Megane Classic 1998 - figgesoft

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Går inte att köpa en halvsats bromsar. 1sts bromsbackar/klossar = bromsar till 1 axel. Bytes ALLTID på båda sidor. Man går väl inte till skoaffären och köper 1 sko [smilie=out.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Inte konstigt att den dragit sidled när man tvärnitat. Nu går den iaf spikrakt! :D

Bytte även lagret på samma sida som Volvo varit på, det delade nämligen när jag lyft bort trumman.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by figgesoft »

soja.. besiktigad och körklar.

en spindelled fick dock bytas.

(aldrig bytt den på den tiden jag haft bilen.. dvs minst 5år/9000mil).. Renault orginal kvalité?


E85 gav fina avgasvärden ;)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by figgesoft »

Hmmm..

Finn minst ett fel? :mrgreen:

Image


Snart ihopskruvad igen! :racesmile:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by Joakim16v »

Tjusigt! Ser fram mot uppdatering hur du löser det. Har varit vanligt fel på familjens 19ar..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Tjusigt! Ser fram mot uppdatering hur du löser det. Har varit vanligt fel på familjens 19ar..
Hoppas på att slippa det på min,har ju bara rullat 29100mil..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by figgesoft »

Efter bensinstopp var det dags för att slänga ihop allt igen:
Image

Jag köpte en ny axel på skroten... 3300 med frakt.

Självaste bakaxeln var ju lätt att byta, typ bara 6 bultar och 2 bromsrör som höll ihop det. Men bromsrören satt som F*N såklart....

Ska fixa rosten i hjulhuskanten också sen slänger jag upp en bild på hur det blev.


:mrgreen:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by figgesoft »

ett tag sedan jag uppdaterade här.

Bilen gick igenom bes i vintras med värt att veta på tre rostpunkter.
vänster+höger tröskel + krängnignshämmarfäste fram vänster.
"Rosten" där framme var bara en lös färgflaga... bra SBP'en.... bra!...

Tröskellådorna blir lappade snart (hål bak vid dräneringshålet på bägge sidorna) + skärmkanterna har fått en "snygg" brun nyans..

Anyhow!
Krängningshämmare blev bytt i helgen.

Image

Blev märkbar skillnad på vägghållningen och mindre ryckigt vid gas på/av-drag.


Nu väntar en hjulinställning.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by figgesoft »

hjulinställning utförd!

klanten drog av bulten och sabbade styrstaget...
nåja det var orginal styrled sedan 1998 så kanske dags att byta :mrgreen:

och ovan på det, nytt elfel. Höger blinkers kass
Funderar på om det är spaken.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by Robin »

Härligt :)

Ja läste alldrig hela inlägget. Men hur går det med kompressorn ?

Har du nån helhetsbild på bilen nu :) vill ju se lite
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by figgesoft »

Har inte byggt vidare på kompressorn.. :(
fästena spricker och fick det inte riktigt stabilt, det blev långa stag för att undvika grenröret... och det flexar lite väl mycket.

Sen köpte jag lägenhet, så all tid och pengar har gått på renoveringen här istället.


Ska se om jag kan engagera mig mer i sommar.


Den fick för övrigt första tvätten på två år, idag :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by Robin »

Haha gött :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by figgesoft »

OMEN?

Fick ihop bilen förra veckan, lagade lite rost, bytte avgasrör, fjäderbenslager och tankade fullt. Sedan bar det iväg på en liten runda till Skövde, Trollhättan, Göteborg och hem igen.

Underbar bil tänkte jag för den drog 9,89 på E85 och gick väldigt fint hela vägen.
Sedan för skojs skull gick jag ner till Bilia och kollade på ny megane i måndags.

Snacka om ett omen att bilfan inte startar när jag ska därifrån....
Tror batteriet kastat in handduken, så nu har jag också gett upp!

Skroten + 30000kr tillbaka när jag köper ny bil låter mer lovande än att fortsätta skruva på skitet.

Förhoppningsvis blir Guldbaggen ersatt av en Megane Exception istället. :mrgreen:

Stay tuned.


Här är min mall för kompressorn, om någon annan vill göra något likvärdigt.
Jag hade dock inte längsgående axeln utan har bara byggt efter vinkel och remspännaren till höger.
Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by figgesoft »

Lite sorligt att berätta att Guldbaggen blir platt efter den 19/8.

Dock så är ny bil beställd med leverans samma datum! :racesmile:
Får öppna ny projekt-tråd därefter :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane Classic 1998 - figgesoft

Post by Robin »

Grattis eller va ska man säga :)

Va vart det för ersättare ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply