Renault F1 2006
Moderator: Forumpolisen
Renault F1 2006
Dags att starta en 2006-tråd tycker jag.
Hoppas på en spännande säsong med Renault i toppen.
Saxat från aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 36,00.html
Renault
Så här långt: Är ännu inte klara med sin V8-motor, den testas första gången 9–13 januari.
Förare: Fernando Alonso, Spanien och Giancarlo Fisichella, Italien, fortsätter. Ny testförare är Heikki Kovalainen, Finland.
Kommentar: Fjolårets världsmästare tror inte på att bygga någon testbil utan arbetar för fullt med den nya bilen, den nya motorn kommer sedan att testas i den bilen. Hittills har testerna i vindtunneln varit positiva.
Här testar Renault:
30 november–2 december, Barcelona, Spanien, 7–8 december, Jerez, Spanien, 14–17 december, Jerez, Spanien.
Hoppas på en spännande säsong med Renault i toppen.
Saxat från aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 36,00.html
Renault
Så här långt: Är ännu inte klara med sin V8-motor, den testas första gången 9–13 januari.
Förare: Fernando Alonso, Spanien och Giancarlo Fisichella, Italien, fortsätter. Ny testförare är Heikki Kovalainen, Finland.
Kommentar: Fjolårets världsmästare tror inte på att bygga någon testbil utan arbetar för fullt med den nya bilen, den nya motorn kommer sedan att testas i den bilen. Hittills har testerna i vindtunneln varit positiva.
Här testar Renault:
30 november–2 december, Barcelona, Spanien, 7–8 december, Jerez, Spanien, 14–17 december, Jerez, Spanien.
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Källa http://www.forza-motorsport.se/?url=new ... F1&id=6077
Heikki Kovalainen klar som tredjeförare
Heikki Kovalainen.
Idag meddelade Renault att finnen Heikki Kovalainen blir stallets tredjeförare under nästa års Formel 1 säsong. Kovalainen körde 2005 i GP2-serien och det naturliga steget var ett testförarkontrakt i Formel 1. Det mesta talar för att nästa steg är att ersätta Giancarlo Fisichella.
Flavio Briatore: Vi är glada att välkomna Heikki till stallet som vår tredjeförare under 2006. Han har visat sig vara en talangfull och aggressiv förare i GP2-serien och han har imponerat på våra ingenjörer under de tester han gjort för stallet. Testförarrollen blir extra viktig nästa år då vår nya V8-motor behöver testas mycket under säsongen och för att vi ska kunna försvara våra världsmästartitlar. Jag är övertygat om att Heikki kommer att vara en värdefull tillgång för vår framtida framgångar.
– Frank Montagny kommer att fortsätta hos oss till slutet av 2005 och jag vill härmed ge honom en eloge för hans energi och arbete under hans tid som testförare. Hans arbete spelade en stor roll för våra framgångar och jag önskar honom lycka till i framtiden.
– Jag är mycket glad att fått denna chans hos Renault, kommenterade Heikki Kovalainen. Jag har redan gjort lite tester för stallet, men jag har mycket kvar att lära. Jag kommer nu att kunna lära mig mera av stallet och få insikter om hur Formel 1 fungerar, samtidigt som jag kan vidareutveckla min körstil och tekniska kunnande. Det är ett privilegium att bli en medarbetare i ett världsmästarstall och jag är övertygad om att hjälpa Renault att behålla titlarna.
Forza Motorsport 2005-12-02 17:12
Heikki Kovalainen klar som tredjeförare
Heikki Kovalainen.
Idag meddelade Renault att finnen Heikki Kovalainen blir stallets tredjeförare under nästa års Formel 1 säsong. Kovalainen körde 2005 i GP2-serien och det naturliga steget var ett testförarkontrakt i Formel 1. Det mesta talar för att nästa steg är att ersätta Giancarlo Fisichella.
Flavio Briatore: Vi är glada att välkomna Heikki till stallet som vår tredjeförare under 2006. Han har visat sig vara en talangfull och aggressiv förare i GP2-serien och han har imponerat på våra ingenjörer under de tester han gjort för stallet. Testförarrollen blir extra viktig nästa år då vår nya V8-motor behöver testas mycket under säsongen och för att vi ska kunna försvara våra världsmästartitlar. Jag är övertygat om att Heikki kommer att vara en värdefull tillgång för vår framtida framgångar.
– Frank Montagny kommer att fortsätta hos oss till slutet av 2005 och jag vill härmed ge honom en eloge för hans energi och arbete under hans tid som testförare. Hans arbete spelade en stor roll för våra framgångar och jag önskar honom lycka till i framtiden.
– Jag är mycket glad att fått denna chans hos Renault, kommenterade Heikki Kovalainen. Jag har redan gjort lite tester för stallet, men jag har mycket kvar att lära. Jag kommer nu att kunna lära mig mera av stallet och få insikter om hur Formel 1 fungerar, samtidigt som jag kan vidareutveckla min körstil och tekniska kunnande. Det är ett privilegium att bli en medarbetare i ett världsmästarstall och jag är övertygad om att hjälpa Renault att behålla titlarna.
Forza Motorsport 2005-12-02 17:12
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Källa http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=104494
Renault will launch its 2006 car on the last day of next month, the world champion constructor said Friday.
The R26 is to be formally unveiled in Monaco on 31 January, it was announced in a statement, even though the team will have already debuted it at Jerez on 10 January.
Cologne-based Toyota also confirmed on Friday that the TF106 - the first and only complete 2006 car to be already clocking up test miles - would be launched on 14 January at a manufacturing facility in France.
Renault will launch its 2006 car on the last day of next month, the world champion constructor said Friday.
The R26 is to be formally unveiled in Monaco on 31 January, it was announced in a statement, even though the team will have already debuted it at Jerez on 10 January.
Cologne-based Toyota also confirmed on Friday that the TF106 - the first and only complete 2006 car to be already clocking up test miles - would be launched on 14 January at a manufacturing facility in France.
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Låter lovande. Ska bli intressant att följa detta
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Artikel ur AMS
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=27681
Hur kunde Briatore tillåta det???? Kommer han att lämna Renault åxxå?
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=27681
Hur kunde Briatore tillåta det???? Kommer han att lämna Renault åxxå?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Briatore varnade Alonso för att be om mer pengar, varpå girigheten tog över och han bytte stall. "Han ville gå vidare och se om han kunde vinna med ett annat stall" vilken BS:lol:Tony wrote:Antagligen blev Alonso för dyr för Renault...det är vad jag tror..
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Det fanns en artikel i GT igår om vad han kommer att tjäna på att köra för McLaren...finns säkert info att läsa på nätet om nån missade blaskan.
http://www.gt.se/index.jsp?a=491312
http://www.gt.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=491819
En kvarts miljard per år
Synd att han lämnar Renault 2007 ...många stooooora förare har börjat sina karriärer i Renault/Williams/Bennetton. Synd att dom inte får behålla dem.
Så, nu får väl Fisichella visa att han är värd att bli någon dom kan satsa på 2007 OM han är kvar.
http://www.gt.se/index.jsp?a=491312
http://www.gt.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=491819
En kvarts miljard per år
Synd att han lämnar Renault 2007 ...många stooooora förare har börjat sina karriärer i Renault/Williams/Bennetton. Synd att dom inte får behålla dem.
Så, nu får väl Fisichella visa att han är värd att bli någon dom kan satsa på 2007 OM han är kvar.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Allt handlar om pengar Renault vill inte betala för mycket ,vilket dom får göra om dom kör med toppförare,utan dom hittar dom innan dom kostar för mycket. Har för mig att alonso fick typ 50 mille hos renault och får sen 250,vem vill inte höja årslönen med 200 miljoner,jag skulle inte tackat nej...skulle ni
Nej, inte skulle man säga nej till 200 miljoner mera i lön!
Var det inte Kimi som får 50 mille av McLaren? Vodafone har väl lämnat Ferrari och gått till McLaren, så det är väl därför dom haft råd att ge honom den feta lönen...har för mig att en kompis sade det.
Det är väl så att det är pengar som styr det mesta. Så även Alonso. Trots att Renault inte har den fetaste ekonomin så har dom ju ändå visat att dom kan göra en konkurrenskraftig bil. Synd bara att dom mister en toppenförare - som dessutom verkar vara ganska så trevlig och sympatisk jämfört med vissa andra F1-stjärnor.
Men - Visst blir det intressant att se vad han kan göra i 2007 års F1-cirkus.
Kan den höga lönen garantera att han presterar bra? Kommer McLaren att ha en bil som är tillförlitlig och ger honom många segrar?
Kommer han att trivas med den mentalitet/kultur man läst om som råder i McLaren? Får vi se en helt annan Alonso?
Får skynda mig att skaffa ett champion-kit 2005 inna det är för sent. Bäst att ringa in beställningen. NU!
Var det inte Kimi som får 50 mille av McLaren? Vodafone har väl lämnat Ferrari och gått till McLaren, så det är väl därför dom haft råd att ge honom den feta lönen...har för mig att en kompis sade det.
Det är väl så att det är pengar som styr det mesta. Så även Alonso. Trots att Renault inte har den fetaste ekonomin så har dom ju ändå visat att dom kan göra en konkurrenskraftig bil. Synd bara att dom mister en toppenförare - som dessutom verkar vara ganska så trevlig och sympatisk jämfört med vissa andra F1-stjärnor.
Men - Visst blir det intressant att se vad han kan göra i 2007 års F1-cirkus.
Kan den höga lönen garantera att han presterar bra? Kommer McLaren att ha en bil som är tillförlitlig och ger honom många segrar?
Kommer han att trivas med den mentalitet/kultur man läst om som råder i McLaren? Får vi se en helt annan Alonso?
Får skynda mig att skaffa ett champion-kit 2005 inna det är för sent. Bäst att ringa in beställningen. NU!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Renault kan komma att lämna Formel 1
Allt fler signaler pekar på att Renault kan komma att lämna Formel 1 på grund av kostnadsbesparingar för koncernen. Alonsos tidigare beslut om att lämna Renault efter detta år och i stället tävla för Mclaren från 2007 kan bero på att han fått vetskap om Renaults planer.
Källa: www.sportinformation.com
Allt fler signaler pekar på att Renault kan komma att lämna Formel 1 på grund av kostnadsbesparingar för koncernen. Alonsos tidigare beslut om att lämna Renault efter detta år och i stället tävla för Mclaren från 2007 kan bero på att han fått vetskap om Renaults planer.
Källa: www.sportinformation.com
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98