FIA med knuff

Allt om Renault F1. Teknik, banor, kurvor, senaste loppet och historia.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

FIA med knuff

Post by kmfdm »

Det är bara att konstatera att mina onda föraningar stämmer. FIA står för Ferrari International Aid. Ferrari måste vinna F1 till varje pris, så när dom inte lyckas kopiera damper-systemet som Renault har utvecklat på sin R26:a då skall det protesteras :evil: Borde väl vara så att reglerna när en säsong börjar är spikade. Detta gäller, och alla team är införstådda med det. Att ändra reglerna under pågående säsong är botten! Allt för att gynna Ferrari! Så var det ju förra året med, när man ändrade kvalen, och till denna säsong så skulle det ju bli däckbyten igen...och nytt kvalsystem.
Tycker Ferrari borde köra ett helt eget Formula Ferrari, där dom inte riskerar att få slåss med "inovativa uppstickare" som hållit på med motorsport i över 100 år.

Hoppas Flavio verkligen ställer till med rabalder om Damper systemet förbjuds.
Igår var det första gången på länge som det inte alls kändes kul att smyg-titta på kvalet. Alonsos nerver börjar tydligen spöka, och så gör han en dum grej vid gul flagg under den fria träningen så att han blir bestraffad med 2 sek. tillägg i varje omgång. Så onödigt! Det roliga var att Schumacher fick samma straff för att ha kört om 2 bilar under rödflagg. Då blev det inte fullt lika hemskt att titta på kvalet. Det bästa av allt är att det verkar som om Renault´n går bra ändå, även utan dampersystemet.

Å nu regnar det i Budapest...detta racet kan gå hur som helst.
Gött att Kimi tog Pole. Gött att Schumacher blev bestraffad han med. Hoppas ingen ställer till det för Alonso i starten, och att han verkligen håller sig kall å fokuserar på att köra. En fördel är att Massa inte tog pole och kan styra farten så att Schumacher kan klättra. Jag hoppas att Kimi vinner faktiskt :oops: Vem som helst, men inte Ferrari!

Vad tycker ni andra om att ändra reglerna under pågående säsong? FIA borde ju vara oberoende, men jag tycker dom får springa Ferraris ärenden lite grand. Skulle inte förvåna mig om dom är korrupta :roll:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag tycker renault går dåligt,kan ju inte vara i närheten av skomakarns tider..
och fisi då ..varför fick han fortsatt kontrakt???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Loppet i Ungern kan man då inte klaga på! Dramatik in i det sista! Hade inte hjulbulten flygit åt fanders hade Alonso stått på pallen! Men, nu blev det ju ganska så rättvist ändå - bara Massa tog en poäng - och Schumacher fick bryta. Det rubbar inte ställningen vare sig i konstruktörsmästerskapet eller förarmästerskapet. Yes!!! Schumacher kör definitivt inte schysst, men så fick han tillbaka och miste framvingen :o Alonso visade verkligen att han är att räkna med, och det måste ha känts gött för honom att köra om Schumacher, och varva honom också!
Tycker racet i Ungern var underhållande! Och att Button vann är bara roligt! Gissa om det hade gett mycket $$$ om man hade spelat på Janson Button som vinnare. Kimi verkar vara förföljd av otur :? hur kunde han göra en sån miss?

Fisichella...ja...han får väl vara tacksam för att fått förnyat förtroende att ratta Renault. Kanske tom Kovalainen skulle göra det bättre?

Om Schumacher vinner alla lopp som är kvar och Alonso kommer 2:a i varje lopp så står Alonso som total vinnare i förarmästerskapet med 1 poäng :lol: Men, mycket kan hända. Det kan bli flera skrällar i loppen precis som i Ungern. Uj uj uj...
Alonso är ändå grym som kan ratta sin Renault så bra i regn :D
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Mass-damper systemet blev tydligen förbjudet :evil:
Stort suck. Ferrari klarar inte av konkurrens, och måste till varje pris (fula trix å knep) se till att konkurrenskraftiga team som lyckas göra en bil som smiskar dom på fingrarna, stoppas av FIA.
Hur oberoende och opartiska är egentligen FIA?
Kan ju stå för Ferrari Internal Affairs åxxå :evil: Hur roligt är det om ett team skall favoriseras och få mera eller mindre bestämma vad som är tillåtet eller inte? Tvi! Det är ju lägligt att förbjuda det när mindre än halva säsongen är kvar. Hade det varit Ferrari som hade haft systemet hade ingenting alls hänt.

Jag HOPPAS INNERLIGT att Renault piskar Ferrari i helgen. Det skulle vara så underbart om dom verkligen kunde visa att R26:an klarar av att leverera ändå. Å det tror jag att den gör :?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Senaste incidenten på Monza igår under kvalet, när Alonso döms för att ha hindrat Massa...3-400 meter bakom låg Massa, det är knappast risk att man blir hindrad av föraren framför då.
FIA går Ferraris ärenden, och kan Ferrari inte få gynnsamma förhållanden så skapas det sådana, med hjälp av FIA. Slår vad att dom är köpta hela bunten :twisted:
Bläh, Ferrari kan dra sig ur å köra en serie själva, så slipper dom konkurrens.

Dagens race...kommer att bli avgörande för hur säsongen slutar. Dom gör allt för att Alonso inte skall ta poäng. Schumacher måste sluta som segrare. Surt...när F1 handlar mera om politik och taskspel blir man arg och upprörd. FIA kanske tom är sponsrade av FIA(-t) :x
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply