Defekt Centrallås Renault Master -12

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
klast
Posts: 2
Joined: 23 Aug 2017, 10:39
Firstname: klas
Surname: turdell
Location: Umeå

Defekt Centrallås Renault Master -12

Post by klast »

Hej,

Jag har en Renault Master 2012. I våras så noterade jag att centrallåset började spöka lite. Då var det sidodörren/skjutdörren som inte ville låsas varje gång utan jag var tvungen att låsa och låsa upp några gånger för att få den att låsa sig. Sedan har den även slutat att låsa upp under sommaren samt att bakdörren också gick igenom samma procedur, först ville den inte låsas och nu låses den heller inte upp.

Så för närvarande är det enda som händer då jag låser/låser upp bilen är att reglera förar och passagerardörren, detta fungerar dock än så länge felfritt.

Finns det någon som har tips på hur jag ska angripa den här problemet?

Tacksam för hjälp,
Klas
klasturdell
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Defekt Centrallås Renault Master -12

Post by Stymie »

Rekommenderar att ta ur låsenheten för att se om alla mekaniska delar fungerar som de ska. Skriv upp partnummer och kolla om låset består av flera delar som kan beställas separat. Tyvärr är många av låsen drivna av någon liten kinesisk elmotor som brukar ge upp och oftast är det en enda enhet. Kolla även om du har spänning fram till låset när du öppnar och låser. Om inte, granska övergången mot kaross.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply