R12-Special-1970- R12-kent

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by mange »

Falk wrote:
mange wrote:Har du satt någon avskärmning mellan grenrör och insug? som du kanske redan vet så hade jag en hel del problem med att förgasaren blev för varm.
Det var iofs aldrig något problem med förgasarvärme på mina tolvor. Jag körde måånga mil både i stan och på långfärder med motsvarande konfiguration.
Problemet kanske visar sig lättare på bakmotorbilarna.
Kan vara så :D samt jag har ett extraktor grenrör inpulat under förgasaren :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Då var det klart, 12an är besiktigad och laglig att åka med i två år. Besiktningsmanen som känner igen mej från tidigare besiktningar med min andra 12a suckade när han såg den nya 12an och frågade om jag aldrig tröttnar på gamla Renaulter.
Nästa suck kom när han öppnade huven och fick syn på den liggande 40an och mumlade någonting om luftfilter.

Efter att ha tittat under bilen och provat bromsar så var det den obligatoriska åkturen runt anläggningen. Han kom tillbaka och sa att det är en Renault på pappret och till utseendet men den låter inte som en och de går defintivt inte som en, den går faktiskt väldigt bra.

Jag åkte hem och plockade bort mitt besiktningsavgassystem och monterade på mitt betydligt mera mannligare system som mynnar ut under ena bakdörren.
Lagligt? Näe, inte det minsta men det låter bättre och ser häftigare ut och det bästa utav allt är att motorn går bättre.

Några värmeproblem har jag inte haft än så länge men mina lufthål i huven verkar fungera bra. Man känner hur den varma luften kommet ut och förhoppningsvis kommer det lite kall luft in till fögasaren också.

Jag ska prova att få till bilder på hålen i huven och avgassystemet.

Image

Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Stymie »

S N Y G G T ! (som väntat)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by mange »

Läckert 8) kommer du till gbg i helgen? vore kul att se skönheten (och även kanske få sig en åktur) 12 an fyller år så de ville ju få dit lite 12 or
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by würth »

Fan vilken puts du hade på motorn! satan va fint å glida omkring i den :D

vad är det för dämpare/fjädrar du satt dit?
Renault TS R -77 /care
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

I dag kom årets första snö, det betyder att det är färdigåkt för i år, nu väntar en uppdatering av 12an. Det som är inplanerat är att fixa ett lagligt avgassystem det vill säja ett som mynnar ut baktill på bilen. Den lokala ordningsmakten har gett mej onda ögat mer än en gång så en dag tröttar de och ger mej böter eller nåt annat trevligt som tex ombesiktning.

De främre bromsarna ska byggas om, det blir spindlar och ventilerade skivor från R15 och sedan blir det bromsok från R20. Då passar inte bromsslangarna längre så jag få fixa nya, då blir det stålomspunna slangar, inte för att det behövs, men det är häftigt.

En bättre stol måste jag fixa för orginalstolen från 1970 är totalt slut. Sedan ska jag ha en ny varvräknare som jag ska ha på instrumentbrädan. Så det finns lite att göra.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Alpine Linus »

kan inte säga annat än att detta låter som riktigt fina planer Kent!
Hoppas allt löser sig och att du håller oss ständigt uppdaterade!

Lycka till //Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Då skulle bromsarna vara klara, eller i alla fall monterade. Det blev R15 spindlar med ventilerade skivor och bromsok från R20, på så vis får jag en större area på själva kolven i oken. 12an har 48mm och R20 har 52mm så det bör i teorin bli lite bättre bromsar på den. Bromsslangarna är stålomspunna med ett plastöverdrag så man inte får in damm och små sandpartiklar i stålflätan, dessutom ser det snyggt ut. Den snygga gröna färgen på spindlarna är en löneförmån, det är nån maskinfärg som är slitstark och bra.

Jag ska prova att få till ett par bilder.
Image

Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by mange »

snyggt!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Tony »

skall du inte byta huvudcylindern, så du inte behöver trycka så långt på pedalen iom större kolvar i oken??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Huvudcylindern är från en R16, jag vet inte om de har samma innerdiameter. 12an har 19mm, om R16 har 19, 20 eller 22 vet jag inte och jag har inga planer på att ta isär den och mäta. Det får bli så här, jag ska ha nåt att göra nästa vinter också.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Tony »

R12-Kent wrote:Huvudcylindern är från en R16, jag vet inte om de har samma innerdiameter. 12an har 19mm, om R16 har 19, 20 eller 22 vet jag inte och jag har inga planer på att ta isär den och mäta. Det får bli så här, jag ska ha nåt att göra nästa vinter också.
OK blir nog jätte bra.
Jag kör fortfarande på orginal 19,4mm i min R5 med 4kolvsoken,och det funkar fint, men jag skall stoppa i en 23,8mm cylinder senare,när det blir större bromsar bak..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by würth »

fästet som sitter framför motorn som du målat gult och vitt, som hänger i gummikuddar. Har det nån stor betydelse om det finns kvar? eller är det bara för att skona dom andra motorfästena och inte få motorn/chassiet att vrida sej så mycket? tacksam för svar /T :D
Renault TS R -77 /care
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Om du menar det röda främre fästet med de gula klossarna så tror jag att det är en kvarleva från när motorn var monterad i andra änden på bilen ( R-10 ). Då var motorn upphängd på nåt vis i det främre fästet, det är därför de lite äldre motortyperna har de två öronen längst ner i framkant på blocket. På 12an så ligger vikten på de två fästena mitt på motorn och de två främre med de relativt tunga runda klossarna fungerar nog som någon typ av vibrationsdämpare :?: Jag är inte säker på om det fyller någon funktion men fråga Dennis, han har säkert koll på det med. Ja, det finns ju naturligtvis flera än han som kan ha koll på det.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
würth
Posts: 57
Joined: 10 Aug 2010, 13:00
Location: Pajala

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by würth »

R12-Kent wrote:Om du menar det röda främre fästet med de gula klossarna så tror jag att det är en kvarleva från när motorn var monterad i andra änden på bilen ( R-10 ). Då var motorn upphängd på nåt vis i det främre fästet, det är därför de lite äldre motortyperna har de två öronen längst ner i framkant på blocket. På 12an så ligger vikten på de två fästena mitt på motorn och de två främre med de relativt tunga runda klossarna fungerar nog som någon typ av vibrationsdämpare :?: Jag är inte säker på om det fyller någon funktion men fråga Dennis, han har säkert koll på det med. Ja, det finns ju naturligtvis flera än han som kan ha koll på det.
Har kikat lite, å det är ju en liiiten å lätt motor, är nog bara så han inte ska ligga å vrida sej så mycket och ta bort det mesta av vibrationerna.
Renault TS R -77 /care
Post Reply