Renault Floride "mormor/Audrey - 1962 - kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Renault Floride "mormor/Audrey - 1962 - kmfdm

Post by kmfdm »

Ärtan får sällskap av sin mormor - eller "Audrey" som hon nog kommer att heta. Viktigt att bilen får ett namn hon kan trivas med. Inte lätt att hitta namn som passar till bilar. Floride i sig är ju snyggt, men det heter ju alla andra. Audrey vill inte vara nån dussin-bil :)

Image
Den lilla nosen har två extraljus monterade.

Image
Bakdelen. Kofångaren har nån liten buggla här å där, men det är väl som det är. Är man född 1962 är det kanske inte så ovanligt med gropar där bak?

Image
Insidan är i rätt gott skick. Finns säkert massor att ha synpunkter på för den som vet. Funktion får gå före originalitet i första hand.

Image
Hur långt hon har gått är jag inte riktigt säker på. Har fått tips på hur man kan lista ut det. Instrumentbrädan ser väldigt "ny" ut, och om bilen har bott större delen av sitt liv i norr har den nog inte rullat alltför många mil de få månader det är "sommar" där uppe.

Image
Motorn bak har hon.

Image
Har fått berättat för mig allt som är värt att veta om det som döljer sig här inne. Många saker är inte original - luftburken tex.

Besiktning bokad 30 juni. Sen får vi se hur det går.
Går det bra kanske hon får röra på sig lite i sommar. För det är väl det bilar är till för: Att köras med, inte bara stå och längta ut på vägarna.
Sen skall det väl läggas lite möda, tid å energi att åtgärda det som ev. behövs. Hoppas på att entusiasmera min plastpappa som åkte R8 på två hjul i sin ungdom och trimmade skiten ur sina bilar. Det kan bli svårt, då han sade att han var trött på att meka med gamla bilar. Han jobbade som mekaniker i sin ungdom åt sin pappa som var Renault/Peugeot-handlare.
Hoppas han kan överföra lite kunskaper till mig i alla fall.
-Man vet inte vad man inte kan göra förrän man provat :lol:

Audrey är född 1962, och bor i Norrland än så länge. Hon är vit och har röd inredning. Några delar saknas till henne. Bla "kanada-värmare" och bottenplatorna till motorutrymmet. Kanske nåt mera. Har varit dålig på att hälsa på henne, måste jag medge.
Jag tror att hon är bra att börja med. Förhoppningsvis inte så mycket jobb med henne.

Förmodligen kommer jag att behöva avyttra lite delar som medföljer på köpet. Kommer att upprätta en lista på sånt jag ej behöver längre fram, när reservdelslagret är inventerat och genomgånget. Finns det intresse för något, ta kontakt med mig. I skrivande stund vet jag ej exakt vad som ingår, men det är en hel del.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Nu har "mormor" flyttat från sitt gamla hem...får se om det blir bra med rengöring av tank plus koll av var läckaget är. Går allt väl på besiktningen 30 juni, kommer hon nog att åka släpvagn och hälsa på sina artfränder i Karlstad på Värmlandsträffen. Vore kul om det skulle fungera...tror inte hon har nåt emot att åka Pegga ner. Dom kan ju alltid snacka franska med varandra :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Jag ser framemot att få se ditt förvärv. :D
Får hålla tummarna på måndag.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

fin! :)

Jag tror Ärtan är ett stolt barnbarn :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Antingen har hon bara rullat 14838 km eller kan mätaren ha rullat ett varv till 114838 km, jag gissar på det senaste.
Det kommer att bli fina kontaster mellan en vit Floride S och en svart Mégane CC på Värmlandsträffen. 8)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Johan wrote:En vit Floride S.Antingen har hon bara rullat 114838 km
På bilderna ovan är det ingen "S" iallafall.
Doffe motorn = Floride.
R-8 motorn= Floride S
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:Jag ser framemot att få se ditt förvärv. :D
Får hålla tummarna på måndag.
Tack! Gissar att fotbolls-eländet på TV:n kanske är attraktivt för styvpappa, men det löser sig nog ändå. Bilen står på hans jobb, och där finns det killar som är duktiga på både det ena å det andra.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

figgesoft wrote:fin! :)

Jag tror Ärtan är ett stolt barnbarn :)
Tack! Jag tror nog snarare att hon blir ett avundsjukt barn-barn :oops:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Dennis wrote:
Johan wrote:En vit Floride S.Antingen har hon bara rullat 114838 km
På bilderna ovan är det ingen "S" iallafall.
Doffe motorn = Floride.
R-8 motorn= Floride S
Helt riktigt, det är ingen Floride S. Inte heller nån Caravelle. Bara en helt vanlig Floride med 29kW motor. Allt är inte original heller. Luftburken kommer från en R8 :lol: och så är det lite andra saker som är "fel" på bilen, så original-freaksen kommer väl att granska den med skepsis. Kanske håna mig för att växelspaken är fel :lol:
Funktion går före originalitet. Rom byggdes inte på en dag. Jag är glad över att jag trillade över en sån bil.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:Antingen har hon bara rullat 14838 km eller kan mätaren ha rullat ett varv till 114838 km, jag gissar på det senaste.
Det kommer att bli fina kontaster mellan en vit Floride S och en svart Mégane CC på Värmlandsträffen. 8)
Kommer hon ner så får du skaffa dig en basker så bjussar jag på en tur :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote:
Dennis wrote:
Johan wrote:En vit Floride S.Antingen har hon bara rullat 114838 km
På bilderna ovan är det ingen "S" iallafall.
Doffe motorn = Floride.
R-8 motorn= Floride S
Helt riktigt, det är ingen Floride S. Inte heller nån Caravelle. Bara en helt vanlig Floride med 29kW motor. Allt är inte original heller. Luftburken kommer från en R8 :lol: och så är det lite andra saker som är "fel" på bilen, så original-freaksen kommer väl att granska den med skepsis. Kanske håna mig för att växelspaken är fel :lol:
Funktion går före originalitet. Rom byggdes inte på en dag. Jag är glad över att jag trillade över en sån bil.
Det brukar vara så när man just har köpt en bil att allt inte är i originalutförande, bara det går att ändra på allt eftersom man får tag i rätt delar, så att bilen blir i det utförandet som den tillverkades. :)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Johan wrote:
Det brukar vara så när man just har köpt en bil att allt inte är i originalutförande, bara det går att ändra på allt eftersom man får tag i rätt delar, så att bilen blir i det utförandet som den tillverkades. :)
lr så bygger man om ännu mer,så den blir roligare än när renault gjorde den..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

släng i Tonys F7R motor :racesmile: [smilie=eclipsee_steering.gif] :racesmile: [smilie=winky.gif]
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:släng i Tonys F7R motor :racesmile: [smilie=eclipsee_steering.gif] :racesmile: [smilie=winky.gif]
hon kan låna F7p motorn,räcker nog till hjullyft 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:
Johan wrote:
Det brukar vara så när man just har köpt en bil att allt inte är i originalutförande, bara det går att ändra på allt eftersom man får tag i rätt delar, så att bilen blir i det utförandet som den tillverkades. :)
lr så bygger man om ännu mer,så den blir roligare än när renault gjorde den..
En Renault i originalutförande är alltså inte så rolig...Kanske ligger nåt i det. Beror på smak och tycke. Men en Floride är ju redan så vacker så där behöver man inte bygga om den för att folk skall titta på den 8) Eller krydda med andra motorer. Har man ambitionen att köra skiten ur sin bil så kanske det vore intressant, men då stoppar man motorn i nåt man inte är rädd om. Lyfta på hjul behöver man ingen F7P motor för att göra. Det går bra med en vanlig diesel Kangoo :shock:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply