Renault Floride "mormor/Audrey - 1962 - kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:tycker det nybyggda garaget ser ut att vara byggt för en fiat 500.. :D
lr har mormor lagt på sig..
Tja...det duger väl gott med 260 x 600 cm för en Floride?
Hon ska ju bara sova och vila där, inte utsättas för kirurgiska ingrepp. En å annan klapp kanske.
Fiat 500 är väl inte, såsom namnet antyder - 500 (cm) lång :shock: Skulle nog få plats att parkera 2 st i rad.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:
Tony wrote:tycker det nybyggda garaget ser ut att vara byggt för en fiat 500.. :D
lr har mormor lagt på sig..
Tja...det duger väl gott med 260 x 600 cm för en Floride?
Hon ska ju bara sova och vila där, inte utsättas för kirurgiska ingrepp. En å annan klapp kanske.
Fiat 500 är väl inte, såsom namnet antyder - 500 (cm) lång :shock: Skulle nog få plats att parkera 2 st i rad.
ok det såg faktiskt mindre ut på bild, då kan du ju få plats att tillsätta lite botox.. :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:
kmfdm wrote:
Tony wrote:tycker det nybyggda garaget ser ut att vara byggt för en fiat 500.. :D
lr har mormor lagt på sig..
Tja...det duger väl gott med 260 x 600 cm för en Floride?
Hon ska ju bara sova och vila där, inte utsättas för kirurgiska ingrepp. En å annan klapp kanske.
Fiat 500 är väl inte, såsom namnet antyder - 500 (cm) lång :shock: Skulle nog få plats att parkera 2 st i rad.
ok det såg faktiskt mindre ut på bild, då kan du ju få plats att tillsätta lite botox.. :lol:
Botox? Vem behöver det? Bilen eller jag?
Trodde det var kolfiber eller kevlar som gällde för häftiga byggen, och träning när det gäller att forma sin egen kaross.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Idag var det hjulafton :D
Kangoo-tomten (brevbäraren) kom med hjulklappar till mormor.

Image
Reservdelskatalog. Yippie!
Där finns inte bara reservdelarna, utan även tyger, mattor och lacker som Floriden har. Kanske man kan köpa nytt nånstans?

Image
Och ett litet konstverk!

Image
Tusen Tack Kent! I O U !Mormor visste nog vad som är på G eftersom hon släppte på sin växelspaksknopp härom dagen...Skall bli spännande att se hur det blir med en riktig knopp istället för den som sitter där nu.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Är det 7 siffriga eller 10 siffriga reservdelsnummer i katalogen?
Man kan göra om ett 7 siffrigt reservdelnummer till ett 10 siffrigt, idag använder man 10 siffriga reservdelsnummer. Det har man gjort sedan slutet på 60-talet. Ett litet exempel: tanklock nr 9832234 blir 09 83 223 400. Man lägger till en nolla i början och två i slutet.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:Är det 7 siffriga eller 10 siffriga reservdelsnummer i katalogen?
Man kan göra om ett 7 siffrigt reservdelnummer till ett 10 siffrigt, idag använder man 10 siffriga reservdelsnummer. Det har man gjort sedan slutet på 60-talet. Ett litet exempel: tanklock nr 9832234 blir 09 83 223 400. Man lägger till en nolla i början och två i slutet.
Det är både sjusiffriga och tiosiffriga nummer i katalogen. Vad har det för betydelse? :shock: Kan jag ringa Benny på AutoFrance och beställa Floride och Renault-emlemen som saknas på skärmsidorna? Eller beställa hos REnaulthandlaren?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Och ett litet konstverk!

Image


Ja Kent är en riktig konstnär. Duktig och händig kille 8)
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Det är trevligt med nöjda "kunder" :D
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote:
Johan wrote:Är det 7 siffriga eller 10 siffriga reservdelsnummer i katalogen?
Man kan göra om ett 7 siffrigt reservdelnummer till ett 10 siffrigt, idag använder man 10 siffriga reservdelsnummer. Det har man gjort sedan slutet på 60-talet. Ett litet exempel: tanklock nr 9832234 blir 09 83 223 400. Man lägger till en nolla i början och två i slutet.
Det är både sjusiffriga och tiosiffriga nummer i katalogen. Vad har det för betydelse? :shock: Kan jag ringa Benny på AutoFrance och beställa Floride och Renault-emlemen som saknas på skärmsidorna? Eller beställa hos REnaulthandlaren?
Den yngre genertionen av reservdelsfolk har inte en susning om att Renault har haft 7 siffriga reservdelsnummer, då är det bäst att ge dem ett 10 siffrigt nummer. Annars blir de som ett :?: .
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

R12-Kent wrote:Det är trevligt med nöjda "kunder" :D
Det är inte svårt att uppskatta dina konstverk Kent. Önskar jag hade samma talang, så lita på att jag är grymt avundsjuk :D Och silverinlägg på växelspaksknoppen :oops: Mormor Audrey blev lite rosa i lacken, och tackade generat när jag berättade det för henne. Vi skall göra ett försök längre fram att byta knopp!

Vi ägnade dagen åt lite kosmetiska övningar.

Image

Sufletten var ju lite matt och blek, så efter tips inhandlades diverse skönhetspreparat för att förhöja utseendet.

Image
Efter 1,5 burkar skokräm, Boston Svart blev sufletten närmast som i "nyskick". Strök på det med tvättsvamp utan tvättmedel ( :lol: ) och det gick bra. Det luktade lätt parfymerat av Audrey sedan. Hon fick besök av ett äldre par under behandlingen, som frågade om det var en Renault Floride...och så fick man berättat för sig en och annan fantastisk historia om mc-motor på vift, och ram till mc-motor, som efter många års skilsmässa återfann varandra och kunde sammanfogas.

Image
En titt därbak. Kanske inte passande att visa baken på gamla damer :roll: men jag tycker att det ser ganska bra ut...även om jag vet att hon inte är original ända ut i tändkablar och vice versa.

Image
Efter sufletten fräschats upp blev det en liten motionsrunda för mormor Audrey upp till Ramberget.

Image
Trevlig tur upp till Ramberget!

Image
Och så fick jag träffa Ärtan!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Renault Floride "mormor/Audrey - 1962 - kmfdm

Post by 1898 »

Hur har det gått med Audrey, det var ju länge sedan du skrev något här?
Jag har själv en Floride, som jag nyligen inhandlat.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
andreas_johansson
Posts: 23
Joined: 05 May 2017, 15:47
Firstname: andreas
Surname: johansson
Location: gislaved

Re: Renault Floride "mormor/Audrey - 1962 - kmfdm

Post by andreas_johansson »

Floride är ett rullande konstverk, det är en sån bil som gör en glad.
andreas johansson
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Renault Floride "mormor/Audrey - 1962 - kmfdm

Post by 1898 »

Jag gissar dock att Audrey antingen gått ur landet, eller blivit kvaddad/skrotad. :(
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
andreas_johansson
Posts: 23
Joined: 05 May 2017, 15:47
Firstname: andreas
Surname: johansson
Location: gislaved

Re: Renault Floride "mormor/Audrey - 1962 - kmfdm

Post by andreas_johansson »

Det var synt, OT: dock såg jag en vit floride utanför Jönköping i helgen
andreas johansson
Post Reply