Smidigare Bilduppladdning!

Frågor och svar kring klubbens site, login, lösenord, medlemsregistret och detta forum.

Moderator: Forumpolisen

Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Smidigare Bilduppladdning!

Post by Alpine Linus »

Hallå Allesammans!

Efter att det påpekats i en annan tråd, och även min egen åsikt, att bilduppladdning delvis medför att Forumet inte är lika aktivt längre.

Hur ser det ut servermässigt för detta forumet. Är det baserat hos någon host, isåfall hur mkt utrymme hyrs där? Finns det möjlighet att driva en bildserver via denna host?

Annars finns ju alternativ också att bädda in Imageshack som jag sett att många använder i svarsboxen/skapa-ny-tråd-boxen.

Är detta något det borde kikas djupare i?

Är det så att den som nu står för Forumet inte har tid eller kunskap att forska vidare/testa så är jag mer än kapabel att göra ett stadigt försök till att få bilduppladdning smidigare för användarna och besökarna av forumet!

extrafråga: Är det gratis att uppgradera till nyare phpBB version?
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Meantek
Posts: 15
Joined: 09 Nov 2013, 19:54
Location: Tumba

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Meantek »

Alpine Linus wrote:extrafråga: Är det gratis att uppgradera till nyare phpBB version?
phpBB är gratis, däremot kan en del plugins som finns installerade spöka med nya versioner. Och jag ser en hel del plugins.

Annars tycker ju jag att forum är trevliga och att det är en väldigt smal sak att skaffa ett konto/ladda upp bilder på Imgur och länka. Mer saknar jag ett alternativ för snabbsvar på forumet, omständigt att trycka "svara" eller "citera" innan man skriver till någon.
Jonas Klar
Vel Satis 2.0T -02
Vel Satis 3.5 V6 -02
Megane III RS -11
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Alpine Linus »

Meantek wrote:
Alpine Linus wrote:extrafråga: Är det gratis att uppgradera till nyare phpBB version?
phpBB är gratis, däremot kan en del plugins som finns installerade spöka med nya versioner. Och jag ser en hel del plugins.

Annars tycker ju jag att forum är trevliga och att det är en väldigt smal sak att skaffa ett konto/ladda upp bilder på Imgur och länka. Mer saknar jag ett alternativ för snabbsvar på forumet, omständigt att trycka "svara" eller "citera" innan man skriver till någon.
Ingen stor grej men måste erkänna att en del här inte har så stor koll på ens vad imgur är och sedan finns det också en del som sitter på telefoner och liknande som skulle må bra av ett lättare sätt att dela sina bilder även från mobilen.

Vet att det kanske låter lätt för vissa men det är nog så att det trots allt är en bidragande orsak till avsaknaden av aktivitet här.

Min personliga åsikt men vi får väll se om fler faller in i ledet eller motbevisar mig! =)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by mange »

Håller med :D
Problemet är att ingen kan just nu :D :oops:

Men nu verkar det ju finnas 2 st hungriga killar som vill hjälpa till... Härligt!

På serven som vi ligger så har vi inte så mycket utrymme. iaf inte så mycket som bilder kommer att kräva. men det verkar ju gå att lösa på annat sätt, jag kollar även hur mycket som klubben kan tänka sig att pröja för mer utrymme någon annanstans

Linus vill du hålla i det hela? kanske kan få hjälp av meantak?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Alpine Linus »

mange wrote:Håller med :D
Problemet är att ingen kan just nu :D :oops:

Men nu verkar det ju finnas 2 st hungriga killar som vill hjälpa till... Härligt!

På serven som vi ligger så har vi inte så mycket utrymme. iaf inte så mycket som bilder kommer att kräva. men det verkar ju gå att lösa på annat sätt, jag kollar även hur mycket som klubben kan tänka sig att pröja för mer utrymme någon annanstans

Linus vill du hålla i det hela? kanske kan få hjälp av meantak?
Jag skulle helt klart kunna titta på det, finns det plats för testforum och liknande så skulle jag kunna ta en titt på om vi kan uppgradera forumet till nyaste versionen också, för då följer väll snabbsvarsrutan med på köpet.

Plugins som vi använder hade vart bra att veta! Har lite dålig koll på just phpBB men har inget problem med att göra ett försök till att lära mig något nytt :racesmile:

Får la slå frågor på Jonas om jag kör stopp! känns som jag har mer fritiden än dem flesta andra när man sitter ett par 100 mil ifrån garaget! :(
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by mange »

Låter bra! När jag får tid så samlar jag ihop lite inloggningsuppgifter och skickar till dig. Är väl även lika bra att du blir administrator på forumet. vill du det?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Alpine Linus »

mange wrote:Låter bra! När jag får tid så samlar jag ihop lite inloggningsuppgifter och skickar till dig. Är väl även lika bra att du blir administrator på forumet. vill du det?
Det kanske är lika bra. Så man inte saknar tillgång till något!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Meantek
Posts: 15
Joined: 09 Nov 2013, 19:54
Location: Tumba

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Meantek »

Verkar som att jag också har problemet att bilarna är långt bort på vintern... En annan åker (åker, inte kör) VW på vintern. Tysk som den är försöker den gasa ihjäl mig med avgaser varje gång jag stannar utan att ha återcirkulationen på.

Err... Det var ju inte poängen här, nej. Jag kan försöka hjälpa till lite, jag har fyra lediga dagar per vecka i nuläget. Däremot är jag ingen som helst guru på hemsidor eller webbdesign alls (eller ens programmering).

Jag tror, rent spontant, att det är lättast att börja från början med något lite modernare och hänga på ett forum och kopiera alla inlägg och användare sist av allt. Självklart sjösätter man det hela när man väl är klar utan olägenheter för någon.
Jonas Klar
Vel Satis 2.0T -02
Vel Satis 3.5 V6 -02
Megane III RS -11
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Robin »

Jag har varken tid eller kunskap för detta, men det uppskattas mycket att få rull på detta. Jag själv är inget fan av Facebook då allt är ganska plottrigt.

-Snabbsvar
-Slippa logga in vareviga gång man ska skriva något. Även att man måste hitta tillbaka till tråden varje gång.
-Bilduppladdning

Önsketänkande: Projektdelen kanske har en garagefunktion typ =)

Kul att det är nång som har tid och lust att aktivt hålla igång detta !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Alpine Linus »

Meantek wrote:Verkar som att jag också har problemet att bilarna är långt bort på vintern... En annan åker (åker, inte kör) VW på vintern. Tysk som den är försöker den gasa ihjäl mig med avgaser varje gång jag stannar utan att ha återcirkulationen på.

Err... Det var ju inte poängen här, nej. Jag kan försöka hjälpa till lite, jag har fyra lediga dagar per vecka i nuläget. Däremot är jag ingen som helst guru på hemsidor eller webbdesign alls (eller ens programmering).

Jag tror, rent spontant, att det är lättast att börja från början med något lite modernare och hänga på ett forum och kopiera alla inlägg och användare sist av allt. Självklart sjösätter man det hela när man väl är klar utan olägenheter för någon.

Har också haft detta i åtanken, finns väll även enklare hemsidor via Vbulletin för bloginlägg som skulle kunna handskas med ett upplägg av nyheter på ett något smidigt vänster!

Får kolla upp detta helt klart, la till dig på facebook så kanske ett par ord kan utbytas med lite snabbare responstid (jag är värdelös på att hålla koll på alla hemsidor men facebook har man väll hyffsad koll på nu)

Jo Robin alla gillar ju inte facebook och tycker det är tråkigt att dem skall åsidosättas bara för att alla som är aktiva accepterat att klubben har en filial på facebook!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by mange »

Bra att ni kollar på detta! tror att vi kan få bättre fart på forumet, med lite bättre funktioner.... och då är ju bilduppladdning nr1
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Dennis »

Sen förstår jag inte detta ständiga tjat på nya hemliga på forumet att man vill ha namn och ort.
Fejjan är man ju inte anonym på och den infon där misstänker jag används/registreras betydligt mera.
Känns lite mera gemenskap liksom :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Joakim16v »

En idé skulle ju kunna vara att vi integrerar forumet med facebook/google-kontoinloggning. Då slipper vi dessutom hela problemet med den taskiga lösenordshanteringen som diskuterades i den andra tråden här.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Robin »

Jocke !

Du är ett Geni...Get To Work ! =D

Edit: Google kontot var det jag var intresserad av =) Facebook behöver inte veta allt jag gör =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Smidigare Bilduppladdning!

Post by Joakim16v »

Jag är ingen web-människa.. Bara infra-tekniker (Jag kan ordna servern, innehållet lämnar jag till andra :))

Här är en vettig länk om man pillar phpBB i alla fall..
https://www.phpbb.com/customise/db/mod/oa_social_login/
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply