Club Renault Sverige www.clubrenaultsverige.com
Författare Meddelande

<  Mitt Renaultprojekt / Renovering  ~  Safrane Biturbo Baccara -94 Dennis

InläggPostat: fre 09 nov 2007, 17:51
ForumpolisInlägg: 4490Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Mitt projekt men inte min bil.
Ett nästan galet stort projekt gör jag nu med svågerns Safrane
En totalt karosskvaddad Biturbo bygger jag upp på nytt med en "nygammal" donatorkaross från Safrane Quadra, precis så som Irmscher tillverkade Biturbo Safranerna åt Renault.
Lite kort historik på hur dessa vagnar tillvekades.
Sandouvillefabriken bygger en Quadra, man skickar den till Irmscher i tyskland för demontering och utbyte av fjädring och bromsar samt montering av annan främre och bakre stötfångare. Även inredningen byts på de få som blir Baccara utrustade.
Under tiden så har man skickat en motor från Alpine 610 till Hartge för byte till 2st kkk turboaggr. de optimerar kylsystemet och ändrar i oljetrycket samt tillverkar de stora svetsade intercoolers som sitter i fronten.
Växellådorna skiljer också mellan Quadra och Biturbo.
Motor och den starkare växellådan som dessutom är vattenkyld, monteras i av irmscher och bilen skickas tillbaka till sandouville för chassiestämpling och leverans.
Denna bil är fortfarande det grymmaste Renault har byggt.
268Hk, 375nm, (250nmtillgängligt redan vid 1500rpm),fartbegränsad till250km/h, 4 hjulsdrift, datorstyrd stötdämpning och fjädring som sänker bilen i högre farter om vägbanans släthet tillåter det.



_________________
Besök gärna min hemsida!
www.renault-service.se
Dennis Håkansson Kaggetorp
Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 09 nov 2007, 18:33
ForumpolisInlägg: 4490Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[img][img]http://i220.photobucket.com/albums/dd199/Dennisservice/Biturbo.jpg[/img]
Bild
Quadran den österrikiska reservdelsbilens kaross var hagelskadad och lite småbucklig här och var så därför liknar den en Dalmatiner efter spackling :lol:



_________________
Besök gärna min hemsida!
www.renault-service.se
Dennis Håkansson Kaggetorp
Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 09 nov 2007, 18:36
ForumpolisInlägg: 4490Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Nu har jättejobbet med att demontera allt som inte är lika som biturbon börjat.
Mera bilder kommer efterhand.



_________________
Besök gärna min hemsida!
www.renault-service.se
Dennis Håkansson Kaggetorp
Offline Profil WWW
InläggPostat: sön 11 nov 2007, 22:46
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 4182Ort: StockholmBlev medlem: lör 21 dec 2002, 23:20
en mycket ball bil....en snabb lyxbil :D men som jag förstår inte enkel eller billig att hålla på med.... men ack så cool :D håll oss uppdaterade



_________________
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Bild
Offline Profil
InläggPostat: mån 12 nov 2007, 00:43
AnvändarvisningsbildInlägg: 2002Ort: StockholmBlev medlem: tis 22 maj 2007, 11:34
mange skrev:
en mycket ball bil....en snabb lyxbil :D men som jag förstår inte enkel eller billig att hålla på med.... men ack så cool :D håll oss uppdaterade


Spelar ingen roll! Jag vill ha en i alla fall :lol:



_________________
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra * 2 1991
Stockholm
Offline Profil
InläggPostat: tor 15 nov 2007, 22:00
ForumpolisInlägg: 4490Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
mange skrev:
en mycket ball bil....en snabb lyxbil :D men som jag förstår inte enkel eller billig att hålla på med.... men ack så cool :D håll oss uppdaterade

På tal om billigt :? Roade mej med att kolla prislistan på vad de specifika Biturbodelarna i fronten kostar :shock: Ca: priser
Stötfångare 6400:- -övekommligt
Tvärbalk 3800:- - också okey
Dimstrålkastare 3000:-/st -nubörjar det bli dyrt
Nedre grill 12000:- Huva
Intrcooler 37 000:- nä fyfan
Någon är glad att alla frontdelar var hela efter rullikullen :D
Lätt att 65000:- går åtpipan vid lätt fronttusch :(
Bild



_________________
Besök gärna min hemsida!
www.renault-service.se
Dennis Håkansson Kaggetorp
Offline Profil WWW
InläggPostat: mån 19 nov 2007, 00:39
Inlägg: 349Ort: SundsvallBlev medlem: mån 10 sep 2007, 22:05
haha bullfest undra vart dom hittade anledningen till att den skulle kosta 37?



