Megane Classic 1998 - figgesoft
Moderator: Forumpolisen
Går inte att köpa en halvsats bromsar. 1sts bromsbackar/klossar = bromsar till 1 axel. Bytes ALLTID på båda sidor. Man går väl inte till skoaffären och köper 1 sko
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
soja.. besiktigad och körklar.
en spindelled fick dock bytas.
(aldrig bytt den på den tiden jag haft bilen.. dvs minst 5år/9000mil).. Renault orginal kvalité?
E85 gav fina avgasvärden
en spindelled fick dock bytas.
(aldrig bytt den på den tiden jag haft bilen.. dvs minst 5år/9000mil).. Renault orginal kvalité?
E85 gav fina avgasvärden
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
Hmmm..
Finn minst ett fel?
Snart ihopskruvad igen!
Finn minst ett fel?
Snart ihopskruvad igen!
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
Tjusigt! Ser fram mot uppdatering hur du löser det. Har varit vanligt fel på familjens 19ar..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
Hoppas på att slippa det på min,har ju bara rullat 29100mil..Joakim16v wrote:Tjusigt! Ser fram mot uppdatering hur du löser det. Har varit vanligt fel på familjens 19ar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
Efter bensinstopp var det dags för att slänga ihop allt igen:
Jag köpte en ny axel på skroten... 3300 med frakt.
Självaste bakaxeln var ju lätt att byta, typ bara 6 bultar och 2 bromsrör som höll ihop det. Men bromsrören satt som F*N såklart....
Ska fixa rosten i hjulhuskanten också sen slänger jag upp en bild på hur det blev.
Jag köpte en ny axel på skroten... 3300 med frakt.
Självaste bakaxeln var ju lätt att byta, typ bara 6 bultar och 2 bromsrör som höll ihop det. Men bromsrören satt som F*N såklart....
Ska fixa rosten i hjulhuskanten också sen slänger jag upp en bild på hur det blev.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
ett tag sedan jag uppdaterade här.
Bilen gick igenom bes i vintras med värt att veta på tre rostpunkter.
vänster+höger tröskel + krängnignshämmarfäste fram vänster.
"Rosten" där framme var bara en lös färgflaga... bra SBP'en.... bra!...
Tröskellådorna blir lappade snart (hål bak vid dräneringshålet på bägge sidorna) + skärmkanterna har fått en "snygg" brun nyans..
Anyhow!
Krängningshämmare blev bytt i helgen.
Blev märkbar skillnad på vägghållningen och mindre ryckigt vid gas på/av-drag.
Nu väntar en hjulinställning.
Bilen gick igenom bes i vintras med värt att veta på tre rostpunkter.
vänster+höger tröskel + krängnignshämmarfäste fram vänster.
"Rosten" där framme var bara en lös färgflaga... bra SBP'en.... bra!...
Tröskellådorna blir lappade snart (hål bak vid dräneringshålet på bägge sidorna) + skärmkanterna har fått en "snygg" brun nyans..
Anyhow!
Krängningshämmare blev bytt i helgen.
Blev märkbar skillnad på vägghållningen och mindre ryckigt vid gas på/av-drag.
Nu väntar en hjulinställning.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
hjulinställning utförd!
klanten drog av bulten och sabbade styrstaget...
nåja det var orginal styrled sedan 1998 så kanske dags att byta
och ovan på det, nytt elfel. Höger blinkers kass
Funderar på om det är spaken.
klanten drog av bulten och sabbade styrstaget...
nåja det var orginal styrled sedan 1998 så kanske dags att byta
och ovan på det, nytt elfel. Höger blinkers kass
Funderar på om det är spaken.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
Härligt
Ja läste alldrig hela inlägget. Men hur går det med kompressorn ?
Har du nån helhetsbild på bilen nu vill ju se lite
Ja läste alldrig hela inlägget. Men hur går det med kompressorn ?
Har du nån helhetsbild på bilen nu vill ju se lite
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
Har inte byggt vidare på kompressorn..
fästena spricker och fick det inte riktigt stabilt, det blev långa stag för att undvika grenröret... och det flexar lite väl mycket.
Sen köpte jag lägenhet, så all tid och pengar har gått på renoveringen här istället.
Ska se om jag kan engagera mig mer i sommar.
Den fick för övrigt första tvätten på två år, idag
fästena spricker och fick det inte riktigt stabilt, det blev långa stag för att undvika grenröret... och det flexar lite väl mycket.
Sen köpte jag lägenhet, så all tid och pengar har gått på renoveringen här istället.
Ska se om jag kan engagera mig mer i sommar.
Den fick för övrigt första tvätten på två år, idag
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
Haha gött
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
OMEN?
Fick ihop bilen förra veckan, lagade lite rost, bytte avgasrör, fjäderbenslager och tankade fullt. Sedan bar det iväg på en liten runda till Skövde, Trollhättan, Göteborg och hem igen.
Underbar bil tänkte jag för den drog 9,89 på E85 och gick väldigt fint hela vägen.
Sedan för skojs skull gick jag ner till Bilia och kollade på ny megane i måndags.
Snacka om ett omen att bilfan inte startar när jag ska därifrån....
Tror batteriet kastat in handduken, så nu har jag också gett upp!
Skroten + 30000kr tillbaka när jag köper ny bil låter mer lovande än att fortsätta skruva på skitet.
Förhoppningsvis blir Guldbaggen ersatt av en Megane Exception istället.
Stay tuned.
Här är min mall för kompressorn, om någon annan vill göra något likvärdigt.
Jag hade dock inte längsgående axeln utan har bara byggt efter vinkel och remspännaren till höger.
Fick ihop bilen förra veckan, lagade lite rost, bytte avgasrör, fjäderbenslager och tankade fullt. Sedan bar det iväg på en liten runda till Skövde, Trollhättan, Göteborg och hem igen.
Underbar bil tänkte jag för den drog 9,89 på E85 och gick väldigt fint hela vägen.
Sedan för skojs skull gick jag ner till Bilia och kollade på ny megane i måndags.
Snacka om ett omen att bilfan inte startar när jag ska därifrån....
Tror batteriet kastat in handduken, så nu har jag också gett upp!
Skroten + 30000kr tillbaka när jag köper ny bil låter mer lovande än att fortsätta skruva på skitet.
Förhoppningsvis blir Guldbaggen ersatt av en Megane Exception istället.
Stay tuned.
Här är min mall för kompressorn, om någon annan vill göra något likvärdigt.
Jag hade dock inte längsgående axeln utan har bara byggt efter vinkel och remspännaren till höger.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
Lite sorligt att berätta att Guldbaggen blir platt efter den 19/8.
Dock så är ny bil beställd med leverans samma datum!
Får öppna ny projekt-tråd därefter
Dock så är ny bil beställd med leverans samma datum!
Får öppna ny projekt-tråd därefter
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Megane Classic 1998 - figgesoft
Grattis eller va ska man säga
Va vart det för ersättare ?
Va vart det för ersättare ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: