motorn slår inte ifrån

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

motorn slår inte ifrån

Post by 174006 »

Jag har haft problem med min bil ett par gånger nu det börja med att den inte ville starta, Jag hade den inne på volvo och dem bytta styrboxen.
Sen fick jag tillbaka den och då fungerar den nästan helt felfritt förutom att den ibland inte ville stänga av sig när jag tryckte på stoppknappen, in med den igen byte kortläsare, efter det har den fungerat fram till i tisdags då när jag skulle stanna vägra den stänga av sig igen.
När jag trycker på stopp slockna all utvändig belysning, kortet frigögs från läsaren och jag kan gå ut ur bilen och låsa dörrarna men motorn och all övrig utrustning fortsätter att fungera som när jag kör med bilen. ibland händer det att den slockna av sig själv efter en stund ca 10min.

Idag kunde det gått illa jag skulle köra och ta ut pengar jag stannar bilen men den stänger inte av sig trots jag tryckt men eftersom det bara var att hoppa ut och ta ut pengar så lät jag bilen fortsätta gå vilket jag inte skulle gjort för efter typ 15 minuters körning har bilen äntligen fattat att den skulle stänga av sig och gör detta fast detta händer mitt under en omkörning på motorvägen mellan malmö och lund. All broms och styr servo slutade att fungera och som tur är så är det ju elektroniskt rattlås på bilen så ratten gick att styra med men det kunde ha gått riktigt illa.
Någon som har någon ide eller förslag på vad det kan vara som felar?
. I samband med att detta inträffar så lyser startspärrslampan med konstant rött sken och som sagt kortläsaren är bytt och styrboxen lika så och den startar alltid problemet är att den inte stänger av sig.
/Jimmie
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Vilken box är det dem har bytt? Den för motorn eller den för bilens elsystem? Vad är det för bil? Om vi pratar laguna II så tror jag på styrboxen som sitter bredvid/ihop med säkringsboxen (svart). Den styr de funktioner som du talar om och kommunicerar med kortläsaren. Om det nu inte är den de har bytt dvs.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

låter lite som ett motor-relä som inte vill släppa.

vet inte om dessa finns på Laguna II dock...
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Det är en Laguna2 och det är elektronikboxen som är bytad.
Den vid säkringarna
/Jimmie
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Finns ett relä som sitter utanpå säkringsboxen, på baksidan, som som borde kunna orsaka dessa felen, ett av de stora reläerna (kommer inte ihåg vilken färg, men inte svart). Prova att byta (switcha om de är likadana) de stora i turordning, det finns inte så många. Om detta inte hjälper skulle jag tippa på säkringsboxmodulen, dvs den som sitter ihop med UCH:n som du redan har bytt. I denna sitter ett gäng reläer och kretsar som kan ställa till lite allt möjligt.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Nu har det blivit allt oftare det har börjat strula. Den stänger inte av sig när jag trycker på start/stoppknappen. Ljusen slutar lysa men motornfortsätter gå och radion fortsätter också samt att lampan för startspärren ibland lyser med fast sken. När jag stannar motorn genom att lägga den i växel och släppa upp kopplingen (som ett vanligt motorstopp) så slutar ju motorn men radion fortsätter att vara på. Jag kan gå ut ur bilen och låsa den och efter en stund mellan 20sek och 4h (orka inte vänta längre än 4 timmar) så stänger den av sig av sig själv)
även när motorn fotsätter gå trots jag tryckt på stopp så kan jag gå ut och låsa bilen och gå iväg bilen fortsätter ändå att gå.
Nu idag så ville den inte godkänna kortet Jag fick ta av batteriet och sen fungera det som det skulle igen bortsätt från att motorn inte slår av när jag skall stanna.

Ovanför batteriet i motorummet sitter där en del säkringar och reläer. På första rader närmast batteriet sitter där 3st lila vad styr dem och vad är det längst till vänster till? (det närmast passagerarsidan)
/Jimmie
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Tror de tre lila reläerna är till klimatanläggningen om jag inte minns fel...minns att nummer 9 och 10 i alla fall var till klimaten. Men prova att skifta relääer internt, om det finns flera likadana dvs. Kolla kopplingsschemat som finns avbildat på reläet och prova byta sinsemellan. Finns ju ett relä i den boxen du talar om som åtminstone kan användas för "nödstopp av motorn" enligt handboken...värt att kolla...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Re: motorn slår inte ifrån

Post by 174006 »

När jag trar i den lilla bli elcentralen ovanför min vänsterfot så stannar bilen...
Men det kan fortfarnde hända att stratmotor går in och försöker starta motorn under körning, Då kan man inte göra annat än att köra in och stanna och dra och slita lite i de elcentralen och hoppas på att den ska stänga av sig.

Ibland händer det även fortfarande när man skall stanna man trycker på stop knappen och allt släks utom motorn då får man också ner och dra lite i den så stannar den efter en stund om man har tur...
Ingen som har fler förslag på vad ´det är som kan fela?
/Jimmie
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Re: motorn slår inte ifrån

Post by 174006 »

problemen fortsätter samma som tidigare startmotorn går in under körning!!!
Vad är fel?
/Jimmie
Post Reply