Hur fixar man avatar?

Frågor och svar kring klubbens site, login, lösenord, medlemsregistret och detta forum.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Hur fixar man avatar?

Post by kmfdm »

Hur har ni gjort för att infoga avatar? Har testat i princip allt, men fick bara en pyttepytte bild. Vad har ni för upplösning på bilden? Storleken får ju max vara 110 x 90 pixlar. Enda gången jag lyckas uppfylla dessa kriterier är om jag skapar en ny bild i photoshop, med 72 dpi som upplösning på nämnda storlek, väljer vitt som bakgrundsfärg. Börjar jag trixa och göra något med detta "tomma" dokument så växer filstorleken så att den blir större än 9 kb. SURT! Vad har ni för inställningar på digitalkameran, bildupplösning etc?
Det funkar inte att bara förminska en bild...tror jag!?!
:cry: :cry: :cry: Jag vill åxxå har en bild :?
Nån som kan hjälpa?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Jag förminskade bara bilden i paint och spara den som jpg! :lol:
Storleken blev 2,30kb med måtten 84 x 75
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Skapa en ny bild i PS, 90 x 110 px, 72 dpi

Fyll sedan med vad-du-vill

Spara sedan som "Spara för webben". Där väljer du enkelt gif, png eller JPG-format, olika komprimeringar. Du ser även filstorleken i kB :)

/Joel
Site Admin - Håller koll på forumet
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

avatar

Post by kmfdm »

Halloj!

Tack för svar. Joel, skall testa det när jag kommer hem inatt å se om det funkar. Komprimerade filen så mycket det bara gick, extra LÅG kvalitet, ner på 1...Så tröttsamt! Hoppas det går - Annars får jag väl skjuta på bilen med sämsta tänkbara upplösning på kameran å se om det gör nån skillnad eller inte...Funkar inte det så :x :evil: :twisted: får jag väl lära mig paint! Är inte jpg det bästa filformatet att spara bilder i för nätet?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: avatar

Post by Robin »

kmfdm wrote:Halloj!

Tack för svar. Joel, skall testa det när jag kommer hem inatt å se om det funkar. Komprimerade filen så mycket det bara gick, extra LÅG kvalitet, ner på 1...Så tröttsamt! Hoppas det går - Annars får jag väl skjuta på bilen med sämsta tänkbara upplösning på kameran å se om det gör nån skillnad eller inte...Funkar inte det så :x :evil: :twisted: får jag väl lära mig paint! Är inte jpg det bästa filformatet att spara bilder i för nätet?
Haha ! Paint är ju skitlätt. Det är det ritprogram som följer med Windows. Ligger under tillbehör.

Starta programmet, klicka på öppna och välj din bild. Gå sedan på ändra/förminska i fliken. Där kan du förminska bilden i % typ sätt 20 - 20 på storleken och spara sedan bilden i Jpg. Kolla hur stor den vart då ?!

Det är jätteenkelt =) Lycka Till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Avatar

Post by kmfdm »

:lol: :lol: :lol:
jag vet att paint är skitlätt. Var lite ironisk :wink: med tanke på att jag är bra på photoshop så blev jag frustrerad över att det inte funkade. Nu var det så simpelt att jag bara skulle välja "spara för webben".
Tack Joel! Nu är det bara ett problem - vilken avatar skall jag välja av alla jag gjort :?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply