Kamremsbyte på Laguna 2 1.8liter 2002. Några fallgropar?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Kamremsbyte på Laguna 2 1.8liter 2002. Några fallgropar?

Post by daspunner »

Skall göra ett kamremsbyte på 1.8:an. Har läst på en del redan i verkstadshandböcker och kamremskit, vattenpump och blindpluggar till baksidan av kammarna är beställda men inte anlänt än. Även kit med specialverktyg beställt innehållandes "pinnen" till blocket för låsning av vev, "gaffelplatta" till kammarna etc.

Är det nåt jag borde känna till som underlättar? Enda fundering jag för tillfället har är hur man avlägsnar blindpluggarna vid kammarna. Till det förskriver självklart Renault ett specialverktyg både för demontering o montering men det valde jag bort. Kändes som om man nog kan klara det ändå.

Hur gör ni med dem?

Läste på engelskspråkigt forum om hur de knackade på ena sidan av pluggen så de snedställde den och sen kunde dra ut med milt våld. Tror ni om det?

Och vid montering kanske man kan hitta lämplig hylsa o använda som dorn och knacka in de nya. Behövs något mer på pluggarna? Silikon kanske?

Alla tips emottages med stor glädje!

/Dave
David Maxim Tech n Mech
nisseo
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2012, 00:44
Firstname: Nils
Surname: Olofsson
Location: Varekil

Re: Kamremsbyte på Laguna 2 1.8liter 2002. Några fallgropar?

Post by nisseo »

Skall byta på min Scenic -04, 1.6 snart. Har fått alla verktyg och delar. Har tillgång till dokumentation. Tänk på att "pinnen" till blocket inte är till för LÅSNING av vevaxeln. Endast för att hitta rätt possition på vevaxeln (TDC). När man behöver låsa vevaxeln (lossa/dra åt muttern på vevaxeln) så skall man blockera svänghjulet med en skruvmejsel i kuggkransen.
/Nils Olofsson, Orust
Last edited by nisseo on 22 Dec 2017, 17:18, edited 1 time in total.
Nils Olofsson
Varekil
nisseo
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2012, 00:44
Firstname: Nils
Surname: Olofsson
Location: Varekil

Re: Kamremsbyte på Laguna 2 1.8liter 2002. Några fallgropar?

Post by nisseo »

Nu har jag bytt kamrem och vattenpump på min Scenic 1.6 -04 (K4M motor) Blindpluggarna var inga problem. En kraftig skruvmejsel, slå in i mitten, bänd loss! Montera nya gick fint med en plasthamnare.
/Nisse

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Nils Olofsson
Varekil
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Re: Kamremsbyte på Laguna 2 1.8liter 2002. Några fallgropar?

Post by daspunner »

Haha, är precis i full färd med detta idag. Exakt var låste du kuggkransen. Har just nu sen lunch och skall på bilen igen strax. Antagligen löst det när du svarat men kul o veta iaf.
David Maxim Tech n Mech
daspunner
Posts: 35
Joined: 19 Mar 2017, 01:37
Firstname: David
Surname: Maxim
Location: Varberg

Re: Kamremsbyte på Laguna 2 1.8liter 2002. Några fallgropar?

Post by daspunner »

Hittade ett hål framför vevaxelgivaren där kuggkransen var blottad. Stripe och skruvmejsel då jag inte hade någon i närheten som kunde hjälpa mej gjorde susen.
David Maxim Tech n Mech
nisseo
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2012, 00:44
Firstname: Nils
Surname: Olofsson
Location: Varekil

Re: Kamremsbyte på Laguna 2 1.8liter 2002. Några fallgropar?

Post by nisseo »

daspunner wrote:Hittade ett hål framför vevaxelgivaren där kuggkransen var blottad. Stripe och skruvmejsel då jag inte hade någon i närheten som kunde hjälpa mej gjorde susen.
Då har du hittat rätt[emoji6]

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Nils Olofsson
Varekil
Post Reply