F1 säsongen 2007

Allt om Renault F1. Teknik, banor, kurvor, senaste loppet och historia.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:
Cherie wrote:
Tony wrote:Renault har massa olika cuper och dyl och det värsta dom kan erbjuda på gatan har 230hk tycker det är lite snålt....
mmm, håller med dig.

Har dock stora förväntningar på Laguna Coupe som kommer (troligen) till hösten. Vilket antagligen betyder under 2008 för oss nordbor.
3,5 liters V6 kanske kan vara något att bränna däck med.
:lol: :lol: :lol:
Ja du, då blir det farligt vid rödljusen för alla fjuniga Golfkillar, å Gubbarna i Volvo...å allt annat som utmanat klumpfoten i den svarta CC:n 8)
JAPP du har rätt!
U know me!!!

Självklart kommer jag i så fall att söka upp alla som faktiskt lyckats med att köra i från mig, bara för att sätta dem på plats. Och vad beträffar Volvosar och Golfare så vet jag efter idag att BMWare är värre.
Men de skall snart få se vem som äger E6:an.
I övrigt tycker jag att du gör ett himla bra jobb med NORDISKA!!
Gött med driftiga fölk.
Ha det.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Nu har du tappat tråden Ullis. F1 å nordiska är två skilda saker.
Det pratar vi inte om här. Inte kappkörning på E6 heller. Återgå till ämnet :!: F1 var det.
Har fått kommentarer på jobbet - "vem var det som körde trädgårdstrimmern"? Jaja...landskapsarkitekt kanske passar Heikki bättre?
Statist i äntligen hemma... :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:Nu har du tappat tråden Ullis. F1 å nordiska är två skilda saker.
Det pratar vi inte om här. Inte kappkörning på E6 heller. Återgå till ämnet :!: F1 var det.
Har fått kommentarer på jobbet - "vem var det som körde trädgårdstrimmern"? Jaja...landskapsarkitekt kanske passar Heikki bättre?
Statist i äntligen hemma... :lol:
OK sorry du har rätt!

Jag har själv blivit mobbad för Heikkis svala insatser.
Var på kundbesök idag och fick försöka förklara vad som hänt med Renault.
Det gick till och med så långt att någon frågade om jag bytt stall.
Det blev en "het" diskussion som dock lugnade ner sig när jag nämde Rögles insatser.
Tycker i alla fall att det skulle vara supertrsit om hela säsongen kommer att domineras av Ferrari.
Ok det var första recet så jag kanske skall tagga ner lite.
Men å andra sidan det är faktiskt F1 och då skall man baske mig leverera.
Så här tyckte Flav

"Heikki's performance? I think everyone could see on TV and I don't need to protect anyone, it was rubbish. What else an I say? If I tell you it was good then I'm a complete idiot," Briatore said to Reuters. "It wasn't very good, when you start like that you don't have any trouble getting better, there's plenty of room for improvement. It wasn't the Heikki we know from testing. I don't know what happened. We know he is good, but this performance was so bad and we have to try to get the real Heikki for the next race."
Hoppas att den riktige Heikki kommer till Malaysia...

Det spekuleras hej vilt kring säsongen och klart är väl i alla fall att Ferrari tycks vara det absoluta favoritstallet med Kimi i spetsen.

Vad jag kan förstå så har övergången från Michelin till Bridgestone ha skadat de flesta fd Michelinstallen i olika grad. McLaren tycks vara det stall som i daxläget ha fått till sitt paket allra bäst. Men i och med att Renault i princip har hittat sin ultimata balans i samarbete med Michelin visste man redan från början att ett däckbyte kan komma att innebära vissa svårigheter. Detta fick man också erfara redan med 2006 års bil. Genast var McLaren avsevärt snabbare än Renault.
Och vad värre är så tycks Renault vara det stall som har drabbats hårdast av däcksbytet.
För att hela paketet skall fungera krävs att man förutom en bra förare, bra bil - motor chassi etc, även har däck som harmoniserar med hela kitet. Hittar man inte rätt balans så kan det vara kört. Ibland kan man förlora 1-2 sekunder / varv.

Nu krävs mycket jobb inför nästa race. Tror dock inte att man kommer att hinna justera så mycket. I Malaysia har man tre testdagar så vi får hoppas på det bästa.

Mors
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Cherie wrote:
kmfdm wrote:Nu har du tappat tråden Ullis. F1 å nordiska är två skilda saker.
Det pratar vi inte om här. Inte kappkörning på E6 heller. Återgå till ämnet :!: F1 var det.
Har fått kommentarer på jobbet - "vem var det som körde trädgårdstrimmern"? Jaja...landskapsarkitekt kanske passar Heikki bättre?
Statist i äntligen hemma... :lol:
OK sorry du har rätt!

Jag har själv blivit mobbad för Heikkis svala insatser.
Var på kundbesök idag och fick försöka förklara vad som hänt med Renault.
Det gick till och med så långt att någon frågade om jag bytt stall.
Det blev en "het" diskussion som dock lugnade ner sig när jag nämde Rögles insatser.
Tycker i alla fall att det skulle vara supertrsit om hela säsongen kommer att domineras av Ferrari.
Ok det var första racet så jag kanske skall tagga ner lite.
Men å andra sidan det är faktiskt F1 och då skall man baske mig leverera.
Så här tyckte Flav

"Heikki's performance? I think everyone could see on TV and I don't need to protect anyone, it was rubbish. What else an I say? If I tell you it was good then I'm a complete idiot," Briatore said to Reuters. "It wasn't very good, when you start like that you don't have any trouble getting better, there's plenty of room for improvement. It wasn't the Heikki we know from testing. I don't know what happened. We know he is good, but this performance was so bad and we have to try to get the real Heikki for the next race."
Hoppas att den riktige Heikki kommer till Malaysia...

Det spekuleras hej vilt kring säsongen och klart är väl i alla fall att Ferrari tycks vara det absoluta favoritstallet med Kimi i spetsen.

Vad jag kan förstå så har övergången från Michelin till Bridgestone ha skadat de flesta fd Michelinstallen i olika grad. McLaren tycks vara det stall som i daxläget ha fått till sitt paket allra bäst. Men i och med att Renault i princip har hittat sin ultimata balans i samarbete med Michelin visste man redan från början att ett däckbyte kan komma att innebära vissa svårigheter. Detta fick man också erfara redan med 2006 års bil. Genast var McLaren avsevärt snabbare än Renault.
Och vad värre är så tycks Renault vara det stall som har drabbats hårdast av däcksbytet.
För att hela paketet skall fungera krävs att man förutom en bra förare, bra bil - motor chassi etc, även har däck som harmoniserar med hela kitet. Hittar man inte rätt balans så kan det vara kört. Ibland kan man förlora 1-2 sekunder / varv.

Nu krävs mycket jobb inför nästa race. Tror dock inte att man kommer att hinna justera så mycket. I Malaysia har man tre testdagar så vi får hoppas på det bästa.

Mors
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Lite info!

Renault stallet håller på för fullt med B-versionen av R27:an.
Orsak?
Senaste racet bevisade att det var något som saknades. Nämligen fart!

Vi håller tummarna för att de lyckas bättre med en ny version.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Cherie wrote:Lite info!

Renault stallet håller på för fullt med B-versionen av R27:an.
Orsak?
Senaste racet bevisade att det var något som saknades. Nämligen fart!

Vi håller tummarna för att de lyckas bättre med en ny version.
behövs någon som kan köra åxå...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Tony wrote:
Cherie wrote:Lite info!

Renault stallet håller på för fullt med B-versionen av R27:an.
Orsak?
Senaste racet bevisade att det var något som saknades. Nämligen fart!

Vi håller tummarna för att de lyckas bättre med en ny version.
behövs någon som kan köra åxå...
Självklart behövs bra förare.
Tycker du inte att "vi" har det?
Fisi kan man ju diskutera, men jag tror faktiskt att Heikki kommer att växa. Har följt honom under ett par år och vet att han är talangfull, även om det inte framgick i Australien. Jag bkev, liksom de flesta, superbesviken över hans insatser, men vi får väl ge honom en säsong så kanske han faktiskt under 2008 kan börja leverera på allvar.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:
Tony wrote:
Cherie wrote:Lite info!