_________________
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Offline Profil
InläggPostat: mån 19 nov 2007, 01:13
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 7839Ort: TimmernabbenBlev medlem: sön 12 jan 2003, 20:40
Tumic skrev:
haha bullfest undra vart dom hittade anledningen till att den skulle kosta 37?

för att den är så ovanlig,så blir priset därefter..finns inte så många biturbo saffrane



_________________
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Offline Profil
InläggPostat: fre 30 nov 2007, 16:18
Inlägg: 507Ort: KalmarBlev medlem: ons 11 dec 2002, 23:16
Tumic skrev:
haha bullfest undra vart dom hittade anledningen till att den skulle kosta 37?

Min gissning; om man inte har råd att köpa en Biturbo ska man inte ha råd att "tillverka" sig en "look-alike"?!
Eller var det helt enkelt så att de behövde ha lite bättre klass på rödvinet till firmafesterna. :wink:



_________________
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
Offline Profil
InläggPostat: fre 02 maj 2008, 14:59
ForumpolisInlägg: 4490Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Av platsbrist så har det stått still med detta bygge ett tag nu, men nu är det åter igång. Uppdateringsbilder kommer snart.
Bild



_________________
Besök gärna min hemsida!
www.renault-service.se
Dennis Håkansson Kaggetorp
Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 02 maj 2008, 15:48
AnvändarvisningsbildInlägg: 455Ort: OlofströmBlev medlem: sön 08 dec 2002, 13:47
kabelhärvorna i den bilen väger inte lite men med tanke på hur hård smällen varit så kan man helt klart säga att safranen e en riktigt robust bil



_________________
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Offline Profil ICQ
InläggPostat: tor 08 maj 2008, 23:25
ForumpolisInlägg: 4490Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Nya uppdateringar denna vecka. Biturbon slutdemonterad.
Bild
Bi turbon på väg in i verkstaden för slut demontage. Nya donator karossen från Safrane Quadra står utanför och väntar på att få bli förädlad.
Bild
Komplett drivlina på väg att skiljas från ursprungskarossen.
Bild
Historiskt ögon blick.
Bild
Det visade sig att det var några kablar i varje kabelhärva som var olika så hela kablaget måste flyttas. Det blev tillslut en helt tom kaross.
Bild
Lastad för sista resan dock så lever själen vidare i donatorn så man kan väl inte säga att den kommer till "bilhimmelen"



_________________
Besök gärna min hemsida!
www.renault-service.se
Dennis Håkansson Kaggetorp
Offline Profil WWW
InläggPostat: sön 11 maj 2008, 13:33
AnvändarvisningsbildInlägg: 1846Ort: LundBlev medlem: tor 21 aug 2003, 07:33
stilligt! Bra jobbat! :)



_________________
Fredrik Sjöholm - Lund / Medlem#1430
Supportingenjör, Bluetooth/Wlan/Elektronik

http://www.slira.nu
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: tor 05 jun 2008, 15:15
ForumpolisInlägg: 4490Ort: ÅlemBlev medlem: tis 15 mar 2005, 18:04
Nya uppdateringar :D
Bild
Nu har den nya karossen rätt identitet 8)
Bild
Motor o låda slank in på plats förvånansvärt problemfritt :)
Bild
Klimatenheten balksystem och kabelhärvor på plats.
Bild
Instrumentbräda monterad.

Denna bil är knappast lämplig för elalergiker. Bara elschemat till stolsregleringen är dubbelt så stort som ett schema till en komplett -70talsbil :lol: Till och med programerbart minne hur mycket höger backspegel ska vinkla ned när man lägger i backen :P Dessutom till 3 olika chaufförer :shock:



_________________
Besök gärna min hemsida!
www.renault-service.se
Dennis Håkansson Kaggetorp
Offline Profil WWW
InläggPostat: mån 09 jun 2008, 09:01
AnvändarvisningsbildForumpolisInlägg: 4182Ort: StockholmBlev medlem: lör 21 dec 2002, 23:20
Oj va mycket sladdar :D... Är nog mer sladdar till radion på denna än bakre kalbelhärvan på doffen :D



_________________
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Bild
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 2
28 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori