F1 allmänt

Allt om Renault F1. Teknik, banor, kurvor, senaste loppet och historia.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

F1 allmänt

Post by Norden »

Tänkte att man här kunde skriva om det som händer i F1 i allmänhet.
---

Omfattande nya tekniska regler från 2008 i F 1 reglementet.

- Det stora problemet inom Formel 1 är inte hur serien skall styras utan det handlar om kostnader. Det är nödvändigt att minska kostnaderna och det är vi alla helt överens om. Vi måste skapa ett reglemente där även mindre privata team har en möjlighet att tävla i denna klass, säger FIA presidenten Max Mosley inför presentationen av de tekniska ändringar som kommer 2008 och består av:

* Stopp för ny teknologi under säsongen.
* Delad bakvinge för att ändra luftströmmar bakom bilen och därmed underlätta omkörningar.
* Ändringar på chassi så att bilens down force minskas för att minska fart i kurvorna av säkerhetsskäl.
* Ändringar på chassi i fronten så att bilarna blir säkrare att köra i trafik.
* Begränsningar när det gäller aerodynamiska innovationer för att minska kostnader.
* Minskad minivikt från 605 kilo till 550 kilo vilket skall göra bilarna säkrare då man inte släpar med sig dyrbar ballast samt dessutom minska transportkostnader.
* Varvtalsbegränsning på motorerna till 19 000 rpm, med möjlighet att ökas till 20 000 rpm, vilket skall göra motorerna mer lika vanliga motorer och därmed också minska kostnader.
* En standardiserad elektronik kontroll box av motor och växellåda som skall användas vid all körning och som FIA kan avläsa för att se om något team använder förbjuden traction control eller dylikt.
* Växellådsdrev skall ha en minimitjocklek på 12 mm för att på så sätt bli mer robusta och billigare.
* Införandet av justering av däckstryck under körning vilket skall ge säkrare körning inte minst i samband med safety car körning.
* Maximering av hjuldiameter till 640 mm fram och 710 mm bak samt maxbredder på 365 mm respektive 460 mm för slicks skall ge bättre omkörningsmöjlighet på grund av ändrad down force.
* Begränsning av material som får användas i bilarna för att minska kostnader
* Minst 5,75 % av bränslet skall komma från en biologisk källa för att främja framtagning av alternativa bränslen.

Dessutom kommer FIA att presentera ett förslag ganska snart som dessutom omfattar följande punkter från och med 2008:

* Enhetsdäck
* Motorer skall användas under tre tävlingshelger i rad.
* Transmission skall användas under fyra tävlingshelger på rad.
* Viktbestraffning om man byter motor eller transmission för tidigt.
* Nya begränsningar avseende tester.
* Endast två bilar per team skall få användas per tävlingshelg.
* Ingen förlängning av Concorde Avtalet i det som förbjuder team att sälja chassi eller chassi komponenter till andra team utan här vill FIA ha en fri marknad för teamen.

FIa har också meddelat sina planer för fortsättning av sin jakt på kostnader och vill införa nedanstående regler från 2009:

* Det blir bara tillåtet att göra två ändringar av chassi under pågående säsong.
* Om teamen kan presentera ny hybridteknologi som inte medför kostnadsökningar så kan FIA tänka sig att tillåta hybridmotorer som skulle spara energi.


Källa: www.sportinformation.com
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Michael Schumacher snabbast när F 1 testerna återupptogs.

Michael Schumacher var snabbast på banan i Jerez med en Ferrari F2004 försedd med Ferraris nya V8 motor. Schumis uppgift i dag har varit att genomföra motortester medan Luca Badoer i den andra Ferrarin inriktade sig på däck tester med Bridgestone. Giancarlo Fisichella fick äran att genomföra den första riktiga testen med Renaults nya R 26 V8. Det blev 39 varv under dagen efter en hel del stopp för att läsa av testvärden samt kontrollera chassie och drivlina. Under tiden så körde Alonso en R25 med restriktor försedd V10 för test av chassikomponenter och bromsar.
- Vi är ganska nöjda med dagen. Det hittas alltid en del smärre fel när man kör för första gången men det viktigaste för oss var att få reaktionen från Giancarlo som meddelade att bilen uppför sig likvärdigt med fjolårsbilen vilket hela tiden har varit vår strävan. Dessutom så kan jag konstatera att vi inte hade några som helst störningar från den nya V8 motorn. Nu skall vi justera en del småfel för att fortsätta utvecklingen i morgon, kommenterade Rob Bell som är chassichef hos Renault.
David Coulthard fortsatte testkörningen med Red Bulls nya RB2 med fick inte så många varv beroende på ett elektronik fel. Vid den senaste testen på Silverstone så medgav red Bull att man hade ett problem med kylningen av motorn och de förändringar som man gjort till dagens test visade sig inte vara tillräckliga utan problemet kvarstår men löstes hjälpligt under gårdagen genom att man tog upp några extra hål i karossen. Toyota fanns på plats med två stycken nya TF106 med Ralf Schumacher som inriktade sig på inställningar av chassi i kombination med de för teamet nya Bridgestone däcken medan Zonta koncentrerade sig på motor och växellåda.
- Man har inte gjort några större justeringar sedan senaste testen utan vi arbetar målmedvetet med att identifiera alla källor till snabbare varv och samtidigt lära oss hur Bridgestone däcken påverkar bilens uppförande. Så här långt ser allt bra ut och vi vet vad som behöver förbättras, berättade Ralf Schumacher efter gårdagens tester.

Testtider Jerez 10 januari
1. Michael Schumacher - Ferrari F2004 V8 - 1.18.020
2. Ricardo Zonta - Toyota TF106 V8 - 1.19.348
3. Fernando Alonso - Renault R 25 V10 - 1.19.866
4. Ralf Schumacher - TF106 V8 - 1.19.866
5. Luca Badoer - Ferrari F2005 V10 - 1.20.091
6. Giancarlo Fisichella - Renault R26 V8 - 1.20.555
7. David Coulthard - Red Bull Ferrari RB2 - 1.21.986

Källa: www.sportinformation.com
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Post Reply