Renault stallet håller på för fullt med B-versionen av R27:an.
Orsak?
Senaste racet bevisade att det var något som saknades. Nämligen fart!

Vi håller tummarna för att de lyckas bättre med en ny version.
behövs någon som kan köra åxå...
Självklart behövs bra förare.
Tycker du inte att "vi" har det?
Fisi kan man ju diskutera, men jag tror faktiskt att Heikki kommer att växa. Har följt honom under ett par år och vet att han är talangfull, även om det inte framgick i Australien. Jag bkev, liksom de flesta, superbesviken över hans insatser, men vi får väl ge honom en säsong så kanske han faktiskt under 2008 kan börja leverera på allvar.
Ja, eller så kan du byta jobb Ullis å göra nåt roligare :lol: 8)
Kan Danica Patrick, kanske du kan :D :shock: 8) :lol: :oops: :P :roll: :twisted: :D
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:
Cherie wrote:
Tony wrote: behövs någon som kan köra åxå...
Självklart behövs bra förare.
Tycker du inte att "vi" har det?
Fisi kan man ju diskutera, men jag tror faktiskt att Heikki kommer att växa. Har följt honom under ett par år och vet att han är talangfull, även om det inte framgick i Australien. Jag bkev, liksom de flesta, superbesviken över hans insatser, men vi får väl ge honom en säsong så kanske han faktiskt under 2008 kan börja leverera på allvar.
Ja, eller så kan du byta jobb Ullis å göra nåt roligare :lol: 8)
Kan Danica Patrick, kanske du kan :D :shock: 8) :lol: :oops: :P :roll: :twisted: :D

Japp! Det låter bra det.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Steel
Posts: 301
Joined: 06 Apr 2005, 20:01
Location: Alingsås

Post by Steel »

Glädjande nyhet: Kovalainen 2:a bästa tid på fredagens andra fria träning inför Ungerns Grand prix.
Det talas om regn över banan både under kval och race så man får hoppas att Renault F1 har en bra strategi.

Jag har satsat 100.- på Heikki som vinnare, ger ca. 12000.- kr om det skulle hända :shock:
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Jag blir glatt överraskad om Renault får EN enda pallplats den här säsongen. En fjärde plats i konstruktörsmästerskapet, och Heikki en 7:e plats i förarmästerskapet med 21 poäng är sorgligt.

:( Nästa år blir det ännu roligare med Microsoft standardiserad motorstyrning. Och hur spännande blir det när alla skall använda samma?

Well, heja Alonso! Hoppas du tar hem mästerskapen (båda) i år med.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Det blev ingen Alonso som tog hem förarmästarskapet i år :cry: Men grattis till Kimi - en välförtjänt titel.
I och med McLaren försvann från konstruktörsmästerskapet så lyckades Renault halka in på ett banaskal och ta tredjeplatsen med 51 poäng. Wow! BMW kom på 2:a plats med 101 poäng, och Ferrari vann med 204 poäng.
Trist att Heikki körde av i Brasilien.
Nu väntar jag bara på goda nyheter....kommer Alonso tillbaka till Renault, eller kommer han att få ett piss-år till hos Ron Dennis, där han kanske tom inte ens får köra!?! Var orolig att fianlen i Brasilien skulle vara "uppgjord", men i och med att Hamilton var lite självgod å redan såg sig som segrare 2007 så klantade han sig rejält. OK, han är duktig, men inte är han sympatisk och sportslig :roll:
Alonso, kom tillbaka till ett team som du hör hemma i :D
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja och mclaren fick hjälp av FIA som vanligt håller på Ferrari..om mclaren gjort som bmw och kylt bränslet för mycket skulle dom säkert diskats...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:ja och mclaren fick hjälp av FIA som vanligt håller på Ferrari..om mclaren gjort som bmw och kylt bränslet för mycket skulle dom säkert diskats...
Visste du inte att FIA är förkortning för Ferrari Internal Aid :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply