Renault Floride "mormor/Audrey - 1962 - kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Äldre bilar är inte att förakta, riktigt trevliga att köra.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:lol: Nu har jag nästan en hel Floride till, fast i delar - det är bara generatorn och viss inredning som fattas...Lastad i en Master, så nu finns det att pyssla med. Fälgarna får jag målade i La Svegas innan jag åker ner till Värmland å lastar av....sen blir det puts å identifiering av delar. Lägga upp ett eget litet lager och göra i ordning det som går att få i bättre skick.
Gissar att man aldrig behöver fundera över såna dumma saker som att vad skall man göra när man har tid över???
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Nu är Floride-delarna skeppade från norrland, å avlastade. Dock inte sorterade, så logistiken är icke fullkomlig ännu. Det kommer...
4 st fälgar är blästrade och nylackade. Väntar på nya däck, som förmodligen kommer att sättas på antingen imorgon eller på torsdag. Då blir det även byte av olja i bakaxel, växellåda å motor för säkerhets skull + smörj på alla punkter.

Audrey startade efter andra försöket idag och fick tanken full med V-power och blyersättning. Det blev bara en tur till macken, då ena x-däcket bak inte ser bra ut. Nytt gummi - bra investering.

Jungfrutur till Göteborg inom kort...eldprov?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Ah skrotrunda :lol: :lol: :lol:
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Skrotrundor är alltid [smilie=icon_up.gif] men man får se upp för brännässlor. :(
Kommer du att köra förbi Säffle på ned vägen?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:Skrotrundor är alltid [smilie=icon_up.gif] men man får se upp för brännässlor. :(
Kommer du att köra förbi Säffle på ned vägen?
Jag antar det. Men när var och hur vet jag inte. Är lite oroad över vädret. Åker förmodligen på fredag, och då blir det nog med eskort. Väljer antagligen att åka när det är hyfsat glest med trafik, dvs äckligt tidigt. Lite tryggt att bilen kommer att vara nyservad, med nya hjul på och även hjulinställning kommer att vara gjord. Sen hoppas jag att vi kommer bra överens, och att regnet håller sig borta. Äventyr... :shock: 8) :lol: :)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

"Lagret" delvis inventerat och fotograferat.
3 A4 sidor med identifierade detaljer. Några kartonger med oidentifierade detaljer. Allt oputsat ännu, men :lol: tja...det är väl bara att ta med sig några lådor hem och putsa. Mycket intressanta delar. Nåt för Retromobile kanske...
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

8) Audrey är hemma i Göteborg. Stormvarning fick fart på oss. Jungfruturen från Karlstad gick bra. Nya däck på nymålade fälgar fick henne att dansa de 252 kilometrarna. Ny olja i bakaxel, växellåda och motor kan ha bidragit också...plus de nya tändstiften och att hon fick smörj på utsatta punkter.

Toppfart ca 94 km...vi har ju inte rullat så många mil tillsammans än. Tror att bensinförbrukningen är rätt OK. 8,5 liter gick i tanken i Mellerud, å då hade jag nog kört i alla fall 13 mil.

Det enda som är störande är imma på rutorna, och så har jag inte blivit kompis med växellådan än. Backen är lite svår att hitta :lol:

Det regnade på vägen ner, och sufletten håller tätt. Enda missödet var att torkaren på förarsidan trillade av. Sprinten lossnade, men bladet lade sig så fint på rutan och åkte med på E6:an till en Statiolmack. Där fick jag ett gem och lagade torkaren bara så att den skulle hålla de sista 5 milen hem.
Äventyr :lol:
Man sitter gott i henne, men 25 mil i gammal bil är ovant. Man sitter så nära marken, och vinddraget när bilarna kör förbi är lite ovant. Fast jag körde faktiskt om 2 bilar :lol:
Kommer lite bilder senare.
Last edited by kmfdm on 08 Aug 2008, 10:09, edited 1 time in total.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

bra att det funkar än så länge,inte alltid så kul att köra med något oprövat,
undrar varför alltid torkaren på förarsidan brukar strula, gjorde så för mig på vägen upp till Stockholm,har även hänt på en annan bil innan
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det är alltid spännande att ta första jungfru långfärden.
Vet hur det kändes ihöstas med Nr2 till Frankrike.
Har man ordning på grejorna, så är det inga problem.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Image
Skrotrunda :lol: Nån gång skall vara den första. Fast skrot å skrot...E45 är skrot.

