Renault 4CV Turbo-1951- grinis.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Renault 4CV Turbo-1951- grinis.

Post by Grinis »

tja mitt namn är Johan och jag är ny här på forumet, är igentligen en Opelkille men jag fick för några år dedan tag på en Renault 4CV från 1951 som stått utomhus sedan tidigt 90 tal, och skulle väll i princip skrota den men när den kom hem så såg jag att det satt skivor på den runtom och när jag frågade ägaren om motorn som inte satt i så kollade han runt hemma i ladan och där stod en turbokonverterad motor...
bilen var helt jäkla slut under, finns inga balkar kvar och golvet se man igenomöverallt, men med dom grejorna till så ville jag inte göra mig av med den...


så för några väckor sedan så tog jag tag i det och högg av 100mm av takhöjden och 130mm av längden på bottenplattan, och fick till ett bra stuk på den,
ska nu ta och fixa längderna och bredd på dörrarna pga att b stolpen blev flyttad framåt något, och det är där jag står nu, ska fixa fram lite bilder på bilen inom en snar framtid.

hejs
Johan Grindlund
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

kastar in lite bilder...

Image
så som bilen såg ut innan

och lite byggbilder tog bara 13 timar att slå ner taket 100mm
[smilie=302.jpg]
ska kasta mig på bilen när jag köpt en tub gas till... :(

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Johan Grindlund
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Jobba på och posta fler bilder löpande! Ser spännande ut med ett nytt starkare liv för kexet som var på väg att bli återvunnen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

Stymie wrote:Jobba på och posta fler bilder löpande! Ser spännande ut med ett nytt starkare liv för kexet som var på väg att bli återvunnen.
kex kan man kalla det kan stå under bilen och mosa spindlar i innertaket :shock:

ska köpa lite fyrkantsrör och bygga en egen hjälp ram under för att fästa nya golvet och buren som kommer komma till senare, ska hämta motorn till den och lyena och div andra prylar som behövs...
mer bilder och info kommer löpande...
Johan Grindlund
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Häftigt! Ser ut att kunna vara en del svetsjobb, men det kan bli en tuff 4CV när den blir klar. 8)

Håll oss uppdaterade :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

Mathias wrote:Häftigt! Ser ut att kunna vara en del svetsjobb, men det kan bli en tuff 4CV när den blir klar. 8)

Håll oss uppdaterade :D
jupp kan kasta in hatten genom golvet... ska bli men jag fick precis tebax min manta a ifrån lack så det blir att hålla på med den för att få den körklar till en bilträff den 23:e...


hejs

ps en länk till mantan om någon är intresserad...
http://www.garaget.org/?car=74207
Johan Grindlund
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Å en Cv vad skoj då är jag inte ensam :D

ska bygga en räcer med bur men ska bara få tummen ur först... håll oss uppdarerade 8)

51... då har du den gamla framvagnen så det blir lite mer koplicerat att bygga om.. för att få bättre väghållning ... men men det går det med :D

Ändrade lite i topic så att det blev rätt :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

mange wrote:Å en Cv vad skoj då är jag inte ensam :D

ska bygga en räcer med bur men ska bara få tummen ur först... håll oss uppdarerade 8)

51... då har du den gamla framvagnen så det blir lite mer koplicerat att bygga om.. för att få bättre väghållning ... men men det går det med :D

Ändrade lite i topic så att det blev rätt :D
blir inte så svårt sitter skivbromsar runt om så prylarna är nog uptodate endå... ser man någon stor skillnad på gamla och nya framvagnen har du några bilder eller så? jag kan annars ta bilder på min så kan du få kolla är helt vilsen bland cv 4:er min första nämligen...

hejs
Johan Grindlund
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

skillnad är att den gamla framvagnen har gjutna bärarmar samt en tidig cv med gammal framvagn har hävarmsdämpare (ser inte ut som en vanlig dämpare). är den busad med tidigare så är säkert detta ändrat redan.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

ska kolla får hoppas på att jag inte har gjutna bärarmar då...


det har förövrigt inte hänt någe nämnvärt på bilen har plockat ihop en manta a från 73 istället och har börjat plocka ihop min c kadett oxå...
phu mycket att göra fins det man skulle vart arbetslös så man fick mer tid till att skruva med hobby bilarna :\


hejs
Johan Grindlund
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

tja igen har inte hänt någe mer med bilen men jag börjar kolla lite på en r1 motor eller liknande :) skulle nog kunna få fart på den lille :twisted:
ska ritea upp lite mera på hur jag ska bygga om bilen och vart jag ska förstärka upp den ska jobba för att få den besiktad så att buren är det bärande i karossen... får se om jag kan få fart på det hela i vinter... kommer att fortsätta denna tråden när det drar ihop sig till att börja igen


hejs.....
Johan Grindlund
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

Dags att uppdatera lite har påbörjat sektionering av dörrara och det visade sig vara mer jobb en väntat men det är bara att hugga i,

tog 3.5 timmar att få till vänster bakdörr och då är inte rutramen klar en phu.. [smilie=sosp.gif]


lite bilder är påväg...



hejs
Johan Grindlund
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kul med lite framsteg :)

hur har det gått med mantan?
jag har frstn en kusin som har en likadan, reggad med 2.2liters turbo :twisted:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Grinis
Posts: 37
Joined: 28 Jul 2008, 09:41
Location: Malmköping

Post by Grinis »

figgesoft wrote:kul med lite framsteg :)

hur har det gått med mantan?
jag har frstn en kusin som har en likadan, reggad med 2.2liters turbo :twisted:
jo kan visa lite hur den ser ut nu oxå, ska reggas men är körklar och det har nästan gått åt ett par nya bakdäck till den i år 8) :twisted:


ser ut på detta sätt nu

Image
Image
och motorrummet blev såhär...

Image

och renaulten ser ut på detta vis

Image

har fler bilder på telefonen men hittar inte sladden till datorn så fler bilder kommer så småningom..


hejs
Johan Grindlund
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Fin manta :D har kikat på den på Garaget.

Kul att det går framot med cv´n... jobba på
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply