Kylarvätska

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Kylarvätska

Post by eeyore »

Jag vet att detta är ett omdiskuterat ämne här på forumet, men jag lyckas inte hitta svar på mina frågor i en sökning så det får bli en ny tråd. Svaren är säkerligen snabba och enkla.

Efter ett termostatbyte med lite obligatoriskt "spill-på-golvet" behöver jag nu toppa upp med lite extra kylarvätska. Eftersom jag hört att det skall vara original och inget annat så åkte jag till det ställe som jag vet åtminstone gör anspråk på att sälja originaldelar till Renault dvs Bilia.
En flarra "Renault Glaceol RX, type D" + batterivatten blev resultatet. Men när jag skulle börja blanda ihop för att fylla på så ser jag att innehållet i flaskan är GRÖNT. Den soppa som finns i min motor är ROSA-RÖD.

--> Så, vem har fel? Bilia eller den som fyllde på min motor sist?
(Megane2-04 med 1.6 16v K4M-motor)
Skall man blanda röd och grön glykol? Det låter inte bra...
Jag hittar ingen rekommendation i bilens instruktionsbok om vilken glykol som Renault själva rekommenderar. Oljerekommendationer hittade jag efter mycket letande, men glykolrekommendationen lyser med sin frånvaro...
Anders Gyll : Göteborg
Gezpo
Posts: 74
Joined: 10 Sep 2009, 23:11
Location: Mjölby

Re: Kylarvätska

Post by Gezpo »

Nej du ska inte blanda Röd glykol med någon annan.Röd glykol är nån typ av long life glykol.
Varför det ska var just en orginal glykol kan jag inte heller svara på.Det enda jag kan tänka mig är om det skulle vara någon form av extra tillsats i den.
Annars brukar glykol av kända fabrikat vara av så god kvalite att det borde funka med någon av dom.
Det står inte i service boken eller på expansions kärlet när glykolen byttes och till vad?
Annars brukar det inte vara fel attt byta glykol med 2års intervall
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kylarvätska

Post by Tony »

vet att elf bytt färg från grön till röd,inte tvärt om. jag tror inte att det är något som helst problem att hälla i den, fast man skall helst köpa den färdigblandade om man skall vara riktigt petig..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Kylarvätska

Post by eeyore »

Jo, färdigblandat kan ju vara säkrast hursomhelst. Jag ska kolla vad det är för färg på den dom har på Bilia snarast. Synd bara att dom ska ta så mkt betalt för det extra vattnet...
(Det är ju inget raketforskeri att blanda glykol med dest vatten i rätt proportioner, så timpenningen på det arbetet får nog anses bli ganska bra!)

En liten detalj i sammanhanget är dock att den färdigblandade glykolen var stämplad -21graderC, det kommer jag ihåg. I min värld räcker inte det i ett land som Sverige. Visst, det är ovanligt med köldgrader under -20, speciellt på västkusten... men den där veckan i februari som tillbringas till fjälls kan ju då bli en synnerligen obehaglig upplevelse om motorn fryser sönder under smäll-kalla natten...
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Kylarvätska

Post by eeyore »

OK, mystiken tätnar...

På Bilia Göteborg(som återigen åtminstone låtsas att dom vet vad som Renault rekommenderar) fick jag beskedet att "jo, det är den blå-gröna glykolen du SKA ha i den motorn" (Renault Glaceol RX, type D). Enligt dom har Renault inte haft någon röd glykol som original på många år.

Så, varför har jag då röd glykol i min motor?

--> Kan någon där ute bekräfta att Renault i modern tid (åtminstone efter 2004) INTE använt någon röd glykol i sina motorer och heller inte rekommenderat det?

Jag må vara fördomsfull, men jag litar inte riktigt på ovan nämnd företag när det kommer till Renault. Sina andra bilmärken verkar dom ha stort engagemang och förtroende för, men franska bilar ses lite som något katten släpat in.

Enligt dom så går det ofta att blanda glykol av olika färger, men det KAN vara vanskligt... skönt att dom åtminstone varnade för det. Just nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra; min motor saknar någon halvliter glykol och jag vet inte vad jag skall fylla på med :-/
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kylarvätska

Post by Tony »

jag kan bekräfta att det finns röd elf glykol nu idag, den var grön innan :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kylarvätska

Post by Dennis »

Coolelf auto supra -37 grader heter den färdigblandade Elf vätskan. Den är fluoriserande röd när den är ny, biologiskt nedbrytningsbar och av longlife typ dvs. ca:2år. När den är förorenad eller förbrukad går den över i mera grön färg. Den är blandbar med andra etylenbaserade glykoler men det kan bli mystiska färger på vätskan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Kylarvätska

Post by eeyore »

Intressant...

Är det någon som vet var man kan få uppgifter om vad Renault själva rekommenderar till sina motorer? Det vore intressant att få tag på den informationen.

En annan detalj i sammanhanget som är lite intressant (alternativt skrämmande) är att Bilia påstår att det inte ingår några byten av kylarvätska alls i deras Renault original serviceprogram. Det rimmar ju väldigt illa med allt vad jag hört om livslängd på kylarvätskan (varierar mellan 2-5 år beroende på vem man lyssnar på).

Så, jag tror att jag för stunden toppar upp med lite dest-vatten och sedan byter till ny fräsch glykol till hösten. Eftersom bilien enligt boken fått service på Bilia så kan det ju alltså betyda att glykolen är daterad 2004 och därmed varit i tjänst de senaste 14´000 milen...

För inte borde det vara något problem att toppa med rent vatten? Jag har fortfarande aldrig hört talas om någon glykol som inte skulle vara blandbar med vatten...?
Anders Gyll : Göteborg
Caramba
Posts: 5
Joined: 28 Jan 2014, 11:21
Location: huddinge

Re: Kylarvätska

Post by Caramba »

Ävenjag var inne på Bilia idag och köpte kylarvätska då jag inte viste vilken typ det skulle vara till min Scenic. Glyceol RX type D . När jag pillade bort den Svenska ettiketen kan jag på den undre läsa att det är Ethylene glykol. Gör det enklare nästa gång jag behöver handla.
thomas Blockstrand
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Kylarvätska

Post by Starbright »

Renault rekommenderar byte av kylvätska vart 4:e år.

Det är INTE inlagt i originalservicen utan är ett tillval som kunden får själv välja om man vill ha det utfört. Detta bör ju dock verkstaden fråga kunden då det är aktuellt.

Normalt sett byts kylvätskan alltid vid kamremsbyte då även vattenpumpen byts då.
Saknar bilen kamrem så bör man nog hålla sig till Renualts rekommenderade intervall för byte.

kylvätskebyte kostar omkr 2000-4000:- beroende på modell.
Johnny Söderström
Post Reply