Renault 4CV Turbo-1951- grinis.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

mange wrote:Fin manta :D har kikat på den på Garaget.

Kul att det går framot med cv´n... jobba på
jo mantan blev en perfekt träffbil, lagom 80 tals retro...

jobbar med 4 CV:n på dom få lediga stunder jag haft, inte många.

men jag jobbar på volvo så man kanske snart får mer ledig tid :evil:

hatar varsel :evil: :evil:




Hejs
Johan Grindlund
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

bilder på cv 4:an innan jag köpte den....


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=280419

har annars inte hänt någe med den, ska ta tag i det i heljen....




hejs
Johan Grindlund
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

tja har pillat lite på CV 4:an nu och provmonterat front och baklucka...

Image

Image

Image

annars så har det inte hänt så mycket,


ps fronten går inte ner så mycket som den ska därför mellanrummet mellan framdörren och framskärmaen...



tippar på att det blir ett långt projekt :( ska börja på nytt jobb och leka byggare bob ett tag så reanulten kommer att bli stående ett tag men jag lovar att den ska skruvas med på dom lediga stunder jag kan få...



hejs
Johan Grindlund
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

Tja nu har det hänt lite mer på cv fronten har plockat hem turbo motorn för enovering och vidare trimning 8) ska byta turbo glapp som satan, och sen har jag fått hem nos lycktor fram och bak + blinkers oach annat som går åt för att besikta karossen :P ska även skriva över bilen på mig då gamla ägaren hittat papperna på bilen :D har var inreggad i sverige så det blir nog lite enklare att få den till att bli ombyggt fordon en vad jag trode,


bilder på prylarna kommer att komma upp lite senare då jag glömde sladden till kameran [smilie=mad2.gif]



hejs
Johan Grindlund
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

lite bilder på motorn, om någon kan se på bilderna från vilken modell motorn kommer ifrån så skulle det vara till stor hjälp :wink:

Image

Image

Image

det är någe geni som satt Turbon framför motorn inte konstigt att den rasat :evil: blir nog lite för varmt där...

Image



hejs
Johan Grindlund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ser ut som en gt turbo motor 1397cc c1j lr något liknande skall den heta , turbon sitter inte framför den sitter th om motorn när den är monterad i bilen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Tony wrote:ser ut som en gt turbo motor 1397cc c1j lr något liknande skall den heta , turbon sitter inte framför den sitter th om motorn när den är monterad i bilen..
Håller med. Väldigt likt den som sitter i pappas R11t
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Ser lite hempulad ut. är det en orginal turbomotor eller en hemfixad? Men är antagligen en sierramotor (dvs sitter i 8, 10, 5, 6, 11, twingo mfl) så detta passar ihop med en r8 låda och sprängkåpa (antagligen det som sitter i din bil redan) Om det är en stålmusfemma motor så kan du få mecka lite med motorfästerna innan du kan sätta dit den.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:lol: Tidig modell av 5 /12 motor ,och ett grenrör från GT T ..Insug nja liknar mer tidig 5/12 ...Undrar om komp är rätt . Du har lite att plocka i för att reda ut vad du hittat . :wink:
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

oj vad många svar men blev inte så mycket klokare lite mera bilder på den...


Image

5 lagrad vev jo man tackar :D
Image

grenrör
Image

står MB på pumpen är det en merca pump :?:
Image
Johan Grindlund
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

Tony wrote:ser ut som en gt turbo motor 1397cc c1j lr något liknande skall den heta , turbon sitter inte framför den sitter th om motorn när den är monterad i bilen..
näpp turbon fram mot baksätets ryggstöd tänk volvo 240 fast bakochframvän motor... :wink:
Johan Grindlund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Varför krångla så mycket? finns det ingen motorskylt på den? då kan vi ju säga var blocket hörde hemma från början. Men det är inte otroligt att det är en hybrid, Renault brukar ha svarta ventilkåpor från den tiden. V 340 hade silvergrå ventilkåpor.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Grinis wrote:
Tony wrote:ser ut som en gt turbo motor 1397cc c1j lr något liknande skall den heta , turbon sitter inte framför den sitter th om motorn när den är monterad i bilen..
näpp turbon fram mot baksätets ryggstöd tänk volvo 240 fast bakochframvän motor... :wink:
Sitter turbon bak o fram i baksätet på en v 240 :roll: Ja jag har aldrig tyckt om såna :lol:
Tony menar att motorn är tvärsmonterad i GT turbo.
Motorfästerna skvallrar där emot om R12 Kanske såg så ut även på gammel femmans Alpine turbo, den var monterad på längden med växellådan framåt.
847 någonting har jag för mig att den hette.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

Dennis wrote:Varför krångla så mycket? finns det ingen motorskylt på den? då kan vi ju säga var blocket hörde hemma från början. Men det är inte otroligt att det är en hybrid, Renault brukar ha svarta ventilkåpor från den tiden. V 340 hade silvergrå ventilkåpor.

näpp skylten var bortplockad därav frågan, så det lär vara någon form av hybrid,

kommer att bli kul att köpa nya delar till den, kanske blir till att sälja den och köpa en turbokonverterad hojmotor :roll:



hejs
Johan Grindlund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är nog inga problem med delar det är ju som ett jättemekano så det är bara att plocka i det som man vill ha, Är det en äkta turbospis så är det smidda stakar och kolvar samt flytande kolvbult :lol:

Fast en busamotor låter ju inte så tråkigt och vikten blir ju betydligt bättre.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply