Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rastad på Gotlandring

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony STARTAD

Post by mange »

Men hur skall du göra skall du renovera motorn som sitter i? för den var väl typ ballanserad och fixad med i toppen? eller skall motorn som sitter i femma ner fast med värre kammar?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony STARTAD

Post by Tony »

mange wrote:Men hur skall du göra skall du renovera motorn som sitter i? för den var väl typ ballanserad och fixad med i toppen? eller skall motorn som sitter i femma ner fast med värre kammar?
motorn som satt i femman skall få toppen från 19 med värre kammar, sedan får jag väl kolla hur botten ser ut på den som rasade
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony STARTAD

Post by mange »

Ok då förstår jag :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony STARTAD

Post by Tony »

Igår tog jag ner hela framvagnen på bilen.
idag tog jag bort toppen från R19 motorn och plockade bort kammarna, tog bort toppen på clio motorn, rensade det blocket och frigjorde motorn från lådan.
Kom på att R19 har inte vattenkyld oljekylare som clio har så den måste bort(får inte plats + andra slangar)clio motorn har jag bytt tråg på så det måste jag byta tillbaka till alu tråg igen.
har monterat bort allt runt R19 motorn och frigjort den från sin låda och flyttat div fästen till clio motorn.
Det sista jag gjorde var att montera i trimkammarna i toppen och göra rent tätningsytorna för topplockspackningen innan den trillar ner på clio motorn.
Då kom jag på att min fina trimkammar som bägge har uttag för fördelare (avgas) faktiskt är 2st avgaskammar för om man ställer kammarna enl märkena i kamdreven så står insugkammen fel, skulle vara kul att veta vem som kör med 2 insugskammar ( ena kammen hamnar 90 grader fel)
Bytte även bakre vfäste det var lite dåligt.. :lol:
Image

skillnaden mellan orginal och trimkammar
Image

Image
Image
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by Tony »

idag har jag startat bilen, var lite mer att göra än vad jag trodde, går inte bara att ta bort oljekylaren på clio motorn för då finns det ingen gänga till filtret, så lösningen blev att skippa ett av dom 53stagen till generatorn och koppla in kylaren i 19 som inte finns egentligen..
skiljer på allt du kan tänka dig mellan F7p i clio och 19
inte ens kåpan till generatorremmen är fan samma, kåpan bakom kamremmen skiljer så den kapade jag med vinkelslipen så remmen passade.
då jag bytt skvalpskydd passade inte alutrågets lilla plastbit så den kapades 5mm så passade den mot den större skvalpskyddet från laguna F3r.

Eftersom kammarna var 2 avgas så kunde jag inte montera enl märkena på insugskammen så den sitter 8kugg "fel" men det verkar vara rätt inställd på 2,5mm öppet i ÖD för motorn går fint trots 2mm mer ventillyft :D
tänk vad fel det blivit om man inte kollat hur kammarna stog och bara kollade på märkena.

Enda jag kommit på är att jag justerat in växlarna fel 1an är där backen ligger så det kräver en justering annars verkar allt funka, längtar efter barmark så man kan dra på lite..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by mange »

Oj här jobbas det på.

Kul att det går framåt. :D bra jobbat
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by Tony »

mange wrote:Oj här jobbas det på.

Kul att det går framåt. :D bra jobbat
jo måste bli klart någon gång, idag har jag fixat växlingen åxå så nu skall allt vara ok hoppas jag..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by Tony »

bilen har stått lite sedan jag fixade den, körde hem den idag och testade lite hur den funkar, kammarna är nog lite i vildaste laget alla som kört en F7p vet att dom behöver varvas för att det skall hända lite, denna vill ha mer varv och vill fortsätta när varvstoppet går i.
har fått en orolig tomgång,vid 6000 drar den som ett lok, slår loss framhjulen vid 5-6000 på 1an
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by figgesoft »

Tony wrote:bilen har stått lite sedan jag fixade den, körde hem den idag och testade lite hur den funkar, kammarna är nog lite i vildaste laget alla som kört en F7p vet att dom behöver varvas för att det skall hända lite, denna vill ha mer varv och vill fortsätta när varvstoppet går i.
har fått en orolig tomgång,vid 6000 drar den som ett lok, slår loss framhjulen vid 5-6000 på 1an

Roligt! :D :racesmile: :mrgreen:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by Tony »

figgesoft wrote:
Tony wrote:bilen har stått lite sedan jag fixade den, körde hem den idag och testade lite hur den funkar, kammarna är nog lite i vildaste laget alla som kört en F7p vet att dom behöver varvas för att det skall hända lite, denna vill ha mer varv och vill fortsätta när varvstoppet går i.
har fått en orolig tomgång,vid 6000 drar den som ett lok, slår loss framhjulen vid 5-6000 på 1an

Roligt! :D :racesmile: :mrgreen:
jo får se hur rolig den är att leva med i längden, börjar ju vänja mig vid 370Nm från 2500 varv
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by Tumic »

är det 2st F7P avgas kammar du åker med eller är det ett annat märke?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by Tony »

Tumic wrote:är det 2st F7P avgas kammar du åker med eller är det ett annat märke?
catcams
5502209
INTAKE EXHAUST


clearance [cl] 0.00mm 0.00mm
duration [0.1mm+cl] 286° 286°
duration [1.0mm+cl] 246° 246°
valve lift [cl=0] 10.65mm 10.65mm
REQUIRED PARTS
cam lift - -
peak angle 110° 110° followers: O.E.M.
timing [1.0mm+cl] 13/53° 53/13° retainers: O.E.M.
lift at TDC [cl=0] 2.50mm 2.45mm springs: O.E.M.


orginal ventillyft är typ 9mm
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by Tony »

ABS fixad för tillfället iaf. klibbande 50A relä.. får se när det händer igen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by Tony »

Får se om skiten funkar efter helgen, kommer vara min stand in för 5an som inte är klar, i dag så bytte jag olja i lådan inte en minut för tidigt,var en jäkla smörja som var i den, tajtade upp växellägena som var glappa vid lådan, kollade olje nivån i motorn och såg varför det försvinner lite vatten hela tiden, vattenpumpen är dålig på denna bilen åxå.. [smilie=mad2.gif] sen monterade jag fälgarna från min 5a så dom slipper stå stilla iaf :mrgreen:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 16s coupe 5dr - 1992- Tony Rasad snart bytt motor

Post by Robin »

Bild =) BILD !!

man vill ju se hur det vart =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply