Elmotor till bakre torkarblad Megane II -03

Annonsera efter Renaultrelaterade prylar här.
OBS! Läs våra regler för Köp & Sälj sektionen innan du annonserar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jukasj
Posts: 10
Joined: 27 Jan 2016, 19:10
Firstname: Julian
Surname: Jukas
Location: Växjö

Elmotor till bakre torkarblad Megane II -03

Post by jukasj »

Hej!
Lägger upp ett inlägg här i hopp om att kanske hitta den del jag letar efter.
Jag har inte mycket kunskap inom bilar så om jag uttrycker något fel får ni ursäkta mig!

Har en fantastisk Megane II från 03. Går hur fint som helst och är helt underbar att köra!
Aja, nog om det. Mitt torkarblad bak vill inte fungera, den går inte alls. När jag vrider igång den på ratten hörs ett litet klickande ljud där inne som det ska göra men inget går igång på rutan. Borde väl vara lille motorn där bak då va?

Om någon har nån annan idé är det bara att säga till, annars undrar jag om någon råkar ha denna lilla del liggandes och fungerandes någonstans! :)
Julian Jukas
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elmotor till bakre torkarblad Megane II -03

Post by Stymie »

Kan vara avbrott i kablaget (rätt vanligt att det går av i skarven mellan kaross och baklucka.)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jukasj
Posts: 10
Joined: 27 Jan 2016, 19:10
Firstname: Julian
Surname: Jukas
Location: Växjö

Re: Elmotor till bakre torkarblad Megane II -03

Post by jukasj »

Är detta något man kan fixa själv?
Var och vad kollar jag efter och hur kan jag fixa det i så fall?

Värt ett försök iaf! :)
Julian Jukas
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elmotor till bakre torkarblad Megane II -03

Post by Stymie »

Du behöver en multimeter, mycket tålamod och ett elektriskt sinne. Ta bort kontakten på torkarmotorn och mät om du har spänning fram till den då du slår på torkaren. har du spänning fram till torkaren så är motorn kass eller så sitter torkararmen fast. Har du inte spänning fram, kolla säkringarna först. Därefter öppna gummidamasken mellan kaross och baklucka för att se om kablaget är helt eller av. Sedan kan man skarva / löda ihop kablaget. Var noga med att sätta ihop rätt ändar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jukasj
Posts: 10
Joined: 27 Jan 2016, 19:10
Firstname: Julian
Surname: Jukas
Location: Växjö

Re: Elmotor till bakre torkarblad Megane II -03

Post by jukasj »

Tack för tipset!
Dock tror jag detta är något min mekaniker får titta på, känner att jag bara kommer ställa till något om jag börjar fiffla! :)
Julian Jukas
Post Reply