Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Hur åtgärdade du felet

Reparerad av Renaultverkstad utan rabatt
2
29%
Reparerad av Renaultverkstad med rabatt
4
57%
Reparerad men inte av Renaultverkstad
1
14%
 
Total votes: 7

Lillis1976
Posts: 2
Joined: 26 Sep 2013, 20:57
Location: Stenstorp

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Lillis1976 »

jonaskuling wrote:Jobbigt bara med mätarställningen. Vår mätare har tickat upp mer än 2000mil under dessa glapp! Jag kan bevisa det, men hur är det möjligt att det kan hända?
Min mätarställning har gått från ca 17000mil till 29000mil under en glapp period.
Kan man skruva tillbaka detta på något sätt?
Jag fick i alla fall igång min display med hjälp av denna videon, tänkte posta den ifall det är fler som stöter på problemet.
http://www.youtube.com/watch?v=MXkslIyS ... eLjG-vtvZA
Anders Ingemarsson
ares83
Posts: 1
Joined: 25 Feb 2015, 16:35
Firstname: Oskar
Surname: Arestål
Location: Stockholm

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by ares83 »

Hej,

Har samma problem på min -04

Nu senast när mätaren slocknade så hoppade den även från ca 11 500mil som den har gått till 18 500mil.

Har försökt kontakta olika Renaultverkstäder angående detta men har endast fått prisförslag på att byta panel på upp till 12 500kr (Bilia).

Har även pratat med en representant på Renault Sverige som inte hade hört talas om problemet tidigare...

Det blir en ganska snabb värdeminskning på min bil som över natten har gått 7000mil mer på mätaren än vad den egentligen har gått.

Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet? Nu lyser panelen (glapp i kontakten) men mätarställningen är ju helt fel.
Oskar Arestål
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Dennis »

Jag brukar skicka dem till Innosund för rep. De byter prosessor till en kraftigare och ställer mätarställningen rätt.
Priset har legat på strax över 2000:-

5 minuter att skruva ur/i det :racesmile:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Krubbe
Posts: 1
Joined: 13 Feb 2013, 17:45
Location: Örebro

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Krubbe »

ares83 wrote:Hej,

Har samma problem på min -04

Nu senast när mätaren slocknade så hoppade den även från ca 11 500mil som den har gått till 18 500mil.

Har försökt kontakta olika Renaultverkstäder angående detta men har endast fått prisförslag på att byta panel på upp till 12 500kr (Bilia).

Har även pratat med en representant på Renault Sverige som inte hade hört talas om problemet tidigare...

Det blir en ganska snabb värdeminskning på min bil som över natten har gått 7000mil mer på mätaren än vad den egentligen har gått.

Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet? Nu lyser panelen (glapp i kontakten) men mätarställningen är ju helt fel.
Innosund tar 2400 och OBD tuning 2500 kr. Jag skickade till OBDt i torsdags. Bara goda erfarenheter. Bekvämt; bara skriva ut fraktsedel från nätet (tur och returfrakt 250 kr) och klistra på paketet, lämna in på posten betala frakten i efterhand på fakturan. Snabb leverans; enligt paketspårningen kom paketet fram till Karlstad i förrgår morse, och jag kunde hämta ut det i Örebro i går. Verkar åtgärdat och återsänt med vändande post! Vägmätarställningen tillrättad. Allt fungerar ua, men knappen man ställer klockan med är trög, Sannolikt har kretskortet rubbats ngn halvmm. Fungerar dock också den som den ska. Man får också garanti.
Filmen med instruktioner för demontering på OBDt:s hemsida är inte idealisk. titta gärna även på https://www.youtube.com/watch?v=4A9LCxr8780 . Övre listen är lätt att ta bort. Nedre täcklisten har klackar i ändarna som ska dras ut horisontellt när man frigjort de vertikala däremellan. Digitalpanelen sitter med torxskruvar T20, inte insex. Vinkla ut panelen nertill vid urtagningen. Låsbyglarna för kontakterna ska öppnas helt. Den grå kontakten är lätt att lossa, men den röda kräver en del jobb att få loss! Försiktigt! Viktigt att låsbygeln på den röda är öppen helt och hållet, den glider lätt igen under ansträngningarna. Montering allt i omvänd ordning. Gick lätt även för mig som inte har någon träning att skruva. Få isär den röda kontakten var i princip det enda svåra, då man har dåligt tag, och allt kan spolierat om man misslyckas och kontakten går sönder.
Jag tycker Renaultverkstäderna borde ha renovering av instrumentbrädan med som alternativ för ett fast pris typ 3000kr. Det enda besked jag fick på Renaultverkstan: "Jaha, typiskt fel, ny panel ca 10000 kr". De hade "aldrig hört talas om" att brädan gick att reparera. Kundtjänst på Renault Nordic "hade f ö aldrig hört talas om att skulle vara något onormalt mycket fel på instrumentbrädorna på Scenic 04-05".
Karl Johan Ingemar Samuelsson
Naf
Posts: 2
Joined: 07 Sep 2009, 11:15
Location: Göteborg

Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05

Post by Naf »

Nu har även jag drabbats av detta på min Grand Scenic -05. Panelen blev helt svart och förblev så under dagen. Men nästa dag så gick den plötsligt igen, fast med mätarställning som ökat från ca 13300 mil till ca 19300 mil. Men glädjen varade bara tills jag stängde av motorn. Detta hände ytterligare en gång fast mätarställningen ökade inte.

Även efter nästa stopp återkom felet och efter att ha läst igenom den här tråden lossade jag den övre listen och direkt kom panelen igång. När jag startat och sedan stoppat var den död igen, men jag kunde konstatera att med ett lätt tryck på det vänstra kontaktstycket så gick den igång igen. Visserligen nollställdes allt (även klockan), förutom mätarställningen.

Fortfarande dör panelen efter varje stopp, men jag hoppas att jag kan finna en lösning även för det. Tacksam om någon har ett tips. Den felaktiga mätarställningen kan jag leva med.

Jag skriver detta även för att inspirera andra att försöka med ovanstående innan man tar till dyrare åtgärder.
Nils-Åke Florander
Post Reply