Svår startad Laguna 2012

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pekar1963
Posts: 1
Joined: 23 Nov 2020, 07:17
Firstname: Peter
Surname: Karlsson

Svår startad Laguna 2012

Post by Pekar1963 »

Hej!
Har en Laguna 2012 2.0 Bensin /Etanol när bilen stått still under natten är den alltid så svårstartad har man kör med den på dagen inga problem någon som har tips om vad detta kan vara ?
GLR
Posts: 14
Joined: 03 Mar 2011, 21:07
Location: Nyköping
Contact:

Re: Svår startad Laguna 2012

Post by GLR »

Har också en Laguna III av 2011 års modell för etanol/bensindrift. Jag känner igen symtomen men har efter många års felsökning kommit på felet. Jag har oftast kört på E85 men när det under vissa tider med ofördelaktigt pris har jag också blandtankat till mellan 30 till 50 % etanol. Felbeteendet har visat sig oberoende av etanolhalt. Till slut gick motorn på bara tre cylindrar med tillhörande hög bränsleförbrukning. Då beslöts att kolla spridarna. En spridare närmast växellådan/insuget var ordentligt igenkladdad på utsprutningsfrontytan. Den spridaren byttes ut och bilen gick fint igen. Men problemen återkom så jag beslutade att ta ut alla spridarna och ta dem till en renoveringstvätt. Man kunde då observera att de små ingångsfiltrern i spridarna var mer eller mindre i upplösningtillstånd så delar av filtren verkade vara grundorsaken till alla problem då delar av filtren ibland blockerat utsprutningshål. De kvarvarande filterdelarna togs helt enkelt bort och de renoverade spridarna återmonterades. Sedan dess har bilen blivit som ny.
Mitt råd är alltså spridarrenovering eller montering av nya spridare.
Gunnar Lysell
Post Reply