Image
Ljuset i norr...

Image
Master - nåt annat var inte att tänka på om man skall få med sig delar som följde med på köpet. Som att köra personbil. Bra fart på dieselmotorn och pigg som bara den.

Image
Audreys gamla syster, en T-ford från 1924 i superskick. Är det nån som är intresserad av att köpa, kan jag förmedla kontakt. 110 000 är priset. Finns en del annat som rullar i fint skick också, men inga Renaulter...30-talare, Opel och Chrysler.

Image
Lastad Master. Front med skärmar var det som var mest skrymmande, bortsett från två hardtops, bakvagn och framvagn...

Image
Fikade i La Svegas på vägen ned igen. Sveriges häftigaste fik. Besök Nya Konditoriet om ni har vägarna förbi. Filmtema i hela fiket. Jason was there too.

Image
Ösregn. Nog för att E45 är en tråkig och DÅLIG väg bitvis, men regn gör inte det hela roligare. Skrotrunda nr 1 avslutad. 109 mil blev det lite drygt ToR.
Kanske betalar sig längre fram :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Image
Audrey har fått nya fina gummimattor från BILTEMA! Nej, dom passar inte så bra, men de skyddar. Det är huvudsaken.

Image
Här är de nymålade fälgarna och de nya Michelin däcken. Pris? Som hittat...host-host.

Image
Bra service hos Däck Johnny i Karlstad. 3 killar servade Audrey samtidigt. Teamwork funkar bäst! Däcken köpte jag av Bribos, som skickade däcken till Karlstad...350 kr frakt. Inget är gratis :lol:

Image
Ser nästan ut som vita däckssidor. Snyggt? Ja. De gamla fälgarna som satt på Michelin X däcken ser mycket bra ut, så det kräva inget jobb egentligen för att få dem snygga. Det kan jag fixa själv, och sedan lite färg. Kanske rött?

Image
Audrey fick lite ny olja i motor och bakaxel, plus smörj och så justerades kopplingen lite. Nya tändstift åxxå! De gamla var en smula svarta...oljan i bakaxeln lite seg och ljus, men absolut inte jättetrög. Oljepluggen lämnades oberörd, oljan sögs ut. Oljetråget kunde ha sett bättre ut. Kanske har fått nån kyss nån gång. Har en motor till, så det är ingen panik.
Ingen rost under bilen i alla fall. Har fått tips på hur man fixar :lol: Tack!

Image
Klass 2 varning på radion satte fart på oss. Vi åkte från Karlstad lite tidigare än tänkt. Regnvarning skrämde iväg oss.
Här är vi i Mellerud. Utan missöden so far :)

Image
Home at last. Eskort av nya polaren Chérie. Audrey klarade sin tripp på 252 km med bravur. Enda missödet var att torkaren på förarsidan lade sig på vindrutan. Sprinten lossnade, och matte fick hjärtat i halsgropen. Inte över dålig sikt, utan av rädsla för att torkaren skulle dansa av vindrutan på motorvägen. Men den låg snällt kvar tills vi stannade på en Statiolmack i Stenungsund och lagade torkaren med ett gem :lol: Man får inte vara dum..

Image
Audrey i sitt nya garage.
Hon skall snart få se sig om i Göteborgstrakten.
Matte tittar på hennes nya åtgärdslista...

1. Torkare på bilen måste fixas.
2. Hälsa på någon lokal verkstad för att ev. byta till en ny drivrem...
3. Mattor
To be continued...
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Fått tips om reservdelskatalog av gullig medlem. Den landar snart i min brevlåda, och mormor Audrey blir nog glad :-) för mattes skull.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Audrey är i grymt snyggt skick! :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tycker det nybyggda garaget ser ut att vara byggt för en fiat 500.. :D
lr har mormor lagt på sig..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply