R12-Special-1970- R12-kent

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Falk »

Det där "främre fästet" är bara vibrationsdämpare vad jag förstår. Tror inte att de fanns på de tidiga bilarna.
I min R1170 verkstadshandbok från 1969 är de inte omnämnda.
Jag åkte massor med mina småtrimmade 12'or "utan det där joxet" monterat när det begav sig. Jag märkte aldrig någon skillnad. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Så här års är jag mest i garaget och funderar på nya grejer inför den kommande våren och sommaren. Så nu har jag svarvat nya bussningar till styrningen, de är tillverkade av en plastsort som heter Delrin. Det är en hård och bra plast och det svarvade röret till bulten som håller styrleden har jag valt ett matrial som heter SS-2541. Så nu hoppas jag att styrningen ska bli lite stummare för de gamla bussningarna från 1970 var som suddgummi.

Jag ska prova att få till en bild på dem.
Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Då har man varit och ställt framvagnen så hjulen pekar åt rätt håll. 12an har varit på bantningskur under vintern och i dag var det dax för invägning, vågen stannade på 820Kg med halv tank. Det finns lite mera och ta när det gäller vikten, ett par riktiga stolar och div annat smått och gott så skulle det nog gå att få bort några kilo till. Nu återstår det att försöka få tag på en kraftigare krängningshämmare till bakvagnen, för den är ganska så mjuk bak. Så det som blev gjort under vintern är: Uppdaterade bromsar, ett riktigt avgassystem, rensad på div inredning och ett par bättre stolar, nu kikar jag lite på däck med en lägre profil.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Tony »

R12-Kent wrote:Då har man varit och ställt framvagnen så hjulen pekar åt rätt håll. 12an har varit på bantningskur under vintern och i dag var det dax för invägning, vågen stannade på 820Kg med halv tank. Det finns lite mera och ta när det gäller vikten, ett par riktiga stolar och div annat smått och gott så skulle det nog gå att få bort några kilo till. Nu återstår det att försöka få tag på en kraftigare krängningshämmare till bakvagnen, för den är ganska så mjuk bak. Så det som blev gjort under vintern är: Uppdaterade bromsar, ett riktigt avgassystem, rensad på div inredning och ett par bättre stolar, nu kikar jag lite på däck med en lägre profil.
Du som är händig och har maskinerna, jag hade en ide jag skulle gjort om jag hållit på med min 17 och jobbat kvar som cnc operatör, jag kontaktade tramont och tog reda på vad deras fälgbanor hade för mått,så jag hade tänkt att göra egna nav till 17" fälgar.
Det jag har gjort,men inte svetsat klart är 14" fälgar som jag breddat 2" utåt så dom blir 6,5" med 2" fet fälgbana, kan ju se fräckt ut sånt åxå
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Nu har även det lilla som var kvar av inredningen åkt ur och sedan blev det en tur till vågen. Den stannade på 825Kg med halv tank och båda stolarna monterade.
Stolarna är nåt billigt sk-t från Kina men jag fick dom väldigt billigt av en polare som hadde ett avstannat projekt. Stolarna är väldigt tunga så med ett par riktiga sportstolar så sjunker nog vikten lite till.
Image

Sedan blev det lite gnäll om vevhusventilationen på bilprovningen, den skulle vara sluten för min bil var inte tillräkligt gammal för att ha en öppen ventilation.
Så jag skaffade en liten polerad catchtank för vevhusventilationen och skruvade fast den på ena innerskärmen, ett litet snyggt rött filter fick plats med lite modifiering av ena huvgångjärnet.
Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Tony »

Snyggt :racesmile:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Stymie »

imponerande!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by mange »

lättad! helt rätt väg att gå 8) snyggt somvanligt!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Att 12an har en kusin i Rumänien är nog känt för de flesta. Mina bakre bärarmar var totalt kass, sönderrostade och gummibussningarna var totalt slut. Då gjorde jag en rövare och beställde två nya från Rumänien. Här fanns det alla möjligheter att bli lurad tänkte jag men priset inklusive frakt var så lågt att den smällen kunde jag ta med god marginal. Men de kom med posten och samtidigt passade jag på att beställa en ny bakre krängninghämmare från Frankrike, en grov från en Gordini.

Bärarmarna fick byggas om lite för nu fick handbromswiren inte plats längre utan jag fick göra ett fäste under armen i stället. Här är en bild på en R12 orginal krängare och den betydligt mycket grövre från Gordini.
Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Dennis »

Provade och exprimenterade en massa förr med krängare bakpå mina 12'r och 15. Finns ju massor att välja mellan :shock:
Vanlig sedan tror det var 14mm
Kombi 17mm
15TS -74 21mm
12/17 Gordini 25mm

Själv tyckte jag 2st 17mm kombi som man la parrallelt med varandra funkade bäst. Möjlig-gjorde lite krängning i början så medstyrningen funkade och styvnade till som bara den sen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply