Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Hur åtgärdade du felet

Reparerad av Renaultverkstad utan rabatt
2
29%
Reparerad av Renaultverkstad med rabatt
4
57%
Reparerad men inte av Renaultverkstad
1
14%
 
Total votes: 7

Hans_L
Posts: 1
Joined: 22 Feb 2010, 23:46
Location: UMEÅ

Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Hans_L »

Hej

Jag har en Grand Scenic II -05 med defekt instrumentpanel.
Jag har varit i kontakt med Renault och de har erbjudit 40% "rabatt" på reparationen.
Slutsumma för mig ca 7500kr.

Felet verkar ha "försvunnit" på årsmodell -06 och framåt så något har Renault ändrat
i produktionen, vilket är bra, men vad hjälper det oss som har äldre modeller.

När man pratar med Renault om detta fel så verkar man vara världsunik men jag har svårt att tro att felet är så ovanligt i Sverige som de vill göra gällande.

Det vore intressant att veta om det är fler som har haft detta problem och hur ni löste reparationen.
Hans Lennestål
Jan Tore
Posts: 2
Joined: 07 Mar 2010, 22:09
Location: Oslo

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Jan Tore »

Beklager Norsk, men det er flere som opplever dette. Jeg har en 2004 Scenic II hvor dette skjedde høst 2009. Rep på ca 10000. En kompis av meg har en tilsvarende bil hvor det samme skjedde nå nylig.
Det viser seg at det i uk har blitt tatt opp på BBC i programmet "Watchdog" (http://www.bbc.co.uk/blogs/watchdog/200 ... nic_r.html) hvor Renault Uk har tatt på seg å erstatte disse gratis for biler under 3 år, og 100 pund for biler over tre år. Jeg skal iallefall gjøre undersøkelser med kundeservice hos Renault på hva som er mulig her i Norge. Spent på å høre om hva som er mulig på denne saken i Sverige og.
frks
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2010, 06:23
Location: vänersborg

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by frks »

Jag har problem med display på min Scenic 2005, bil semester i 12 dagar, display fungerar men nollställer sig minst 1 gång varje dag.
Har kontaktat renault, de vill att vi gör teknisk undersökning, som jag har 7 juli i Volvo brandt, vi får se vad händer, och hur mycket kommer att kostar, vem betalar osv.
Jag kommer att skriva här sedan,
frks
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2010, 06:23
Location: vänersborg

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by frks »

Från och med igår display i min scenic är helt död. Till semester bilresa är bara 9 dagar kvar och nu är inte als kul.
Faruk Kajtazovic
frks
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2010, 06:23
Location: vänersborg

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by frks »

Ser ut som att det finns bara 2 man som hade sånt problem, jag + en till.
Jag kan säga att jag byter display idag på renault verkstad och ska betala hela summa själv, efter att dem (renault.se) ville att jag undersöker bil hos deras representative service, som jag gjorde igår, plotslig de bestämde att de kan inte hjälpa då bilen är från 2005 (för gammal?) garantin inte gäller längre.
Jag tror att det finns många liknande fal i Sverige men alla är tysta och helt enkelt de betala och håla sig tysta, tråkigt, kolla bara på liknande engelsk forum och folk som är inte rädda att säga vad de tror
Det är trist av renault och jag ska betala cirka 10000 kronor idag, och so fort som möjligt sälja den renault-scenic sk*t och i framtiden jag ska undvika renault, aldrig mer.
Jag har bara dåliga omdöme om deras bilen.
Faruk Kajtazovic
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Dennis »

ATECH 2 heter en firma som renoverar alla typer av instrument. Och till Scenic II kostar det 4395:- De brukar också byta till en uppdaterad prossesor i instrumentgruppen.

Jag har dock lyckats rädda några instrument genom att löda om jordpunkter och anslutningar av en drossel som sitter nära det 2-radiga kontaktstycket. I det fallet så är hela instrumentgruppen helsvart, den reparationen tar ca:1 tim från man får in bilen.

Att Renault är överrepresenterat av elektronikfel kan jag inte hålla med om, och atech's katalog talar sitt tydliga språk över vilka märken som är välrepresenterade med utbytesdelar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
stehe
Posts: 1
Joined: 20 Jul 2010, 23:01
Location: Karlstad

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by stehe »

Har samma problem med min Scenic -04. Har kollat runt lite och hittat två ställen där de kan LAGA felet, dvs inte byta ut som Volvo vill göra för nästan 10 000kr.

OBD Tuning i Karlstad gör sådana jobb: http://www.obdtuning.se

Innosund AB i har utbytesenheter för 1800 kr enligt deras hemsida: http://innosund.com/content/view/17/52/

Hoppas detta hjälpte någon... :)
Loup
yvi63
Posts: 1
Joined: 02 Sep 2010, 16:48
Location: Göteborg

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by yvi63 »

Instrumentbrädan var heldött emellanåt,man ser inget bara svart ruta.Sedan börjar det visa allt igen som vanligt,samt texten "electronic fault" och bilens mätarställning går upp utan att bilen rör sig.Konstigt nog hände detta efter den sk.uppdateringen man fick göra för handbromsens elektroniska fel.Jag fick en rek brev fr.Renault att jag ska köra in till en aukt.verkstad för att uppdatera handbromsen och dagen efter har instrumentbrädan dött....Enligt dem har inget samband mellan uppdateringen och felet.Det råkade vara just så att hela instrumentbrädan dog nästa dag när jag startade bilen.Märkliga saker händer med Renault iallafall med min,under 2 år har jag lagt 32.000 kr för reparation.För byte av instrumentbrädan fick jag betala 4500 kr,min försäkring hjälpte till mig samt renault sverige också hjälpte med en liten del.Så nu vänder jag mig till allmänna reklamationsnämnden....Min bil är 2004 årsmod och har köpt det 2007 med en tidigare ägare.Aldrig mer renault för min del...
Yvette Holinger
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Dennis »

Har nu provat en firma som heter Innosund 2000:- kostar en renovering med frakten inräknad.http://innosund.com/content/view/17/52/
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Joakim16v »

Dennis wrote:Har nu provat en firma som heter Innosund 2000:- kostar en renovering med frakten inräknad.http://innosund.com/content/view/17/52/
Och den kom tillbaka fungerande får man väl anta? Tog det lång tid?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Dennis »

Joakim16v wrote:
Dennis wrote:Har nu provat en firma som heter Innosund 2000:- kostar en renovering med frakten inräknad.http://innosund.com/content/view/17/52/
Och den kom tillbaka fungerande får man väl anta? Tog det lång tid?
1års garanti
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by john »

Renault Nordic vill INTE ha direktkontakt med oss renaultägare OCH vägrar att besvara mail från renaultägare,kunder dessutom!!
Har väntat i ca 2 år på svar ang bla förlängning utav nybilsgaranti och varför man får nya lacksläpp,galvfel på sin bil MEN inga svar ännu!!
Nä ta o byt ut folket i glasburen vid E4an och ta in folk som vill jobba och
lansera Renault i sverige istället!!
John Ignell Enviken
Jan Tore
Posts: 2
Joined: 07 Mar 2010, 22:09
Location: Oslo

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Jan Tore »

Jan Tore wrote:Beklager Norsk, men det er flere som opplever dette. Jeg har en 2004 Scenic II hvor dette skjedde høst 2009. Rep på ca 10000. En kompis av meg har en tilsvarende bil hvor det samme skjedde nå nylig.
Det viser seg at det i uk har blitt tatt opp på BBC i programmet "Watchdog" (http://www.bbc.co.uk/blogs/watchdog/200 ... nic_r.html) hvor Renault Uk har tatt på seg å erstatte disse gratis for biler under 3 år, og 100 pund for biler over tre år. Jeg skal iallefall gjøre undersøkelser med kundeservice hos Renault på hva som er mulig her i Norge. Spent på å høre om hva som er mulig på denne saken i Sverige og.
Jeg fikk refundert halve beløpet, ca 5000. Min kompis fikk refundert hele beløpet når han gikk gjennom Bilia Høvik. Berg Auto som jeg forespurte i starten ville ikke gjøre noe så jeg måtte melde inn saken til Renault kundeservice selv. Jeg henviste til BBC programmet etc i klagen.
Jan Tore Lamøy
Nicke-T
Posts: 5
Joined: 09 Oct 2010, 15:29
Location: tranås

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Nicke-T »

Hej! Hittade lite läsvärt matrial från engelskans BBC program, kanske passar det in även hos en del missnöjda svenska Scenicägare






Update 15 October 2009 Uppdatering 15 okt 2009

Efter förra veckans berättelse om Watchdog har Renault gjorde följande uttalande:

"Renault syftar till att ge bästa möjliga service till sina kunder och befarar att vissa ägare har haft problem med Scenic II instrumentpanelen förlora sin display.

""Om en Scenic II ägare har fått sina bilens instrumentpanel repareras eller bytas ut utanför Renault UK Återförsäljarnätverket före den 1 november i år och har betalat mer än £ 100, inbjuder vi dem att kontakta vår kundservice, med både bevis på ägande och lämpliga bevis för reparation eller utbyte, och vi kommer att arrangera en återbetalning av skillnaden.

"Vår rekommendation är att, i händelse av en instrumentpanel förlorar sin skärm bör innehavarna av en Scenic II ta sin bil till en Renault UK återförsäljare där panelen kommer att bytas ut. Detta kommer antingen vara gratis, om fordonet är under tre år och har en körsträcka lägre än 60.000 miles, eller för £ 100, om det faller utanför någon av dessa kriterier.

"Vi ger inte en garanti på arbete som utförs av en oberoende reparatör utanför Renault Storbritannien återförsäljarnät.

"I händelse av en instrumentpanel förändras i Renault Storbritannien nätverk av återförsäljare, är förändringen och det senast konstaterade körsträcka inloggad fordonets Service boken och i våra fordon historia databas. Denna information skulle finnas tillgänglig på begäran för de fordon som har ändrats inom Renault återförsäljarnätet.

"Alla kunder som berörs om hans eller hennes Renault Scenic II bör kontakta Renaults kundtjänst direkt. Besvara eventuella frågor som vakthund, Renaults kundtjänst kommer att finnas tillgängliga från 9:00 till 17:30 måndag till fredag på 08.000 72 33 72, eller genom e-post på customer.services @ renault.co.uk. "

Renault berättade också att det inte finns någon effekt på värdet av en bil efter en hastighetsmätare förändring, förutsatt att både datum för förändringen och körsträcka på förändring registreras i fordonets service bok.Renault's vehicle. Denna information skulle också registreras i Renaults.

Watchdog report 8 October Watchdog rapport 8 oktober

Att välja rätt familjens bil är ett beslut som tar lite forskning. Som mamma till fyra, vet BBC Breakfast presentatör Sian Williams familjer vill ha något praktiskt, säkra och tillförlitliga. Det är därför så många familjer har valt en Renault Scenic.

Lanserades 1997 och med ett fem-stjärnigt säkerhetsnivå, Renaults säker på att du kommer att älska Scenic så mycket att deras annonser gör det verkar nästan som ett husdjur. . Men en som ibland har en egen vilja.


Precis som Deanna Coe fick reda på när hon var på en familjeutflykt, "vi skulle åka på en familj dagsutflykt och när jag körde längs, instrumentpanelen på min bil började blinka. Det gick svagt sedan kommer tillbaka ljust igen och på en par tillfällen gick det helt.

"Vi var egentligen ganska rädd. Vi skulle ganska snabbt på motorvägen. Orsak vi hade barnen med oss var det ganska skrämmande.

"Vi visste inte vad mer kan gå fel med bilen, var något ska gå fel med motorn var hela bilen misslyckas?"

När instrumentpanelen inte fungerar, du har ingen aning om du är på att ta slut på bensin, eller ännu viktigare, hur fort du kör.

Hundratals Scenic ägare har kontaktat Watchdog i år att säga sina instrumentpaneler har misslyckats också. . Vi frågade några av dem att berätta sina egna historier och deras erfarenheter var anmärkningsvärt likartade.

"Jag körde hem och helt plötsligt [min] instrumentpanel gick av. Det fladdrade och sedan bara helt tomt och gick."

." "Det började att dimma och delar försvann."

"Hastighetsmätaren, bränslemätare, temperaturmätare, alla varningslampor."

"Jag visste inte hur fort jag skulle, hur mycket bensin jag hade det bara var en total blank."

Det är ett problem som bara tycks påverka Scenic II modeller som gjordes under 2004 och 2005.
Det verkar oftast hända när bilarna är av garantin. Ibland innan instrumentpanelen förpackningar upp - VÄGMÄTARE går över styr också hoppa upp i miles, i gång fallet från 36.000 miles till mer än 80.000.

Mark Brown är ett verkstadsföretag tekniker med nästan 20 års erfarenhet. He says dashboard failure like this shouldn't happen. Han säger instrumentbrädan misslyckande som detta inte skulle hända.

"Det förvånar mig det finns så många rapporter om fel. Det är inte som en motor eller ett hjullager eller en växellåda som har fått rörliga delar som skulle bära. Det bör senast [den] liv bil utom för ett fåtal undantag."

Och hur farligt kan det vara om du plötsligt förlorar all denna information?

"Ja med tanke på att du inte skulle kunna mäta hastighet, eventuellt är det mycket farligt faktiskt."

Sian tog Mark för en enhet i ett naturskönt med de berörda instrumentbrädan. Mark sat in the back with a satellite navigator so he could accurately measure the car's speed. Mark satt i ryggen med en satellit navigator så att han kunde mäta exakt bilens hastighet. ? Så hur lätt det skulle vara att veta hur fort du kör utan instrumentpanel och hastighetsmätare?

Inte så enkelt - vid ett tillfälle Sian körde 10 mph snabbare än hon trodde.

So are Renault aware of the problem? Så är Renault medvetna om problemet?

Watchdog forskare ringde tio Renault servicecenter och varenda en berättat att de hade sett detta fel förut.

Det är inte billigt heller. Många har betalat runt £ 500. Konstigt, även när bilen är ur garanti, i vissa fall har Renault betalat för reparationskostnader. Så varför inte betala det hela beloppet för alla?

