el bakruta (igen..)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

el bakruta (igen..)

Post by zapoq »

Jag har även jag ett problem med bakrutan dock.. speglarna funkar fin fint... nån som har nåt tips?
Ska ta å mäta upp slingorna imorrn...
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Har en Scenic och förra vinterna hoppade en kontakt av bakom klädseln på bakluckan. Fick fiska fram kabeln eftersom den låg mellan ytter och innerplåt på sidan av rutan. När jag väl fick fram den så var det bara att trycka ihop den.
Kanske värt att kolla upp.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

kolla reläet oxå..
hurka
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2003, 22:02
Location: Sweden

Post by hurka »

hej.har precis köpt min andra laguna.men elbakrutan funkat inte.det hörs inget klick från relän när jag trycker på knappen.så det kan vara relän som spökar.jag vet att det fins reläer nåstans vid säkringdosan under ratten men sitter bakrutan också där?i så fall hur vet jag vilken?
fråga 2:hur kan jag veta hur många ampers generator har jag?sitter inget märkning kvar på den?
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

Aha ja, där ser man.. Angående relän, dom sitter strax ovanför kopplings pedalen. Jag antar att du har kollat så att säkringen är hel.
Vad har du för laguna, årsmodell osv..
Jag har en 95 RXE, i den sitter de en 110 Amperes generator.. (Hellt ointressant så laddar den 109 A, vid 6000 varv.)

I mitt fall angående bakrutan så var det kontaktstycket i bagageluckan. Sitter till vänster bakom klädseln.
Där hade kablarna till rutan smällt ihop.. De va bara å klippa loss å skarva ihop utanför, så nu funkar den fin fint.

Lycka till!
hurka
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2003, 22:02
Location: Sweden

Post by hurka »

96 RT.jag har haft en RXE den hade också en 110amp generator.som jag vet finns det lagunor med mindre generatorer också.Jag tänker sätta in ett 75amp batteri.jag vet inte om det går bra.
angående relän till bakrutavärme.på den dosan med reläer och säkringar finns det reläer på både ovan och under sidan.på vilken sida finns relä till bakrutan?ovan eller undersidan?jag vet inte om de haynes böckernas kopplingshema brukar stämma med verkligheten.vilken färg har den relän?relä platserna markerade med bokstäver.på vilken ska den sitta?sitte inte relän bakom värme knapparna?
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hurka</i>
<br />96 RT.jag har haft en RXE den hade också en 110amp generator.som jag vet finns det lagunor med mindre generatorer också.Jag tänker sätta in ett 75amp batteri.jag vet inte om det går bra.
angående relän till bakrutavärme.på den dosan med reläer och säkringar finns det reläer på både ovan och under sidan.på vilken sida finns relä till bakrutan?ovan eller undersidan?jag vet inte om de haynes böckernas kopplingshema brukar stämma med verkligheten.vilken färg har den relän?relä platserna markerade med bokstäver.på vilken ska den sitta?sitte inte relän bakom värme knapparna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad generatorn kan ladda med har egentligen inget att göra med batteriets kapacitet (Ampere-timmar, Ah är detta, sedan brukar man nu skriva ut hur mycket ström batteriet maximalt kan ge ut). Du kan ladda batteri med t.ex. en 4A laddare utan problem, tar bara lite tid! Så det är helt ok att sätta i ett 75Ah batteri bara det får plats!
hurka
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2003, 22:02
Location: Sweden

Post by hurka »

ok.men var sitter relän till elbakrutan?på säkringspanelen?ovansidan?undersidan?
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

ja, de va en mycket bra fråga.. Nästa.. Nä skämt åsido så vet jag faktiskt inte riktigt... Får ta en titt i haynes...
Post Reply