PUL

Frågor och svar kring klubbens site, login, lösenord, medlemsregistret och detta forum.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

PUL

Post by Stymie »

2kilorött wrote:Jag tog mig bort till bilia där jag köpte bilen, legitimerade mig, så fick jag koden. Det fungerade. Tack för hjälpen! (Trodde det var kört ett tag, lite lättad)
Kan börja med namn och ort så inlägget inte tas bort tex!
Konstigt villkor. Men namn och ort kan jag ta reda på allting om en person. Ratsit ger adress + lite till och första siffror i personnummer, skatteverket ger sista 4 siffrorna i personnumret, Därefter kan jag med några telefonsamtal ta redan på precis exakt allting.

Ni skriver var försiktig med personuppgifter, gör ni inte det? Vad menas med det ?
Namn och ort är inga personuppgifter. Om jag förstått forumskaparna rätt så vill man genom att namn och ort finns med skapa färre personpåhopp. Det är ju vanligt i alla andra forum. Här är det en ganska god stämning (utom när man inte skriver namn och ort i signaturen ;-)). Angående dina idéer om att söka info om personer; Visst går det att göra, men varför och till vilken nytta? Risken med att visa namn och ort är inte större än att du är med i en tidningsartikel i lokala blaskan eller är med i ett idrottsevenemang där resultatet presenteras. T.o.m. registreringsnumret på din bil ger alla de uppgifter som du pratar om. Anonym är man aldrig (inte ens om man har skyddad identitet). Jag tror att man får lära sig leva med de eventuella risker som det innebär att synas på nätet. Sen får man ju inte outa någon på webben eftersom man då bryter mot personuppgiftslagen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
2kilorött
Posts: 4
Joined: 05 Mar 2011, 22:02
Location: Göteborg

Re: Ingen kod till bilstereon

Post by 2kilorött »

Stymie wrote:Namn och ort är inga personuppgifter. Om jag förstått forumskaparna rätt så vill man genom att namn och ort finns med skapa färre personpåhopp.
Jag har inte tänk ägna mig åt "personpåhopp". Jag har en Renault Megane som jag grejjar med. Idag bytte jag ett trasigt dimljus t.ex. :) Och jag är överlycklig att detta med stereon var så lätt att fixa.
Stymie wrote: Här är det en ganska god stämning
Najs
Stymie wrote: Angående dina idéer om att söka info om personer; Visst går det att göra, men varför och till vilken nytta? Risken med att visa namn och ort är inte större än att du är med i en tidningsartikel i lokala blaskan eller är med i ett idrottsevenemang där resultatet presenteras. T.o.m. registreringsnumret på din bil ger alla de uppgifter som du pratar om. Anonym är man aldrig (inte ens om man har skyddad identitet). Jag tror att man får lära sig leva med de eventuella risker som det innebär att synas på nätet. Sen får man ju inte outa någon på webben eftersom man då bryter mot personuppgiftslagen.
Visst är det personuppgifter att skriva förnamn och efternamn och ort under varje inlägg.
Det man läst om i tidningar är att det förekommer ju att folk skriver i forum att de skall åka på semester (eller att en aktiv deltagare plötsligt upphör att skriva = är på semester) och sedan är lägenheten eller huset omsorgsfullt rensat när de kommer tillbaka och då har "moderna tjuvar" använt internet. Det finns varianter på temat.
Du kanske skriver något i ett annat forum. De du skriver går att koppla hit med lite sökmotorhjälp. Här finns ditt namn. osv.

Helt klart är att ni inte tänkt igenom detta. Hur många namn stämmer överhuvudtaget? Det är lätt att ta grannens förnamn och efternamn. Får man ens publicera namn så här enl. PuL ?

Okej det var inte jag som startade denna O.T. -diskussion och jag tänker inte fortsätta den.
Jonas Karlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen kod till bilstereon

Post by Stymie »

2kilorött wrote:Får man ens publicera namn så här enl. PuL ?
tänkte inte heller göra någon lång O.T.-historia. PUL handlar om samtycke. Om du samtycker så får forumet publicera namnet. I och med godkännande av villkoren så lämnar man samtycke. Vill man inte samtycka så får man inte heller skriva här. Om sedan namnet kan härledas till någon annat forum så får man väl stå för vad man sagt = säg aldrig något dumt (anonymt eller namngivet). :-)

BTW, Välkommen Jonas, kul att det löste sig med koden till stereon [smilie=icon_up.gif]
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
2kilorött
Posts: 4
Joined: 05 Mar 2011, 22:02
Location: Göteborg

Re: Ingen kod till bilstereon

Post by 2kilorött »

Stymie wrote: PUL handlar om samtycke. Om du samtycker så får forumet publicera namnet.
Precis, generellt är det så.
Stymie wrote: I och med godkännande av villkoren så lämnar man samtycke.
Fast, det gör man inte på detta forum. Ifall jag godkänt detta skulle jag inte haft något synpunkt.

Det står nämligen inget i avtalet att man måste samtycka till publicering av namnet. Det står ingenting om att personuppgifterna publiceras. Om vi ska vara formella alltså. (det står någonstans något i stil med att man ska vara försiktig med personuppgifter om jag inte minns fel - och det är ju ganska vettigt)
Eftersom personuppgifterna dessutom bildar struktur (ett register - till skillnad från ostrukturerad publicering t.ex. ett namn som nämns i löpande text) omfattas hela personuppgiftslagen.
Jag föreslår att forumansvarige lägger till detta i avtalet. "Användaren godkänner att forumet publicerar personuppgifter" eller liknande.
Jonas Karlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen kod till bilstereon

Post by Stymie »

Bra synpunkt! Jag håller med! Du har rätt i att det bara står att det lagras i databasen (det var väldigt länge sedan jag läste villkoren och registrerade mig). Ett tillägg i stil med "Användaren accepterar i enlighet med PUL att personnamn och ort presenteras öppet i forumet." kanske hade räckt?

Det är i alla fall en arbetsfråga för de som PULar med forumet. :)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: PUL

Post by fuzzion »

Det är sant att det inte står i phpbb's avtal men när man registrerar sig står följande:
"Signatur: OBS! Ditt fullständiga namn måste skrivas in i detta fält."

Det är vad klubben har bestämt och forumet är frivilligt.
Men klubben kan ju alltid anställa en jurist...!
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Post Reply