F1 säsongen 2007

Allt om Renault F1. Teknik, banor, kurvor, senaste loppet och historia.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

F1 säsongen 2007

Post by Cherie »

Jaha ja, då har säsongen dragit igång med buller och bång.
Var uppe redan vid 3:40 på söndagens morgon för att njuta av årets första GP race. Någon njutning för oss Renault fans blev det dock inte. Även om Fisi kämpade på med vissa problem (blev 5:a) med att hitta fart måste man nog konstatera att Heikki var en stor besvikelse. Redan i kvalet kunde konstateras att han skulle få en tuff helg (slutplacering 10). OK grabben är ny, men så är även Hamilton som slutade på en tredje plats.
Att Ferrari skulle bli svårslagna var ingen överraskning. Alonso hängde på bra likaväl Nick i BMW. Gapet mellan Ferrari och övriga team var dock oroväckande inför pågående försäsong. Dess överlägsenhet, som till stor del beror på ett jätteförsprång med 8 års erfarenhet av Bridgestone, kommer givetvis att suddas ut ju längre in på säsongen vi kommer. Frågan är bara var kommer Renault att befinna sig. Bilen är bra - väldigt bra, även om farten för tillfället tycks saknas. Får de bara upp den så kan det bli en riktigt intressant säsong.

Här har ni resultatet av 2007 Australian Grand Prix


Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Points

1 6 Kimi Räikkönen Ferrari 58 1:25:28.770 1 10

2 1 Fernando Alonso McLaren-Mercedes 58 +7.2 secs 2 8

3 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 58 +18.5 secs 4 6

4 9 Nick Heidfeld BMW 58 +38.7 secs 3 5

5 3 Giancarlo Fisichella Renault 58 +66.4 secs 6 4

6 5 Felipe Massa Ferrari 58 +66.8 secs 22 3

7 16 Nico Rosberg Williams-Toyota 57 +1 Lap 12 2

8 11 Ralf Schumacher Toyota 57 +1 Lap 9 1

9 12 Jarno Trulli Toyota 57 +1 Lap 8

10 4 Heikki Kovalainen Renault 57 +1 Lap 13

11 8 Rubens Barrichello Honda 57 +1 Lap 16

12 22 Takuma Sato Super Aguri-Honda 57 +1 Lap 10

13 15 Mark Webber Red Bull-Renault 57 +1 Lap 7

14 18 Vitantonio Liuzzi STR-Ferrari 57 +1 Lap 19

15 7 Jenson Button Honda 57 +1 Lap 14

16 23 Anthony Davidson Super Aguri-Honda 56 +2 Laps 11

17 20 Adrian Sutil Spyker-Ferrari 56 +2 Laps 20

Ret 17 Alexander Wurz Williams-Toyota 48 Accident 15

Ret 14 David Coulthard Red Bull-Renault 48 Accident 18

Ret 10 Robert Kubica BMW 36 Gearbox 5

Ret 19 Scott Speed STR-Ferrari 28 Wheel 17

Ret 21 Christijan Albers Spyker-Ferrari 10 Accident 21

Fastest Lap: Kimi Räikkönen 1:25.235


Ser fram emot Malaysia och en snabbare Renault.
Mors
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:cry: Nä, det var ju ingen lysande inledning. Hade Alonso varit kvar kanske det hade blivit någon bättre placering, men det tar nog ett tag innan de får R27:an att stämma med Bridgestonedäcken. Tills dess får vi stå ut med taskiga placeringar för Renault mot vi är vana frpn 2005 och 2006. Tråkigt att det strulade för Massa. Hade hellre sett honom överst på podiet istället för Kimi.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

F1 blev plötsligt mycket tråkigare,Fisi harvade där han brukar,och heki ja vad gjorde han ?? han är definitivt ingen ny alonso...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Tony wrote:F1 blev plötsligt mycket tråkigare,Fisi harvade där han brukar,och heki ja vad gjorde han ?? han är definitivt ingen ny alonso...
Ja vad tusan gjorde Heikki?
Spann runt och joddlade flera gånger. Trodde ett tag att jag tittade på balett. Eller nåt trist trädgårdsprogram där någon körde runt med en upphottad gräsklippare. Jag tror att han var för pressad samt att det faktiskt är hela två år sedan han racade. Nej F1 är inte vad det borde vara.
Renault är ett toppstall med B och C förare.
Hoppas att de rycker upp sig. Annars får de väl slänga in Piquet.
Heikki må vara finne men han har inte impat på någon!
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote::cry: Nä, det var ju ingen lysande inledning. Hade Alonso varit kvar kanske det hade blivit någon bättre placering, men det tar nog ett tag innan de får R27:an att stämma med Bridgestonedäcken. Tills dess får vi stå ut med taskiga placeringar för Renault mot vi är vana frpn 2005 och 2006. Tråkigt att det strulade för Massa. Hade hellre sett honom överst på podiet istället för Kimi.
Jag håller med. Vem står ut med att Kimi vinner...
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Jag hade tänkt mig att titta på F1-loppet, efterom jag var både hus- och kattvakt hos farsan ihelgen. Gömde mobilen hemma och då blev det ingen väckning. Har ingen egen parabol.
Det är lite konstigt att Renault-stallet som har haft de bästa bilarna och satsar på B-förare. Toppstall skall ha toppförare, men de har säkert en budget att följa som någon vrång ekonom har gjort. :evil:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Johan wrote:Jag hade tänkt mig att titta på F1-loppet, efterom jag var både hus- och kattvakt hos farsan ihelgen. Gömde mobilen hemma och då blev det ingen väckning. Har ingen egen parabol.
Det är lite konstigt att Renault-stallet som har haft de bästa bilarna och satsar på B-förare. Toppstall skall ha toppförare, men de har säkert en budget att följa som någon vrång ekonom har gjort. :evil:
Nej Johan!
Det var ingen ekonom som satte käppar i hjulen för att få bra förare till stallet. Det var ingen av toppförarna som ville köra för Renault under säsongen 2007. Kimi flög i väg till Ferrari och trots svindlande bud från Renault, som för övrigt översteg hans nuvarande lön, avböjde han. Mycket tack vare att Ferrari hade förstatjing på Kimi via ett "avtal" värt 5 miljoner. Men också så anses ju Ferrari vara det stall som alla vill tillhöra.
Alonso försvann som bekant och Shumi gick i pension.
Själv har jag ett jobb att sköta, men du kanske är sugen på att knuffa undan Hekki och visa alla var skåpet skall stå?
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Cherie wrote:
Johan wrote:Jag hade tänkt mig att titta på F1-loppet, efterom jag var både hus- och kattvakt hos farsan ihelgen. Gömde mobilen hemma och då blev det ingen väckning. Har ingen egen parabol.
Det är lite konstigt att Renault-stallet som har haft de bästa bilarna och satsar på B-förare. Toppstall skall ha toppförare, men de har säkert en budget att följa som någon vrång ekonom har gjort. :evil:
Nej Johan!
Det var ingen ekonom som satte käppar i hjulen för att få bra förare till stallet. Det var ingen av toppförarna som ville köra för Renault under säsongen 2007. Kimi flög i väg till Ferrari och trots svindlande bud från Renault, som för övrigt översteg hans nuvarande lön, avböjde han. Mycket tack vare att Ferrari hade förstatjing på Kimi via ett "avtal" värt 5 miljoner. Men också så anses ju Ferrari vara det stall som alla vill tillhöra.
Alonso försvann som bekant och Shumi gick i pension.
Själv har jag ett jobb att sköta, men du kanske är sugen på att knuffa undan Hekki och visa alla var skåpet skall stå?
Visst skulle det vara roligt att leva på att köra fort. Men jag är redan pensionär så det går nog inte. Är av samma årgång som Shumi.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

alonso bytte väl pga stålar lr ?? fick nog mycket häftigare lönekuvert hos mclaren...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:alonso bytte väl pga stålar lr ?? fick nog mycket häftigare lönekuvert hos mclaren...
Ja, åsså en SLR McLaren. Kanske lite häftigare att köra omkring i en Mégane Sport, om man nu gillar tyska bilar :lol:
Sen är det kanske en utmaning att köra för ett annat stall, å se om man lyckas lika bra där. Tror dock att den främsta anledningen till att han bytte stall var att Renault var sega med att informera om dom skulle fortsätta med F1 eller om dom skulle dra sig ur. Renault är bra på att plocka fram talangfulla förare, men att behålla dom verkar vara svårare. Kubica kunde man kanske ha lagt vantarna på om man hade varit på hugget, han har ju kört för Renault.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Renault har massa olika cuper och dyl och det värsta dom kan erbjuda på gatan har 230hk tycker det är lite snålt....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Tony wrote:Renault har massa olika cuper och dyl och det värsta dom kan erbjuda på gatan har 230hk tycker det är lite snålt....
mmm, håller med dig.

Har dock stora förväntningar på Laguna Coupe som kommer (troligen) till hösten. Vilket antagligen betyder under 2008 för oss nordbor.
3,5 liters V6 kanske kan vara något att bränna däck med.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:
Tony wrote:alonso bytte väl pga stålar lr ?? fick nog mycket häftigare lönekuvert hos mclaren...
Ja, åsså en SLR McLaren. Kanske lite häftigare att köra omkring i en Mégane Sport, om man nu gillar tyska bilar :lol:
Sen är det kanske en utmaning att köra för ett annat stall, å se om man lyckas lika bra där. Tror dock att den främsta anledningen till att han bytte stall var att Renault var sega med att informera om dom skulle fortsätta med F1 eller om dom skulle dra sig ur. Renault är bra på att plocka fram talangfulla förare, men att behålla dom verkar vara svårare. Kubica kunde man kanske ha lagt vantarna på om man hade varit på hugget, han har ju kört för Renault.
Hallå där!

Deppar fortfarande efter helgens race...
Vet inte om jag står ut med att se Kimi som segrare mer.
Nej nu får de skärpa till sig i Renaultstallet, annars får jag ta ett snack med Flav.
För övrigt kan jag berätta att Heslingborg Berga ind. omr. känns rätt trist just nu.

Mors
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Cherie wrote:
Tony wrote:Renault har massa olika cuper och dyl och det värsta dom kan erbjuda på gatan har 230hk tycker det är lite snålt....
mmm, håller med dig.

Har dock stora förväntningar på Laguna Coupe som kommer (troligen) till hösten. Vilket antagligen betyder under 2008 för oss nordbor.
3,5 liters V6 kanske kan vara något att bränna däck med.
Nissan har vässat den motorn lite till nu,från 280 till 313hk fast så mycket häst kommer inte renault använda kanske max 250hk mer tror jag inte på...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:
Tony wrote:Renault har massa olika cuper och dyl och det värsta dom kan erbjuda på gatan har 230hk tycker det är lite snålt....
mmm, håller med dig.

Har dock stora förväntningar på Laguna Coupe som kommer (troligen) till hösten. Vilket antagligen betyder under 2008 för oss nordbor.
3,5 liters V6 kanske kan vara något att bränna däck med.
:lol: :lol: :lol:
Ja du, då blir det farligt vid rödljusen för alla fjuniga Golfkillar, å Gubbarna i Volvo...å allt annat som utmanat klumpfoten i den svarta CC:n 8)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply