Öppning forum

Frågor och svar kring klubbens site, login, lösenord, medlemsregistret och detta forum.

Moderator: Forumpolisen

Locked
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Öppning forum

Post by Dennis »

Jag brukar inte gnälla,, men nu jäklar fy f..n va det krånglar, man kan trycka 10 ggr och sidan eller inlägget laddas inte, väntar man så står det att ingen kontakt med servern. Sen hux flux så går det igen snabbt som tusan....
VA E DE FÖR sk*t!!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Du har helt rätt, vi skall så snart som möjligt flytta hela klabbet till ett nytt webbhotell, är bara lite svårt att verkställa när man inte är så hemma på det. Tills dess, hav tålamod....
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Post by Baggis »

Kan jag vara behjälplig så är jag det gärna. Har jobbat med datorer/IT/programmering sen lång tid tillbaka så ett och annat vet jag nog :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Det är väl bara att peka om domänen?
Hojta om ni behöver hjälp!


t80196 wrote:Du har helt rätt, vi skall så snart som möjligt flytta hela klabbet till ett nytt webbhotell, är bara lite svårt att verkställa när man inte är så hemma på det. Tills dess, hav tålamod....
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Forumet fungerade inte så bra när det var Swebase som driftade forumet, men efter att Webnoice tog över Swebase verksamhet fungerade det ännu sämre.

Det är inte kompetens som saknas, det är inga problem att peka om domänen och byta DNS-servrar.
Däremot finns det ingen kommunikation inom klubben.
När jag tog över efter Joel fick jag i princip bara inloggningsuppgifter för FTP'erna.
Man fick klura ut hur siten var uppbyggd.

Jag vet inte ens vem som har hand om domänregistreringen och har möjligheten att peka om domänen.
Webnoice har nu en kundzon där man ska kunna administrera kontot men jag har tyvärr inga inloggningsuppgifter och jag vet inte heller vem som kan tänkas ha dem?
Har tidigare frågat Mange men har inte fått svar på frågan.

Tanken var också att jag skulle skapa en helt ny site baserad på Drupal.
Jag påbörjade detta arbete men körde fast då jag kände att det blev för tungt och ett alltför tidskrävande arbete.
Efterlyste då hjälp men fick noll respons.

Min tanke var att vi skulle byta webhotell och strukturera upp allting i samband med den nya siten och då även endast använda oss utav en plattform.
I dag ligger www.clubrenaultsverige.com på en Windowsserver och forum.clubrenaultsverige.com på en *nix server.
Då ingen ny site har skapats så har vi inte heller bytt webhotell men inte kunde jag tro att det skulle bli så här illa med driften.

Jag har gjort en lista över vilka funktioner som behövs för en ny site,
denna lista kan skickas till olika webföretag för att de ska få möjlighet att ta fram offerter för en ny site åt Club Renault Sverige.

Jag satte även upp ett mål med listan och det lyder:

"Bygga upp en modern och användarvänlig site för Club Renault Sverige.
Baserad på Drupal, Joomla, Wordpress eller liknande CMS.
Det är inget krav att det behöver kodas ett helt nytt tema till
systemet som väljs. Dock behövs det tas fram en ny "header" eller liknande."

Mats, du kan gärna få listan så att du kan ta kontakt med olika företag.

Givetvis är det mitt fel att det inte har blivit någon ny site och det är jag uppriktigt ledsen över men jag har fått noll jävla respons på tidigare förfrågningar om hjälp.
Så den som är manad att ta över, varsågod. Ta över mitt adminkonto och inloggningsuppgifter.
Jag avsäger mig att hjälpa till med siten i fortsättningen.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Baggis wrote:Kan jag vara behjälplig så är jag det gärna. Har jobbat med datorer/IT/programmering sen lång tid tillbaka så ett och annat vet jag nog :wink:
Ja vi behöver all hjälp vi kan få, för nu funkar det skitdåligt och under all kritik.

Vi behöver helt enkelt ett nytt webhotell och en ny hemsida. Klubben har pengar avsatta för att fixa detta. Kan du åta dig att vara projektledare, nu när Johan har kroknat??
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Johan: maila över allt du har till mig.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

[quote="figgesoft"]Det är väl bara att peka om domänen?
Hojta om ni behöver hjälp!

Det kanske det är om man vet hur man gör!

Se mitt ovanstående inlägg, ja vi behöver all hjälp vi kan få, kan du vara också vara med och projektleda??
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Post by Baggis »

Puh... Höll inte ens på att gå att svara på detta..!

Oj, visste inte att detta var lite av ett getingbo jag stack in min kran i, hehe!

Kollade med whois på domänen och den har en en adress i STH som "Registrant Contact", en adress på Öland som "Administrative Contact" och "Technical Contact". Säger det er något?

Att vara projektledare för nått sånt här som tydligen var större än jag trodde tål nog att grunna på, hehe!

Men borde det inte vara så att nr 1 är att byta webbhotell för främst forumet så att man ser att det funkar som det är och sen spåna vidare på nya grejer? www.one.com har låga priser och verkar vad jag vet funka rätt ok. Jag har dem som webbhotell till min vid-sidan-om-firma + att företaget där jag jobbar annars har dem också. www.oderland.se har jag också goda erfarenheter av, de har klart mer finesser än one, men är dyrare. De har en kontrollpanel där man enkelt kan installera diverse programvaror som forum, blogg, CMS och man kan även få "shell-inlogg" så kan man lägga ut lite mer stålar så anser jag de vara värt det. Oderland har dock inte fri trafik, men iaf 40 GB/mån för det mindre kontot.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

t80196 wrote:Johan: maila över allt du har till mig.
Mats, jag mailar över punkterna i morgon.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Baggis wrote:Puh... Höll inte ens på att gå att svara på detta..!

Oj, visste inte att detta var lite av ett getingbo jag stack in min kran i, hehe!

Kollade med whois på domänen och den har en en adress i STH som "Registrant Contact", en adress på Öland som "Administrative Contact" och "Technical Contact". Säger det er något?

Att vara projektledare för nått sånt här som tydligen var större än jag trodde tål nog att grunna på, hehe!

Men borde det inte vara så att nr 1 är att byta webbhotell för främst forumet så att man ser att det funkar som det är och sen spåna vidare på nya grejer? www.one.com har låga priser och verkar vad jag vet funka rätt ok. Jag har dem som webbhotell till min vid-sidan-om-firma + att företaget där jag jobbar annars har dem också. www.oderland.se har jag också goda erfarenheter av, de har klart mer finesser än one, men är dyrare. De har en kontrollpanel där man enkelt kan installera diverse programvaror som forum, blogg, CMS och man kan även få "shell-inlogg" så kan man lägga ut lite mer stålar så anser jag de vara värt det. Oderland har dock inte fri trafik, men iaf 40 GB/mån för det mindre kontot.
Domänen står reggad på c/o Bergqvist (Peter antar jag)

Min personliga erfarenhet av one.com är att de fungerar bra till mindre siter. Priset är lågt och det ingår mycket diskutrymme. Deras definition av "fri trafik" kan man läsa mer om i det finstilta..!
Tyvärr har de satt minnesgränsen mycket lågt så CMS som exempelvis Drupal går väldigt segt på deras servrar.

Jag skulle rekommendera Binero eller Loopia, men Loopia faller tyvärr bort då forumets MySQL-databas ligger på några hundra MB. Tyvärr har även Loopia även haft problem med mailhanteringen till och från.
Finns pengar är en dedikerad server eller en virtuell server ett alternativ.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Egentligen var det fel ställe att ta upp detta på men nu blev det så.
I alla fall, jag hjälper till med siten tills det att någon ny kan efterträda och jag kommer att bistå med informationen som jag har.

Om ni är seriöst intresserade av att bygga upp en ny site och administrera den tag då kontakt med Mats eller någon annan i styrelsen.
Se: http://www.clubrenaultsverige.com/board.asp

Låser denna tråd..
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Locked