MEGANE CC 2,0T PH2 -06 Chérie

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PNO
Posts: 4
Joined: 02 Feb 2008, 19:40
Location: Karlskoga

Post by PNO »

Tack för rådet!
Upplever du någon större skillnad sen du bytte filter?
Det såg tokbesvärligt ut inte något som man gör hemma på gården.
Petra Nordwall
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Det jag har upplevt på min CC är endast ljudet någon skillnad på prestandan gav det inte direkt
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

PNO wrote:Tack för rådet!
Upplever du någon större skillnad sen du bytte filter?
Det såg tokbesvärligt ut inte något som man gör hemma på gården.
Det beror på vad du har köpt för filter petra men det är inte så speciellt svårt att byta själv.
Ha koden till radion tillgänglig sedan kopplar du bort batteriet plockar bort detta så kommer du åt hela luftfilter lådan inkl. slangen som går ut i hjulhuset. Beroende på vilket filter du har valt så drar du tillluft slangen antingen från där den hämtar luften original eller så tar du den längre ner fram mot fronten.
slangen mellan turbon och luftfiltret kan få modifieras lite innan du sätter dit filtret. Koppla sedan dit filtret och luftslangen där den får luft ifrån.
Sätt tillbaka batteriet och koppla in kablarna igen.
När du satt dig i bilen så kommer ASR och ESP samt ABSlampan att lysa dessa släcks efter ett tag då den hittar minnet igen. sedan är det bara o slå in radiokoden sedan e installationen klar
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

PNO wrote:Tack för rådet!
Upplever du någon större skillnad sen du bytte filter?
Det såg tokbesvärligt ut inte något som man gör hemma på gården.
Jodu Petra. Visst blev det skillnad. Det blir det om än marginellt.
Det är vid relativt höga varv som du kommer att märka skillnad.
Jag hade inte fixat installationen utan lyft, men du kanske är bättre utrustad än jag.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Har undersökt mappning/chippning.
Just nu ser det ut som om Trollspeed kommer att få ett besök av cherie någon gång i mitten av mars. Är bara lite fundersam kring motorgarantier etc. Vad händer om...
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:Har undersökt mappning/chippning.
Just nu ser det ut som om Trollspeed kommer att få ett besök av cherie någon gång i mitten av mars. Är bara lite fundersam kring motorgarantier etc. Vad händer om...
Du fick väl samma pris som jag? 6400 kr? För din del är det värt ett ingrepp. Du lär få mera hk för pengarna än jag. Sade inte Patrik att garantierna var värdelösa - oavsett vilket företag man anlitar? Ta ett snack med honom igen.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Cherie wrote:Har undersökt mappning/chippning.
Just nu ser det ut som om Trollspeed kommer att få ett besök av cherie någon gång i mitten av mars. Är bara lite fundersam kring motorgarantier etc. Vad händer om...
Vid trimning far garanti och maskinskadeförsäkring åt skogen. :(
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:
Cherie wrote:Har undersökt mappning/chippning.
Just nu ser det ut som om Trollspeed kommer att få ett besök av cherie någon gång i mitten av mars. Är bara lite fundersam kring motorgarantier etc. Vad händer om...
Vid trimning far garanti och maskinskadeförsäkring åt skogen. :(
Kanske man skall läsa det finstilta i sin försäkring innan man ger sig in på att "hotta upp prestandan"? Med en gammal bil kanske det inte spelar nån roll, för i regel så brukar väl maskinskadeförsäkringen inte ge nåt om bilen har gått 12 000 mil eller är 10 år gammal???
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Har snackat med Frank på trollspeed. Mappning är tydligen overkill för min lilla älskling.
Skulle kosta 15.000,00 kr vilket är på tok för mycket då det endast skulle generera 3-4 hk mer än en chippning.
Chippningen kostar 6.500,00 kr vilket ger cirka 35-40 hk. Vridmoment fick jag ingen uppgift på.
Hmmm. Jag tog även upp garantibiten. Frank lyckades övertala mig så att det blir en tripp till Trollhättan i mars.
Tydligen kan de även bistå med sänkning etc. Gött det. Jag har inte tid att flaxa omkring till olika ställen. :)
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:Har snackat med Frank på trollspeed. Mappning är tydligen overkill för min lilla älskling.
Skulle kosta 15.000,00 kr vilket är på tok för mycket då det endast skulle generera 3-4 hk mer än en chippning.
Chippningen kostar 6.500,00 kr vilket ger cirka 35-40 hk. Vridmoment fick jag ingen uppgift på.
Hmmm. Jag tog även upp garantibiten. Frank lyckades övertala mig så att det blir en tripp till Trollhättan i mars.
Tydligen kan de även bistå med sänkning etc. Gött det. Jag har inte tid att flaxa omkring till olika ställen. :)
Så det är där du skall investera din bonus, hos Trollspeed? Kolla om dom har nån trevlig dekal som du kan smycka bilen med...Kanske tom du kan få bättre pris då? Det är la dom som fixat "Steckas" motor i RC-Clion, så dom vet vad dom gör. Vad blir det för fjädrar? HR? Du kanske skall ta ledigt å besöka Saabs museum när du ändå är i Trollhättan. Gör det på en fredag så kan jag hänga med dig.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

De va förbaskat dyrt tycker ja att de skulle ta över 8k extra frö att mappa bilen istället för bara en chipning så mkt gav inte jag för min mappning men de va iofs inte på någon rullande landsväg utan ute på riktig väg
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Johan wrote:
Cherie wrote:Har undersökt mappning/chippning.
Just nu ser det ut som om Trollspeed kommer att få ett besök av cherie någon gång i mitten av mars. Är bara lite fundersam kring motorgarantier etc. Vad händer om...
Vid trimning far garanti och maskinskadeförsäkring åt skogen. :(
Ja det verkar så.
Vet inte riktigt hurpass vanligt det är att det händer något.
Men vad jag kan förstå så finns det inget känt fall där någon har fått igenom någon motorgaranti. Har hört det av flera personer. Vet inte om det är något man kör med eller om det faktiskt är sant. :?
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:
Cherie wrote:Har snackat med Frank på trollspeed. Mappning är tydligen overkill för min lilla älskling.
Skulle kosta 15.000,00 kr vilket är på tok för mycket då det endast skulle generera 3-4 hk mer än en chippning.
Chippningen kostar 6.500,00 kr vilket ger cirka 35-40 hk. Vridmoment fick jag ingen uppgift på.
Hmmm. Jag tog även upp garantibiten. Frank lyckades övertala mig så att det blir en tripp till Trollhättan i mars.
Tydligen kan de även bistå med sänkning etc. Gött det. Jag har inte tid att flaxa omkring till olika ställen. :)
Så det är där du skall investera din bonus, hos Trollspeed? Kolla om dom har nån trevlig dekal som du kan smycka bilen med...Kanske tom du kan få bättre pris då? Det är la dom som fixat "Steckas" motor i RC-Clion, så dom vet vad dom gör. Vad blir det för fjädrar? HR? Du kanske skall ta ledigt å besöka Saabs museum när du ändå är i Trollhättan. Gör det på en fredag så kan jag hänga med dig.
Japp det skall jag kolla.
Tror ju förstås inte att det gör så mycket på priset, men helt klart värt ett försök. Fjädrar har jag inte hunnit fundera över ännu. Får la göra det innan jag bokar tiden.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

timolo wrote:De va förbaskat dyrt tycker ja att de skulle ta över 8k extra frö att mappa bilen istället för bara en chipning så mkt gav inte jag för min mappning men de va iofs inte på någon rullande landsväg utan ute på riktig väg
Ja, jag blev själv förvånad :shock:
Tyckte det var en stor peng, men det kanske är vad det kostar.
Vart gjorde du din mappning?
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Jag mappade min hos en nere i södra småland.
han e ganska svår att få tag på då han jobbar i norge varannan vecka
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Post Reply