Koppling Laguna 2.0T

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Koppling Laguna 2.0T

Post by turbomart »

Hej på er.
För några veckor sedan fick jag min bil optimerad av TM Chiptuning i E-tuna. Den suger på duktigt nu. Kul tyckte alla :D - utom kopplingen :( . Märkte vid en omkörning att motorvarvet inte uppförde sig som det borde... kopplingen slirade...

Om man vill ha värre koppling i 2.0T (165hk), vad finns då? Min borde ha drygt 300Nm nu. 2.0GT (205hk) borde väl passa? Eller är det samma koppling från början i dessa? Kan kopplingen från nån dieselmodell passa?

Dyrt å byta? Törs man låta lilla verkstaden byta den eller säkrast med aukt Renault-verkstad?

Tacksam för synpunkter!
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

du åker på att byta svänghjulet samtidigt som kopplingen i och med att det är dubbelmassehjul som byts vid varje kopplingsbyte
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Pratade med stora fina glaspalatset (aukt Volvo-Renault-verkstad). 12 600 för kopplingsbyte. Svettigt - minst sagt. Då var det 4800 i delar och resten arbete. De skulle klara av det på en dag.

Pratade även med min lilla MECA-verkstad. De kunde göra jobbet, men inte få fram delar. De trodde att det var svänghjulet som var paj snarare än lamellen som var sliten. Han förklarade att dubbelmassesvänghjulet på nåt sätt var delat i två halvor och det satt nån gummivulkning imellan. Som gjort för att paja.

Ska ringa Autofrance och se vad de säger.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

det är inte någon gummivulkning på dessa hjul utan det är fjädrar som fungerar som ryckutjämnare dessa släpper inte utan fjädrarna mattas av tror snarare på att det är kopplingen som e kass
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Verkar inte som om koppling och svänghjul finns på eftermarknaden... har kollat med Mekonomen, Autoexperten, Meca, Autofrance. Ingen har delarna. Blir till att krypa till korset och köpa från Renault. Får hoppas på att det är svänghjulet. Isf täcks det av försäkringen. Men förmodligen är det väl lamellen...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

http://www.luk.com/content.luk.de/en/pr ... ms_new.jsp

Så fungerar svänghjulet på de flesta moderna bilar idag
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Post Reply