R19 16v Chamade 1994 - figgesoft - SÅLD

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

R19 16v Chamade 1994 - figgesoft - SÅLD

Post by figgesoft »

Jaha. då börjar jag på en ny tråd med min R19 chamade.

Köpte bilen i Borås i vintras (2008) för att ha en projektbil.

Beställde nyss hem besiktningsprotokollen (eftersom dem var "bortslarvade" vid köpet).

Ingen vidare rolig läsning,....... = mycket rost
felaktiga CO/HC värden..
dåliga fjädrar
spindelleder
styrleder
m.m

Skruvade av kjolpaketet idag och till min fasa så är nästan hela tröskellådan på högrasidan upprostad......... :(

Vänstra tröskeln såg lite friskare ut, men hittade en mjuk balk under förarstolen som måste åtgärdas...
Efter att just ställt på eländet så blir det till att ställa av den igen
(hinner inte fixa all rost innan det är dags för vinterdvala).

Vidare så har jag bytt fjäderben h,v, fram,
fjäderbenslagring h,v
hjullager vf,
bromsar runt om.
styrleder vf
TPS-sensorn
Nya vacumslangar (Tack till er som tipsade om vacumläckage som kan vara orsak till ryckig gång)
Avgassystemet = simons 2.5tums

Har en gammal box med ett cup-chip som jag tänkte se om jag kan få liv i (några drivsteg är defekta).


Idag borrade jag ut en avknäckt hjulbult. (fick dra ut den med en "ormpitt")
Och så testade jag mina nya fälgar på kärran iaf... :twisted:
Image
Image


dimensioner:
Image


Ska ta en svetskurs så jag kan lappa tröskellådan själv. [smilie=331.gif]


Sen blir det köra!! [smilie=eclipsee_steering.gif]
(Beach 2009)

Någon som har namnförslag till henne?

Blacksheep / Svarta fåret - funderar jag på :)
Last edited by figgesoft on 17 Jul 2010, 23:50, edited 1 time in total.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mycket jobb för 3hk..varför inte bara flytta chippet till en hel box...??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

det är sant.

och för 3 hk så är det lönt att ens bry sig ? :)

Har massor av annat som måste fixas...
köpte spacers idag men dem fick inte plats p.g.a bromsoket bak... :(

Får kanske kapa bort en bit av bromsbelägget.....hmmm.



rosten på förarsidan.....
Image


(nybörjare som svetsat :D Men det tar sig!)
Image

hade falsmaskin till att klippa in hålen istället för att borra hål till punkterna.. Kändes lättare så. :)

edit. orka bilder... tung tråd.
Last edited by figgesoft on 22 Mar 2010, 17:47, edited 1 time in total.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Sådärja!
Efter cirka 14timmars jobb är nu nästan bägge trösklarna ihopsvettsade och svarta fåret har även fått nya bakinnerskärmar i plåt (mer plats åt 18tummarna) :D

Någon som har ett par billiga sänkfjädrar fram att sälja ?


Funderar på att ta bort servon...
måste man ha servo-oljetanken kvar eller är det bara att plugga igen slangarna?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

fortsatte idag med slip spackel och lackande :)

Hade av bakspoilern och reparerade bultfästena som var orsak till att spoilern hängde 2cm längre ned än den borde.

Såg också att alla kablarna mellan baklamporna var brända... antagligen har nån haft kortis i tidigare tillkopplad släpvagn...

ska fixa framspoilern, byta bromsbeläggen bak och ge henne en vaxning sen är hon färdig för det sista elarbetet och vinterdvala (zzzZZZzz) :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by figgesoft »

har inte hänt så mycket mer i år.

men har skruvat ihop det mesta och provstartat :)



kjolpaket och eljobb kvar,

nån som vet var man kan få tag på såna där skruvnitar?
typ popnit med invärtes gänga?
(rostfria!)
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by figgesoft »

Då var det dags att skruva på "Svarta fåret" igen. :D

Problem:

Stum bromspedal!

Någon som har en aning om varför bromspedalen känns väldigt stum?
Man får pressa väldigt hårt för att få bra bromsverkan.

Kan "lastventilen" i.om. sänkningen bak påverka så endast bakbromsarna används?
Därav dålig bromsverkan / stum pedal ?

Bilen är enbart sänkt bak i.o.m jag hade ett par hela orginalfjädrar till fram... (dem hade gått av när jag köpte........)

Har fått för mig att förra ägaren precis bytt bromsbeläggen bak (pga dålig bromsverkan) pedalen har varit lika stum ända sedan dess.

För tjocka bak belägg?

Luft i frambromsarna ? - fast då borde den svampa lite... :roll:

Billig bil... massa problem... suck


Tips n' hints uppskattas!

Tillägg: Den har ABS.....


Blir en herrans massa skruvande i helgen för att få ihop den tills besiktning nästa vecka. [smilie=001_07.gif]
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by Tony »

var ute och rastade min 19 idag, har precis lika stum pedal som du verkar ha.. bromsarna på dessa med ABS är en pump som bygger upp trycket du hör den sedan slocknar abs lampan efter ett litet tag.
bromsning är vad jag förstått en ventil som påverkar, finns ingen vanlig huvudcylinder som skapar trycket.
jag får trycka hårt som bara den och det känns som det är dålig bromsverkan, min gick igenom bilprovningen såhär, så jag tror inte det är fel på bromsverkan egentligen, jag tror det är något knas i abs systemet, min abs lampa blinkar till när jag bromsar gör din??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by figgesoft »

ska prova tvärnita på grus för att se om det funkar.

har inget blink på min.
du kanske har glapp i en givare?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by Tony »

figgesoft wrote:ska prova tvärnita på grus för att se om det funkar.

har inget blink på min.
du kanske har glapp i en givare?
jo tror jag har givar fel, blinkar inte alltid har jag för mig, räcker att jag nuddar pedalen, du har fullt bromstryck med tändningen på, smidigt när man tryckt in kolvarna i oken bara att hålla nere pedalen tills den tryckt ut kolvarna..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by figgesoft »

såja!
tog isär bakbromsarna idag och kunde konstatera att de inre beläggen låg emot och att kolven är längst ut.....

Hur tusan får man in kolven? inte så gott om plats mellan skiva och kolv direkt.
såg att den har 4 strek som matchar belägget så jag antar att det ska skruvas?
hur ser ett kolvskrusvverktyg ut?

Såg frstn att på vänstersidan så kunde hela cylinder/kolv paketet på bakbromsen röra sig i sidled vilket stressar bromsröret, men på högersidan satt det fast.

Ska det vara rörligt (det sitter axlar med dammasker precis som på frambroms - så jag antar det)?? Konstigt bara att där inte sitter bromsslangar isf....

Varvräknare hade plötsligt gett upp också men jag antar att det bara är signalfel, motorn snurrar nämligen.

Dags för oljebyte imorgon och nya däck beställda tills måndag :D

Besiktning på onsdag, huja.


Nu blir det vinprovning sen blir det mer skruvande imorgon.
(gör som fransmännen och dricker vin för att göra ett ännu bättre arbete vid montering av bilarna ;))
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by Tony »

figgesoft wrote:såja!
tog isär bakbromsarna idag och kunde konstatera att de inre beläggen låg emot och att kolven är längst ut.....

Hur tusan får man in kolven? inte så gott om plats mellan skiva och kolv direkt.
såg att den har 4 strek som matchar belägget så jag antar att det ska skruvas?
hur ser ett kolvskrusvverktyg ut?

Såg frstn att på vänstersidan så kunde hela cylinder/kolv paketet på bakbromsen röra sig i sidled vilket stressar bromsröret, men på högersidan satt det fast.

Ska det vara rörligt (det sitter axlar med dammasker precis som på frambroms - så jag antar det)?? Konstigt bara att där inte sitter bromsslangar isf....

Varvräknare hade plötsligt gett upp också men jag antar att det bara är signalfel, motorn snurrar nämligen.

Dags för oljebyte imorgon och nya däck beställda tills måndag :D

Besiktning på onsdag, huja.


Nu blir det vinprovning sen blir det mer skruvande imorgon.
(gör som fransmännen och dricker vin för att göra ett ännu bättre arbete vid montering av bilarna ;))
man skruvar in kolven,jag brukar stoppa i en stor skruvmejsel och skruva in den ,oket skall vara rörligt i sidled eftersom du bara har en kolv så får du inget tryck på ena sidan om oket sitter fast..
klossens slityta är väl typ 6mm om oket rör sig max 6mm på typ 5-10år lr vad det tar att slita ner det,så hinner nog inte bromsröret brytas av
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by Dennis »

Den svarta metallbollen vid abs-enheten är en tryckaccumulator (nog dåligt med gasfyllning i den)och systemet fungerar i princip lika dant som Citroen gashydralik. Lätt som en plätt alltså :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by figgesoft »

Jag fick låna en haynes och nu ser jag att det är lätt som en plätt!

Måste nog kolla upp det högre oket, det verkar vara kärvat i den där "självjusteringsmekanismen" men det ska nog bli bra.
Hoppas det blir soligt imorgon igen hade perfekt utomhus skruv- väder med 18 grader!!!!


O nu kommer ogräset fram! ;)
Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: R19 16v Chamade 1994 - figgesoft

Post by figgesoft »

Nu har jag varit ute o provkört chamaden.
ABS funkar och bromsarna kniper åt som fasen :shock:

Bara småfix kvar innan bilprovning på onsdag...... ugha

:racesmile:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply