intrumentet har slocknat

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: intrumentet har slocknat

Post by linkan62 »

Renault Sverige är väl lämpligast, antar jag.



Renault
Renault Sverige
Box 1028
164 21 Kista


Tel: 0771-345 666

E-post: kundservice.sverige@renault.com

Pröva med detta!

Det var inte nordic utan sverge som jag kontaktade, sorry!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Re: intrumentet har slocknat

Post by missnöjd »

linkan62 wrote:Renault Sverige är väl lämpligast, antar jag.



Renault
Renault Sverige
Box 1028
164 21 Kista


Tel: 0771-345 666

E-post: kundservice.sverige@renault.com

Pröva med detta!

Det var inte nordic utan sverge som jag kontaktade, sorry!

Tackar igen för tips.

Jag pratade med Renault Sverige i fredags men... De beklagade att de inte kunde hjälpa till eftersom bilen är för gammal/har gått för långt NU (detta trots att jag påpekat att jag kan styrka att instrumentet kraschade i samband med 12.000 mila servicen, för två år sedan).

De säger att det är Bilias fel som inte rapporterade vidare till Renault Sverige så jag skall kolla med Bilia i igen men jag frågade ju dem flera ggr. vid felets inträffande om det inte fanns någon " hjälp" att få och fick nekande svar.

TRÅKIGT! att behöva "kriga" om en sådan här sak.
Ingemar Johansson
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: intrumentet har slocknat

Post by john »

Välkommen in i klubben för Vi som inte kan få hjälp utv RenaultNordic dom vill inte hjälpa oss alls med något då det gäller garantiärenden eller annat,har själv försökt i ca 1,5 för att få rättsida för en fellackerad sida på en megane 08a som fick galvsläpp för ca 1,5 år sen.
Har ännu inte fått svar eller goodwill från dom! :twisted:
John Ignell Enviken
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Re: intrumentet har slocknat

Post by missnöjd »

Då har jag återigen varit i kontakt med Renaut Sverige och Nordic och de svarar

"Bäste kund,

Renault Nordic beklagar de problem Ni upplevt med Er Renault bil.

Renault Nordic har undersökt Ert ärende och beslutat att inte bevilja någon
ersättning i detta ärende och detta beslut kvarstår.

Detta beslut tas efter noga undersökning av bilens historik, mätarställning
och ålder.

Med vänlig hälsning

Kundrelationsavdelningen
Renault Nordic AB "



Tråkigt att höra eftersom vad det gäller historik och ålder så fanns ju som sagt inte någon
möjlighet till nu gällande ekonomiskt ansvarstagande från Renault sida
när problemet uppstod i samband med 12.000 milaservicen för ett par år sedan. iaf. inte eln. vad Bilia Kungälv/Sisjön sa då.

Känns RIKTIGT SURT och eftersom bilen används så gott som dagligen så blir ju irritationsnivån hög.
Brukar inte vilja bråka och ställa till konflikter men..

Känns som att nu återstår väl inget annat än att sätta en "min RENAULT ÄR KASS" dekal i bakrutan
och en massa klagomål på inätet då.
Ingemar Johansson
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: intrumentet har slocknat

Post by john »

Konsumentombudsmannen i din kommun eller om du är med i M ta kontakt med deras jurister!
Har haft mkt problem med motsvarigheten till dålig bil i kungsängen ang lack,galvsläpp på vår bil megane 08a men fick då hjälp utav M.
John Ignell Enviken
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Re: intrumentet har slocknat

Post by missnöjd »

john wrote:Konsumentombudsmannen i din kommun eller om du är med i M ta kontakt med deras jurister!
Har haft mkt problem med motsvarigheten till dålig bil i kungsängen ang lack,galvsläpp på vår bil megane 08a men fick då hjälp utav M.

Tackar för tips.

Skall kolla.

Håller dock på att kolla med dessa

http://www.atech2.com/

http://www.innosund.se/

http://www.bildelshuset.com/Reparationer.htm

För att ev. få lagat instrumentet. Verkar kosta ca 2.000 med frakt.

Nackdelen är ju att det tar nån vecka (från det att jag skruvat uta och skickat tills jag får tillbaka instrumentet) och då går det ju inte att använda bilen.

Men som sagt... RIKTIGT TRÅKIGT det här
Ingemar Johansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: intrumentet har slocknat

Post by Starbright »

Tråkigt att det blivit så här för dig.. men jag måste fråga med anledning av vad du skrev sist här nu.
Nackdelen är ju att det tar nån vecka (från det att jag skruvat uta och skickat tills jag får tillbaka instrumentet) och då går det ju inte att använda bilen.
Kan du använda den som den är nu då? du ser inte hastigheten eller varvtal allt e ju svart så vad e det för skillnad mot att den inte sitter där? jag bara undrar :)

Eftersom Renault Sverige vägrar ge dig en på garanti eller dyl så e det iaf betydligt billigare att skicka iväg panelen för ngn tusing istället för en helt ny för massa mer.
Johnny Söderström
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Re: intrumentet har slocknat

Post by missnöjd »

Starbright wrote:Tråkigt att det blivit så här för dig.. men jag måste fråga med anledning av vad du skrev sist här nu.
Nackdelen är ju att det tar nån vecka (från det att jag skruvat uta och skickat tills jag får tillbaka instrumentet) och då går det ju inte att använda bilen.
Kan du använda den som den är nu då? du ser inte hastigheten eller varvtal allt e ju svart så vad e det för skillnad mot att den inte sitter där? jag bara undrar :)

Eftersom Renault Sverige vägrar ge dig en på garanti eller dyl så e det iaf betydligt billigare att skicka iväg panelen för ngn tusing istället för en helt ny för massa mer.

Nja... hittills har det ju glappat (men det senaste har det släckt ned helt) så då har jag kört ändå.
Antar att man inte får köra bilen utan instrument ???
Ingemar Johansson
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Re: intrumentet har slocknat

Post by missnöjd »

Då har jag tagit bort plasttäcklisterna runt instrumentet för att komma åt att skruva loss det och... då såg jag att en av de två skruvarna som håller instrumentet på plats SAKNADES!?

Kan det kanske vara så att instrumentet är bytt/mekat med tidigare (innan jag köpte bilen.

Jag köpte bilen begagnad på Bilia Sisjön i Göteborg våren -07 (bilen var då 3 år gammal och hade enl. mätaren gått 32526.

Det står ju en hel del siffror på instrumentet så... Går det att kolla om det är orginal instrument med hjälp av dem?
Ingemar Johansson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: intrumentet har slocknat

Post by figgesoft »

En kollegas display räknade upp väldigt snabbt när hans display började flippa,
det skulle kunna förklara det höga miltalet när du köpte bilen.
Det är ganska osannolikt att en bil går 10.000mil om året om den är privatkörd?

Kolla med svensk bilprovning om du kan få kopior på besiktningsprotokollen före tiden du köpt bilen och kolla om miltalen plötsligt skenat iväg.


Kanske går att bevisa att felet uppstod tidigare?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
missnöjd
Posts: 24
Joined: 29 Jul 2011, 17:52
Location: Kungälv

Re: intrumentet har slocknat

Post by missnöjd »

figgesoft wrote:En kollegas display räknade upp väldigt snabbt när hans display började flippa,
det skulle kunna förklara det höga miltalet när du köpte bilen.
Det är ganska osannolikt att en bil går 10.000mil om året om den är privatkörd?

Kolla med svensk bilprovning om du kan få kopior på besiktningsprotokollen före tiden du köpt bilen och kolla om miltalen plötsligt skenat iväg.


Kanske går att bevisa att felet uppstod tidigare?

Orkade inte tjafsa med Renault Sverige eller Bilia mer så jag gjorde så här

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 2&start=15
Ingemar Johansson
Post Reply