intrumentet har slocknat

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

severinsen
Posts: 11
Joined: 05 Jun 2009, 23:53
Location: Gnosjö

intrumentet har slocknat

Post by severinsen »

Intrumentet på min Scenic 2.0 dog för en tid sedan och mig veterligen är det ett inte helt ovanligt fel på Renault runt dessa årgångar.

Jag har försökt med Renault kundservice som förstås inte har någon vidare service, och fick inget gehör hos dem.

Mitt enda alternative nu är att fixa detta själv. Jag hoppas ni på forumet har några bra tips.
Ett nytt cluster ligger på styvt 10000 på renaultverkstaden.

Jag har kollat runt med skrotfirmor som har mkt renault, men problemet är att orginaldelsnumret "måste" matcha vilket jag inte lyckats med. Finns det något sätt att komma runt det?

Ett alternativ är att vända sig till en verkstad ute i europa. Jag fick tipset från en bilmekaniker jag har kontakt med. Priserna där nere brukar vara betydligt lägre än i Sverige. Någon som har erfarenhet av detta eller kan ge tips?

Jag är mycket tacksam för hjälp!
Henrik Linnarsson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: intrumentet har slocknat

Post by Joakim16v »

Har du ett vanligt cluster med analoga mätare eller digital som är placerad i mitten?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
severinsen
Posts: 11
Joined: 05 Jun 2009, 23:53
Location: Gnosjö

Re: intrumentet har slocknat

Post by severinsen »

Det är ett digitalt som är placerat i mitten...
Henrik Linnarsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: intrumentet har slocknat

Post by Stymie »

Prova att kontakta http://www.bba-reman.com i England.

De fixar trasiga instrument till rimliga priser om jag förstått det rätt. Det innebär att man inte behöver göra någon stämpel i serviceboken om instrumentbyte samt att körsträckan kvarstår korrekt i instrumentet.

Det tråkiga att man får låta bilen stå någon vecka.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: intrumentet har slocknat

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
severinsen
Posts: 11
Joined: 05 Jun 2009, 23:53
Location: Gnosjö

Re: intrumentet har slocknat

Post by severinsen »

tack för tipset, men tyvärr funkar inte det alternativet längre av olika orsaker... Behöver alltså få tag på ett nytt eller bättre begagnat.
Någon som bytt med cluster som inte har samma orginalnummer?
Henrik Linnarsson
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: intrumentet har slocknat

Post by bo johansson »

Du frågade om det är billigare att ordna felet i något annat land. Jag känner till Danmark och Tyskland. I Danmark är det 50 % dyrare och i Tyskland cirka 25 % dyrare. Det är bara att inse att prisläget i Sverige är lågt och det är ju bra!
Bo J

PS! I Polen och i de baltiska länderna lär priserna vara betydligt lägre men enligt Renault Lagunas hemsida i Tyskland är det många som avråder från att lämna bilen till verkstad i Polen. I vart fall om det inte är märkesverkstäder. Enligt samma hemsida är det något billigare i Frankrike samtidigt som kvaliten på jobben som görs där är bra!
Bo Johansson
severinsen
Posts: 11
Joined: 05 Jun 2009, 23:53
Location: Gnosjö

Re: intrumentet har slocknat

Post by severinsen »

Min tanke var att beställa clustret i annat EU-land, inte lämna in den där. Så det är nog snarare prisläget på reservdelar jag är ute efter.
Henrik Linnarsson
joab03
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2010, 09:51
Location: Timrå

Re: intrumentet har slocknat

Post by joab03 »

Jag råkade ut för samma fel och lyckades efter en del gnällande hos Renaults kundservice (via mail) få 40% rabatt på ett byte till en ny på verkstad. Jag ska lämna in bilen till veckan. De prisuppgifter jag fick var 7750:- för instrumentet + jobb, men eftersom det bara är displayen som byts så går det hyfsat fort. Det sitter bara fast med 2 skruvar bakom panelhållarplasten och är inkopplat via två multikontaktanslutningar som man enkelt plockar bort framifrån. Jag plockade loss det hemma och provade med kontaktspray utan någon effekt, och det tog högst en kvart att montera loss hela displayen (trots min tumme mitt i handen...).

Så arbetet borde m a o inte bli så hemskt kostsamt. Med 40% rabatt hoppas jag hamna kring 5000 för hela jobbet. Fortfarande dyrt, dock...
Jocke Björnfot
severinsen
Posts: 11
Joined: 05 Jun 2009, 23:53
Location: Gnosjö

Re: intrumentet har slocknat

Post by severinsen »

Intressant. Jag har själv ringt till Renault ett antal gånger, tyvärr utan framgång. Ringde igen så fort jag läte inlägget, men sammavisa igen. Tyckte att jag skulle maila dem mina åsikter och det ska jag banne mig göra...

Vad hade du för årsmodell på din bil och hur många mil har den gått?

Något annat tips du kan ge mig i kontakten med renault?
Henrik Linnarsson
joab03
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2010, 09:51
Location: Timrå

Re: intrumentet har slocknat

Post by joab03 »

Jag har en -04 som har gått 9800 mil.

I england går ett TV-program som heter "Watchdog" och som tydligen motsvarar svenska "Plus". I det programmet gjordes ett reportage som handlade om just slockande displayer i Scenic, och det tog tydligen skruv för efter det gick (brittiska) Renault ut och sa att bilar som var yngre än 3 år och hade gått mindre än 60000 miles (runt 10000 mil) skulle få displayerna utbytta kosntadsfritt. Var bilen äldre än 3 år byts displayen ut mot ett pristak på £100, vilket motsvarar ungefär 1500 kr.

Jag mailade länken om den informationen till Renaults svenska kundtjänst och ifrågasatte varför man inte tillämpar detta i Sverige. Problemet är ju onekligen detsamma.

Länken till watchdog:
http://www.bbc.co.uk/blogs/watchdog/200 ... nic_r.html

Det tog ungefär 2 veckor, sen skickade jag ett påminnelsemail om att min bil fortfarande stod utan display och dagen efter (i fredags) fick jag svar att jag skulle bli "kompenserad" och att bilverkstaden skulle ge mig mer information. Jag åkte dit i morse och fick då reda på min 40%-rabatt.

Så bästa tipset är väl: Ge dig inte! :D
Jocke Björnfot
severinsen
Posts: 11
Joined: 05 Jun 2009, 23:53
Location: Gnosjö

Re: intrumentet har slocknat

Post by severinsen »

Tack för det uppmuntrande mailet. Tyvärr har min scenic gått betydligt längre men är en -05. Jag hävdade att Een dispaly inte egentligen är känslig för antalet mil utan i så fall åldern. Får försöka föra fram det argumentet för dem om jag ska ha någon chans. Sista utvägen blir väl att kontakta media, för problemet är välkänt, men det vill man tydligen inte veta på Renault HK.
Henrik Linnarsson
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Re: intrumentet har slocknat

Post by timolo »

Ta och ring ner till dessa http://www.atech2.com/ dom ligger nere i skåne och renoverar ditt instrument så du fortfarande har kvar mätarställning o dylikt o behöver alltså inte byta instrumentet
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
franska rune
Posts: 1
Joined: 23 Jan 2010, 19:04
Location: norrköping

Re: intrumentet har slocknat

Post by franska rune »

severinsen wrote:Intrumentet på min Scenic 2.0 dog för en tid sedan och mig veterligen är det ett inte helt ovanligt fel på Renault runt dessa årgångar.

Jag har försökt med Renault kundservice som förstås inte har någon vidare service, och fick inget gehör hos dem.

Mitt enda alternative nu är att fixa detta själv. Jag hoppas ni på forumet har några bra tips.
Ett nytt cluster ligger på styvt 10000 på renaultverkstaden.

Jag har kollat runt med skrotfirmor som har mkt renault, men problemet är att orginaldelsnumret "måste" matcha vilket jag inte lyckats med. Finns det något sätt att komma runt det?

Ett alternativ är att vända sig till en verkstad ute i europa. Jag fick tipset från en bilmekaniker jag har kontakt med. Priserna där nere brukar vara betydligt lägre än i Sverige. Någon som har erfarenhet av detta eller kan ge tips?

Jag är mycket tacksam för hjälp!
hej hallå felet brukar va en kallödning i instrumetet bara å löda om det som ser dålit ut men obs gör bilen ström lös när du demont å monterar om inte kan mätarstälingen ändra på sej hände mej 8000 blev 14000mil hela jobbet tog ca 45 minuter
john-rune hansson
severinsen
Posts: 11
Joined: 05 Jun 2009, 23:53
Location: Gnosjö

Re: intrumentet har slocknat

Post by severinsen »

Hej,

tack för tipset.

Testade detta vid tidigare tillfälle vilket gjorde att jag sabbade instrumentet helt... tyvärr...

Därför letar jag efter annat alternativ.
Någon som vet något om kompabiliteten mellan insturment med olika orginalnummer? Enligt renaultverkstade så är det avgörande för vilket orginalnummer instrumentet har bland annat vilken typ av radio som sitter i. Någon som försökt sätta dit en annan radio ihop med matchande instrument med annat orginalnummer än det som sitter där från början.?
Henrik Linnarsson
Post Reply