Vevhusventilationen "sjunger"

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Vevhusventilationen "sjunger"

Post by Mats F »

Min Megane 2.0 (sugmotor) började plötsligt låta märkligt på tomgång.
Ett udda ljud, som kan sägas påminna om lergök eller nåt sånt.
Vid högre varv hördes det inte, märkligt.
Jag blev förstås orolig, lager i generatorn, eller AC-pumpen? Spännrullar till kamrem?

När jag idag fipplade runt och försökte utröna var ljudet kommer från, visar det sig är det är vevhusventilationen som gör ljudet!
Lossa oljepåfyllningslocket = tyst
Lyfta oljestickan några mm = tyst.

Men, vad är det som gör att det kan låta så?

Tips mottages!
Mats Fredsson
Megane II CC -05
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vevhusventilationen "sjunger"

Post by Stymie »

Det är ett väldigt tunt rör som ventilerar. Ta bort och rengör hålet så blir det nog tyst ska du se. Anna.rs blir det som en visselpipa.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Vevhusventilationen "sjunger"

Post by Mats F »

Stymie wrote: 20 May 2020, 13:29 Det är ett väldigt tunt rör som ventilerar. Ta bort och rengör hålet så blir det nog tyst ska du se. Anna.rs blir det som en visselpipa.
OK, tack! :) Jag ska kika på det och se om jag kan göra skillnad. Man behöver inte vara rädd för att den ska trycka ur sig oljan under tiden? Har sökt men inte hittat något sådant i vart fall.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vevhusventilationen "sjunger"

Post by Stymie »

Under vintern är det större risk för att olja trycks ut ifall ventilationen inte fungerar, vanligen genom oljestickans hål då. Finns viss risk för att förångat vatten fryser i det lilla hålet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply