Abs sensor

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Abs sensor

Post by Robert »

Någon som vet om alla renaulter har samma bendix sensor till Abs:en? Behöver nämligen en sån, fast Bilia vill ha nästan 3000 kr. Tänkte skulle skruvat ner en på skroten till min R19.

Är det samma sensor bak som fram?
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Nopp alla har tyväär inte samma...
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

Men e det samma sensor fram som bak då?
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Svårt att säga men tror inte det sladarna är längre skulle jag kunna tro. Om det är nån skilland på själva givaren vet jag inte...
hurka
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2003, 22:02
Location: Sweden

Post by hurka »

hej.behövde byta spindelled på vänster sida på min laguna.kabeln till abs sensorn var ju iväg så ville jag plocka bort den.Men gick den tyvärr sönder!!och så måste jag inom 2 veckor besiktiga billen igen.och varningslampan lyser.besiktningsgrabbarna blir nog inte så glada för det.nån skrev här att byte på märkesverkstad gick på 1200kr.vad kan själva sensorn kosta?kan man köpa billigare nånstans?finns det någon säkring till varningslampan att plocka ut så att den inte lyser på besiktningen?
Tack på förhand.[:(]
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Visst kan man byta den själv men det är ett j-vla neger jobb... Kolla om det går att ta bort säkringen som går till ABS:en annars får du plocka ur lampan det gjorde kjag på min och dom sa inget..
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

jag besiktigade min bx4wd härom veckan och lampan lyste hela tiden,men den gick i genom,mao precis upp till besiktnigsmannens gnällighet som vanligt.

Annars kan man ta och sätta en liten kabel i från oljetrycks lampan eller laddningslampan så slocknar den ju...
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Alla sätt är bra utom dom dåliga men vem vill inte att ABS ska funka hade abs funkat på clion så hade den inte varit skrot nu...
hurka
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2003, 22:02
Location: Sweden

Post by hurka »

hej.jag har själv förstörde abs sensorn på min laguna vänster fram.det går på 2700kr på verkstan+arbete.har kollat på bildelsbasen men där hittade jag bara till dem andra hjulen.så jag undrar om de skulle passa.som jag såg var skillnaden bara att kabeln pekar bara åt annat hål.så om jag får dit vänster bak t.e.x skulle det funka?när man har bytt mbehöver man nollställa abs lampan på instrumenpanelen?MVH.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Har ni inte ringt och frågat Benny på Autofrance (042-201620) vad han tar för grejerna? Han har ju kanonpriser!
Håller med Spiff; sitter prylarna där ska det funka! Better safe than sorry. Lycka till! [:)]
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />Har ni inte ringt och frågat Benny på Autofrance (042-201620) vad han tar för grejerna? Han har ju kanonpriser!
Håller med Spiff; sitter prylarna där ska det funka! Better safe than sorry. Lycka till! [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Helt rätt och riktigt, to bad att det gick som det gick bara, jag som hade tänkt behålla den, efter långt övervägande att sälja...
Post Reply