"Jag tvivlar på det finns något där inne som har misslyckats som kommer att kosta mer än några pounds att reparera. Det är ganska möjligen en transistor eller bit kretskort eller något liknande, säger han. "Jag förväntar mig alltså ett mer rimligt pris att inte vara mer än 100 pund."

. Det finns en sista sting i svansen för Scenic förare som har haft detta problem. Det är faktiskt olagligt att köra utan en fungerande instrumentpanel och förare kunde åtalas.

Renault berättade Watchdog

Scenic II Instrument Panel Scenic II Instrumentpanel
"Renault syftar till att ge bästa möjliga service till sina kunder och befarar att vissa ägare har haft problem med Scenic II instrumentpanelen förlora displayen. Modellen lanserades 2003 och har sedan then159 har 000 sålts i Storbritannien. Vissa kunder har kontaktat Renaults kundservice i denna fråga.

"Vi har undersökt dessa fall av instrumentpanelen förlora displayen och konstaterade att de främst avser 2004 och 2005 Scenic II-modeller. Dessa fordon är utanför normen tillverkaren tre års garanti, men vi hjälper kunder att ha en ny panel ersättare instrument monteras på sitt fordon i Renault Storbritannien återförsäljarnät för £ 100.

Vi inbjuder alla kunder som redan har betalat mer än £ 100 för denna reparation i Renault Storbritannien Återförsäljarnätverket att kontakta Renault kundtjänst för att diskutera en återbetalning av skillnaden.

Besvara eventuella frågor som vakthund, Renaults kundtjänst kommer att finnas tillgänglig från 21:00 till 10:00 ikväll eller 9:00 till 05:30 i morgon på 08.000 72 33 72, eller via e-post customer.services @ renault.co.uk "


Detta är bara en litet utdrag del av detta program, ni hittar även filmen på youtube


Nicke -T
Niklas Wahrby
Roppe
Posts: 15
Joined: 21 Oct 2010, 20:33
Location: Kållered

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Roppe »

Hans_L wrote:Hej

Jag har en Grand Scenic II -05 med defekt instrumentpanel.
Jag har varit i kontakt med Renault och de har erbjudit 40% "rabatt" på reparationen.
Slutsumma för mig ca 7500kr.

Felet verkar ha "försvunnit" på årsmodell -06 och framåt så något har Renault ändrat
i produktionen, vilket är bra, men vad hjälper det oss som har äldre modeller.

När man pratar med Renault om detta fel så verkar man vara världsunik men jag har svårt att tro att felet är så ovanligt i Sverige som de vill göra gällande.

Det vore intressant att veta om det är fler som har haft detta problem och hur ni löste reparationen.
Som det ser ut nu, så måste jag göra på följande sätt. Betala "Bilia" 1682:-sek för att få en besiktning av problemet. Det är nu gjort och man hittade inte felet på min "Display" som sitter på en Renault Kangoo 2005. Efter detta besök så åkte jag hem och då uppkom felet när jag skulle in i garaget.
En ny kontakt med "Bilia" och samma tekniker. Bilen lämnades in igen och efter två dagar så hade man hittat felet. Nu fanns det ett uppenbart fel på displayen! Min kontakt med försäkringsbolaget "Länsförsäkringar" gav mig en info på att det skulle betalas en självrisk på 5.000:-sek. Om jag förstod det hela rätt (har inte fått tillbaka bilen ännu) så skulle det första besökets faktura regleras med avdrag för dito. Alltså blir min andra faktura på 1.318:-sek Men totalt kostar det mig 5.000:-sek

"Det var surt sa räven om rönnbären." Jag har sett att BBC i England har pressat Renault på denna skada med en annan modell, men med åren 04 & 05. Efter här som 2006, så är tydligen felet åtgärdat. Men, men, Renault lovade att ersätta de ägare som har bilar ej överstigande tre år gamla, att de skulle gå skadeslösa. De är ju klart som korvspad, ett enkelt löfte, för på dessa modeller är ju felet undanröjt. Men å andra sidan så lovade Renault att åtgärda dessa omtalade fel för ett pris på £100 GBP 1.154:-sek På modeller äldre än 3 år.

Nu undrar jag varför inte märkesverkstäder känner till detta??? Är det för att vi bilägare är små enskilda individer och inget man vill bry sig om??? Hade jag haft ett stort bolag som nämnts tidigare, då hade jag varit mer rädd om mitt rykte.

Är återförsäljare inte bättre rustade än så här, då ger jag inte mycket för att kalla dessa, dito, för märkesverkstäder.

Men ingen skugga över den tekniker jag har haft kontakt med, men det verkar som att dito är rädd för att stöta sig med de han har över sig. Skamligt tycker jag, att man har ett sådant tryck på sin personal.

Jag återkommer i fallet.
Rolf-Inge Ekström
Post Reply