummar gött!
På vinden har matte gömt 16 tums fälgar som hon kom över billigt. Sprillans nya, för 750 spänn styck. Jag tycker att det är taskigt av henne att jag får rulla omkring på mina 15 tums Michelin tills jag slitit ut dem. Har hört talas om bilar som har flera uppsättningar däck...slicks å sånt där...R-däck.

Matte är rätt slö. Sedan jag började träffa MrCap har hon helt slutat att vaxa mig. Inte för att jag är hårig, men ändå. Lite massage skadar inte.
Bil-SPA kallar hon det. Jag får det en gång per år, och det börjar nog snart bli dags nu. Får se till att hon bokar en tid snart.

En bild på mig?
Hmmm...OK!

Image
Här poserar jag villigt i den värmländksa grönskan. Bra med kamoflagelacken 8)

Matte har lovat att jag skall få åka på semester med henne. Gillar att åka på norrländska vägar, men hatar att få flugor i munnen :lol:
Matte har lovat att göra mig lite sommarfin.
Slipa bromstrummor och måla om dem med svart hammarlack. Måla bromsoken...sedan är det inbokat tid för att ge mig nya bromsskivor, klotsar, 10 000 mila service och lite annat lull som matte tjötat om att fixa.
Hon tjötar en massa, men jag är ändå nöjd. Har hon förutsatt sig att göra nåt, så händer det saker. I alla fall förr eller senare!
Last edited by kmfdm on 08 Mar 2008, 16:47, edited 3 times in total.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Re: Ärtan - Mégane Coupé 1.6 16v 1999 phase2

Post by Cherie »

kmfdm wrote::D Vad finns det att skriva om mig?
Matte tycker att jag är världens underbaraste Renault.
Jag har smaragdgrön metallicskimrande hud. Jag har ett busigt leende. Jag är sänkt ca 40 mm och har HR sänkfjädrar målade i samma fina kulör som mina gula koni. Matte har inga överdrivna stylingambitioner med mig. Läppförstoring tycker hon bara är fult :lol: och ett fett bodykit skulle bara ätas upp av alla vägbulor i GBG. Waste of money. Hon kör trots allt omkring i mig året runt.
Jag har inte tillräckligt fet motor för att det skall löna sig att göra nåt kul med den. Sportluftfilter? Njäh, det står inte på önskelistan. Men rostfritt sportavgassystem från Ferrita har jag. Det brummar gött!
På vinden har matte gömt 16 tums fälgar som hon kom över billigt. Sprillans nya, för 750 spänn styck. Jag tycker att det är taskigt av henne att jag får rulla omkring på mina 15 tums Michelin tills jag slitit ut dem. Har hört talas om bilar som har flera uppsättningar däck...slicks å sånt där...R-däck.

Matte är rätt slö. Sedan jag började träffa MrCap har hon helt slutat att vaxa mig. Inte för att jag är hårig, men ändå. Lite massage skadar inte.
Bil-SPA kallar hon det. Jag får det en gång per år, och det börjar nog snart bli dags nu. Får se till att hon bokar en tid snart.

En bild på mig?
Hmmm...kanske efter jag har varit uppe i Norrland. Matte har lovat att jag skall få åka på semester med henne. Gillar att åka på norrländska vägar, men hatar att få flugor i munnen :lol:
Matte har lovat att göra mig lite sommarfin.
Slipa bromstrummor och måla om dem med svart hammarlack. Måla bromsoken...sedan är det inbokat tid för att ge mig nya bromsskivor, klotsar, 10 000 mila service och lite annat lull som matte tjötat om att fixa.
Hon tjötar en massa, men jag är ändå nöjd. Har hon förutsatt sig att göra nåt, så händer det saker. I alla fall förr eller senare!

Hej Ärtan!

Hoppas du får en trevlig semester med mycket omvårdnad.
Vi ses i Götet nästa vecka.

Cherie
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

vad är en ärtan för en renault modell :?: :?:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=3940
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:vad är en ärtan för en renault modell :?: :?:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=3940
Ja, vad är en Ärtan? :lol: Du läste väl kanske inte hela meningen? Mégane Coupé 1.6 16v 1999 phase2. Jag var kanske otydlig? Diesel-Doris är åxxå en mystisk Renault-modell.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

In med bilder :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Fixade till rubriken :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

fuzzion wrote:In med bilder :)
Hmmm..just nu står Ärtan nytvättad i morsans/plastpappas garage efter att ha tuggat flugor mellan GBG och Härjedalen.(egentligen är det en gammal ladugård, men fullt utrustad med tryckluft, fett verktygsskåp å annat jox som man kan behöva för att fixa frissan på matte :shock: bye bye frisyrgele :lol: - och diverse grejor med bilen)

Ikväll blir det slipa bort färg på bromstrummor å på med ny svart hammarlack. Sedan måla bromsok. Antingen de begagnade som är blästrade å ligger i bagaget, eller dom som sitter på. Fast dom som sitter på kanske duger att åtgärda? Färgen räcker till 4 bromsok.
Fint med bruksanvisning på polska, portugisiska, franska, och engelska plus tyska. Tur att man har läst latin :lol:

Ska tvåkomponentsfärgen "sätta sig" (härda?) 15 minuter innan man börjar måla bromsoken?

Är sugen på 16 tums michelin pilot sport däck åxxå. Plastpappas brorsa är bas på Däckab = fina priser.

Vad är det för dimension på 16 tums däcken som passar på Mégane Coupén Fuzzion? 205/50 16, eller?
Får se om det blir några före och efter bilder.

Tack Mange för att du ändrade rubriken så alla förstår vad Ärtan är för bil :lol: fast ändra gärna igen, å ta bort KMFDM :D
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Hehe :)

Vad är det för lack du har köpt till bromsoken?
Folia Tec?
Har inte för mig att den behövde härda i alla fall.
Men så blev det inte bra heller :shock:

195/50 16" är orginal men den dimensionen är ganska ovanlig.

205/45 16" är att rekommendera om du inte vill skrapa innerskärmarna vid maximalt rattutslag.
Vilket jag har fått erfara med 205/50 16", men nu är spacers på gång.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kmfdm wrote: Tack Mange för att du ändrade rubriken så alla förstår vad Ärtan är för bil :lol: fast ändra gärna igen, å ta bort KMFDM :D
Rubriken är enligt de regler vi har... om du inte har en speciell anledning till varför du inte behöver följa dessa så får ditt nick stå kvar 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

fuzzion wrote:Hehe :)

Vad är det för lack du har köpt till bromsoken?
Folia Tec?
Har inte för mig att den behövde härda i alla fall.
Men så blev det inte bra heller :shock:

195/50 16" är orginal men den dimensionen är ganska ovanlig.

205/45 16" är att rekommendera om du inte vill skrapa innerskärmarna vid maximalt rattutslag.
Vilket jag har fått erfara med 205/50 16", men nu är spacers på gång.
Ingen aning om vad lacken heter. Köpte den på SAM. Först tyckte jag färgen var lite tunn, men nu har jag målat oken 3 ggr för att få det x-tra fint. Färgen verkar bra. Finns massor av färger i alla fall. Jag har massor av färg kvar...hmmm... :lol: måla naglarna? Det går tydligen att måla fälgar och motordelar med färgen åxxå, men inga såna projekt den här gången. Korkat att lämna de nya bromsskivorna hemma! Nu när oken är av så är det ju bara att lossa två skruvar så hade nya skivor kommit på plats. Jaja, volvobil skall ju överleva åxxå :lol: fast det hade varit bra att lära sig att byta skivor å klossar själv :)

Får kolla exakt vilka fälgar jag har på vinden. Kanske man kan "prova skor" hos nån däckfirma för att få däck som inte tar i vid fullt rattutslag. Har för mig att det satt 205/50 16 på Mégane Coupé som såldes 2000 med 16 tums fälgar. Borde passa Ärtan, men det kanske kan bli trångt i och med att hon är sänkt?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:
kmfdm wrote: Tack Mange för att du ändrade rubriken så alla förstår vad Ärtan är för bil :lol: fast ändra gärna igen, å ta bort KMFDM :D
Rubriken är enligt de regler vi har... om du inte har en speciell anledning till varför du inte behöver följa dessa så får ditt nick stå kvar 8)
Jag gillar inte att följa regler :lol: Näh, skojade bara. En speciell anledning till att ändra: Tyckte bara att rubriken blev sååååå lång.

Nån som vet hur man lägger in bilder direkt i inlägg, utan att tex länka till photobucket? Dvs, om det blir aktuellt att lägga ut lite bilder på henne.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote:
mange wrote:
kmfdm wrote: Tack Mange för att du ändrade rubriken så alla förstår vad Ärtan är för bil :lol: fast ändra gärna igen, å ta bort KMFDM :D
Rubriken är enligt de regler vi har... om du inte har en speciell anledning till varför du inte behöver följa dessa så får ditt nick stå kvar 8)
Jag gillar inte att följa regler :lol: Näh, skojade bara. En speciell anledning till att ändra: Tyckte bara att rubriken blev sååååå lång.

Nån som vet hur man lägger in bilder direkt i inlägg, utan att tex länka till photobucket? Dvs, om det blir aktuellt att lägga ut lite bilder på henne.
Det är lite "outlaw" i dig. :lol:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kmfdm wrote:
mange wrote:
kmfdm wrote: Tack Mange för att du ändrade rubriken så alla förstår vad Ärtan är för bil :lol: fast ändra gärna igen, å ta bort KMFDM :D
Rubriken är enligt de regler vi har... om du inte har en speciell anledning till varför du inte behöver följa dessa så får ditt nick stå kvar 8)
Jag gillar inte att följa regler :lol: Näh, skojade bara. En speciell anledning till att ändra: Tyckte bara att rubriken blev sååååå lång.

Nån som vet hur man lägger in bilder direkt i inlägg, utan att tex länka till photobucket? Dvs, om det blir aktuellt att lägga ut lite bilder på henne.
Du får väl förkorta bilnammnet :D

Bilder kan du inte lägga in direkt på forumsidan (d.v.s. ladda upp) men du kan få dem att visas direkt i tråden genom att skriva [img]filnammnet[/img] var det så du menade? Såja..... upp med lite bilder nu 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:
mange wrote:
kmfdm wrote: Tack Mange för att du ändrade rubriken så alla förstår vad Ärtan är för bil :lol: fast ändra gärna igen, å ta bort KMFDM :D
Rubriken är enligt de regler vi har... om du inte har en speciell anledning till varför du inte behöver följa dessa så får ditt nick stå kvar 8)
Jag gillar inte att följa regler :lol: Näh, skojade bara. En speciell anledning till att ändra: Tyckte bara att rubriken blev sååååå lång.

Nån som vet hur man lägger in bilder direkt i inlägg, utan att tex länka till photobucket? Dvs, om det blir aktuellt att lägga ut lite bilder på henne.
jag har mina på photobucket, men jag gör som mange säger visar dom direkt utan att länka,tycker det är roligare så..Miss megane kör med 17" sänkt utan att det tar i,sedan måste ju ET på fälgarna passa åxå,så det är lite att tänka på,är sugen på 16"till femman, vill inte ha 17" för då blir bilen högre eftersom det inte finns så låg profil som krävs...
Kan bromsoken möjligvis blivit gröna :?: :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Steg 1 i förvandlingen är klart.
Målade bromsok och bromstrummor, luftade bromsar, ny bromsolja. Slipat rost av bromsskivorna (aldrig problem med rost i Norrland - halleluja!)
Gröna bromsok? Tja, nån slags nyans av grönt är det allt :lol: Å det blev rätt OK (ok..hahahahahahahaha.. :roll: )
17 tum blir det aldrig till Ärtan. Då blir bilen alldeles för spårbunden. Goast är hon faktiskt att köra på 195/55 15 (vinterdäcken) jämfört med 185/60 15 som originaldäcken är. Kanske får testlåna Chéries vinterskor å prova om dom funkar att köra med? Det är samma dimension som jag tror är OK på min bil. Nu hade det ju varit snyggt med nya fälgar för att visa oken...

Bilder kommer. Får stanna å be henne posera framför Sonfjället på väg ner mot mera bebodda trakter igen.

Sen blir det mera jox till henne till veckan.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply