Renault 19 - Intervalltorkarproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
BoSthlm
Posts: 2
Joined: 29 Oct 2003, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Renault 19 - Intervalltorkarproblem

Post by BoSthlm »

Hejsan!

I vintras parkerade jag min Renault 19 TXE från 1991 med vindrutetorkarna påslagna. Efter en natt med mycket snö startade jag motorn och började skyffla bort snö från rutorna. Först efter en stund märkte jag att vindrutetorkarna var igång. Sedan upptäckte jag att intervallfunktionen hade lagt av, och att torkarna inte hittar parkeringsläget. Har försökt byta torkarmotor och intervalltorkarrelä, men ingen skillnad märks. Någon som har något tips?
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Kanse tips . Har du kört torkarmotor utan hävarmen monterad ? hittar den då parkerings läget ? Om den gör det så får du ställa torkar armar där de ska stå i nederkant på rutan
Kan även vara ett elfel, då på jordkabel någonstans men jagär inte helt säker !
Renå-mannen
Posts: 68
Joined: 22 May 2003, 20:52
Location: Sweden

Post by Renå-mannen »

Hade liknande fel på min Clio, Jag kollade säkringen och den var bränd. Jag bytte säkringen och då funkade intervallen igen.
Du kan ju alltid kolla Säkringen... och hoppas att det är den.

MVH
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag hade åxå samma fel.det var en säkring som va bränd.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

På min clio hände samma sak, glömde intervallen på en kall natt. Det var säkringen som hade gått... kolla den först.
/j
BoSthlm
Posts: 2
Joined: 29 Oct 2003, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by BoSthlm »

Tusen tack allihop! Det var säkringen som hade pajat. När jag väl hittat den (nedersta raden längst ner till vänster i huvudsäkringspanelen under handskfacket), tog det drygt 20 sekunder att fixa felet - härligt! :))

[:)] Bosse
Renå-mannen
Posts: 68
Joined: 22 May 2003, 20:52
Location: Sweden

Post by Renå-mannen »

Gott att det löste sig...

MVH
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

[:)][:p]-tänk att vi klarade detta också grabbar[:D][:D]
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

haha, samma hände mig igen. Hade spaken PÅ och torkarna satt fast. Pang - ingen intervall. Har inte kollat säkringarna ännu, men det har garanterat gått en!

Post-it lapp på ratten nästa gång - kolla torkarspaken ;-)
/joel
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joel</i>
<br />haha, samma hände mig igen. Hade spaken PÅ och torkarna satt fast. Pang - ingen intervall. Har inte kollat säkringarna ännu, men det har garanterat gått en!

Post-it lapp på ratten nästa gång - kolla torkarspaken ;-)
/joel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">joel om du lär dig lyfta på torkarna så fastnar dom inte,dessutom håller dom längre..tips
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

äh, känns som om det inte spelar nån roll. Sånt pyssel hör inte min R5:a till haha. Kanske till clion där man e hyper-rädd om bilen... fast den körs ju inte ens när det är frost ute :))
/j
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Innan jag stänger av bilen brukar jag stänga av först & främst ev. torkare, men även om fläkt och/eller annat av intresse är igång. Minimerar risk för brända säkringar, onödig påfrestning av torkararmar/motor, söndriga torkarblad, batteri som kanske kroknar i kylan mm mm.
Spelar ingen roll vilken av bilarna det gäller. Gör man rutin av att vara rädd om sin bil känns det inte jobbigt och man sparar både tid, pengar och bil! [^]
Post Reply