FAQ kring forumsreglerna

Frågor och svar kring klubbens site, login, lösenord, medlemsregistret och detta forum.

Moderator: Forumpolisen

SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

FAQ kring forumsreglerna

Post by SiteAdmin »

<h3>Nya forumsregler fr.o.m 11/2 2004</h3> Forumet har växt så pass mycket att vi nu har infört nya regler kring registrering av era medlemsuppgifter på forumet (se under Min profil). Beslut om detta togs av styrelsen den 11/2 2004.

Från och med <b>NU</b> måste samtliga forummedlemmar registrera sitt <b><font color="red">för- och efternamn samt stad</font id="red"></b> i sin profil.

Du som redan är registrerad på Club Renault Sveriges forum uppmanas omedelbart att uppdatera din profil. Vilka uppgifter som måste registreras finns här: http://www.clubrenaultsverige.com/forum/policy.asp (klicka ej "Jag godkänner reglerna" (endast för nyregistrering). Gå istället till till http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... ?mode=Edit och uppdatera dina uppgifter.

<b>Mål</b>
Vi har som mål med detta att minska anonymiteten på vad som skrivs i inläggen.

<b>Vill du inte?</b>
- Om du inte accepterar dessa tillägg styrelsen har beslutat om, motser vi ett email till webmaster där du önskar din profil borttagen.
- Väljer du att inte självmant fylla i och uppdatera de begärda uppgifterna under din profil (och du fortsätter posta inlägg) kommer din profil tillsammans med samtliga din inlägg att tas bort utan förvarning.

<b>När är deadline?</b>
Eftersom många av våra forumbesökare inte är inne "varje dag" har inget slutdatum satts för vår "delete-av-forum-medlemmar". Så småningom och löpande gäller tillsvidare.

Med hopp om ett bättre Renaultforum! [;)]
/Styrelsen
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Jag tycker gott att vi alla kan skylta med namn och bostadsort i signaturen.[:)]
Ser inga som helst nackdelar med det. Detta har testats på andra forum med mycket gott resultat.
Resultatet: En mycket god stämning på forumet och hög klass på inläggen. [:D]

Vad tycker ni? [?]
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Nu är det så, att det går ändå lätt att klura ut vem du är, om man är intresserad...man ser din adress när du har varit på sidan.. jag kan tom se att du har blivit länkad från en sida till min hemsida etc....(exempel bara) så hemlig är du inte .... /christer
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Jag tycker det är helt ok att man ska lägga in bostadsort. Många gånger kan man få kontakter med andra på samma ort med samma intresse. Det är ju inte som om vi måsta lägga ut personnummer etc.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pebe</i>
<br />Jag tycker inte om det alls. Jag vill välja vem jag delar ut information om vem jag är till, jag vill inte skylta med det på ett forum, eller någon annanstans heller för den delen.
/pb
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

pb,

Jag respekterar din åsikt, även om jag inte delar den. [;)]
Jag har för vana att presentera mig inför de som jag för en diskussion med. Är lixom uppfostrad på det viset.[:D]
Vad jag förstår har ju detta forumet fungerat jättebra, men tanken var att "vi" framöver skulle slippa hamna i lägen där forumanvändare häver ur sig både det ena och andra i skydd av anonymiteten.
Jag skriver inte detta i egenskap av någon slags polis eller sur gnällgubbe. Det är verkligen i högsta välmening.[:D]

Observera att detta är mina helt personliga åsikter. Om inte det är lämpligt att föra diskussionen om detta på denna plats, så antar jag att moderatorerna plockar bort inläggen eller låser tråden.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Det är lungt Falk :) Bra att förklara varför vi valt denna väg.

"Username" och "Signatur" får fortf. vara "anonyma", men uppgifterna under profilerna ska fyllas i med de uppgifter vi bestämt. För att se dessa uppgifter behöver man vara forummedlem och ett aktivt val (klick) måste göras för att se en profil. Profilen är alltså in publik för hela världen. Om alla fyller i uppgifterna tror vi på ett mer kvalitativt forum helt enkelt! ("Vi" menas med styrelsen).

Vi får bort många som bara registrerar sig för ingenting. Inte ens postar EN fråga?!? Sånt fyller forumdatabasen med väldigt många nollpostare som aldrig återkommer. F.n. finns över 100 sådana registreringar och sånt vill vi få bort.

Alternativ till detta är att låsa forumet så ingen kan läsa utan att vara medlem. Det sade vi dock nej till. Forumet ska fortf. vara öppet för allmännheten och en BRA väg in till att bli medlem i klubben.

Dessutom kan vi lättare matcha användare mot vårt medlemsregister om så behövs.

Pebe: Inte ska du sluta skriva för det här? [:0]
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Dom får använda den eftersom du godkänner deras regler i registreringen, OM det står med där, men det är ju enkelt att ändra reglerna och sen posta en länk med uppdaterade regler, och sen förstår jag inte varför man INTE ska posta namn och dylikt, eftersom man FÅR ha det osynligt.. jag tycker självklart att administratörer ska ha rätt att se vem som är personen bakom ett inlägg, speciellt eftersom det vi skriver här är på deras ansvar, dom har anmälningsskyldgihet trots att dom skriver i reglerna att vi ansvarar för det vi skriver (nu vet jag inte om det här forumet har gjort det men rent generellt).

Men visst, förstår dig, jag vill inte heller att folk skall kunna ta reda på vilken parkering min bil står på, men du har ju själv postat länkar till din bil där reg-numret står klart och tydligt, alltså är det inte särskilt svårt ändå.

men hsh, självklart ska man fylla i alla uppgifter men det ska vara frivilligt att låta allmänheten se dom.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pebe</i>
<br />Jag tror inte det kommer hjälpa till att få ett bättre forum.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har sett att det verkligen funkat jättebra på annat håll. [:)]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pebe</i>
<br />
En av anledningarna till att jag tycker det är olämpligt att uppge dessa uppgifter är att man ganska enkelt kan ta reda på vem som äger en viss eller vissa bilar, vad man har för grejer i sin bil etc. Det är som att bjuda in tjuven. "Hej, på den här adressen finns en bil med massa godis!".
/pb
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Delar din uppfattning till viss del.[:)]
Teoretiskt skulle det ju kunna hända att någon tar reda på var en viss bil finns genom lite deckarjobb med utgångspunkt från uppgifter på ett forum. Att köra runt med bilen med regskyltarna synliga är väl egentligen en ännu större inbjudan till en potentiell stöld. Det är ju plätt-lätt att kolla vem som äger bilen, adress och så... (om man nu inte registrerat bilen på nå'n annan...)

Summasumarum, så tror jag att det är större vinster än nackdelar med att stå för vem man är.[:D]
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Teoretiskt skulle en potentiell tjuv kunna sno ALLA klubben bilar! Bara att gå med i klubben, betala 250:- och du har en lång lista med medlemmar och bilar. Tycker att vi i CRS har det bra. Många (kanske mer attraktiva) klubbar har öppna register med medlemsbilar och medlemsregister. DÄR är det väldigt lätt för sådan verksamhet.

Jag har lusläst PUL. Kan ej hitta något som verkar för att vi INTE ska få behandla uppgifterna. Har för säkerhetsskull kontaktat datainspektionen med detta, med fråga hur det ligger till. Svar anhålles förhoppningsvis inom kort.

Väntar på svaret innan några ändringar/tillägg/lättnader görs till reglerna. Beslut av styrelsen först, sen kör vi på det. [:)]
/j
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

joel: hät står det mesta du kan tänkas behöva veta: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%2 ... rmat%3DTHW


Frågor och svar och dylikt hittar ni här: http://www.datainspektionen.se/lagar/pul.shtml

Men sen så kan nog säga på en gång att om inte det står med i "reglerna" att vi godkänner namn å så så är det nog "olagligt", det är ju tom. "olagligt" att lägga upp bilder från Renaultträffar utan att fråga alla personerna på bilden om dom godkänner om man skall vara riktigt petig..
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Det är inte olagligt så länge vi håller oss till reglerna!

"Som förening får ni registrera uppgifter om namn, adress, telefonnummer, förtroendeposter och andra liknande uppgifter som behövs för föreningens administration."

"Ni måste informera medlemmarna om vilka uppgifter som ska registreras och hur de kommer att användas."

Citat: http://www.datainspektionen.se/fragor_s ... ul12.shtml
Post Reply