Startspärr med Jordningsfel???

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Patrik.E
Posts: 1
Joined: 14 Jun 2010, 22:15
Location: Stockholm

Startspärr med Jordningsfel???

Post by Patrik.E »

Hej

Jag har en Renault Megane 1998 som efter en runda tvärdog.

Symptom.
Startmotor går runt, bensinpumpen går men ingen gnista.

Mina felkoder som jag fått ut är.

Kodad ledning, avbrott eller kortslutning till jord.
Larm nyckel låsning, öppen krets eller kortslutning till jord.


Startspärren ser ut att kopplas ur enl indikatorn i instrumentpanelen, nycklarna och centrallåsen fungerar.

Jag har provat med ny svänghjulsgivare utan resultat.


Är det någon som vet var jag ska börja felsöka, några tips? Bilens värde äts nog fort upp av verkstadstimmar så kan jag inte laga bilen så är det tyvärr skroten som väntar.... :cry:

MVH Patrik
Patrik Eveland
mikkhekk
Posts: 4
Joined: 13 Mar 2011, 20:41
Location: Degerfors

Re: Startspärr med Jordningsfel???

Post by mikkhekk »

Har identiskt fel som kommer och går sedan flera månader. Har du (eller någon av er andra) hittat någon konstruktiv lösning? Min tråd finns på http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=25&t=12268. Såg inte den här tråden förrän nu.

Jag skulle vilja veta hur man hittar/identifierar/felsöker jordkabeln som kommer från styrboxen. (ett tips jag hört på annat håll)? Eller vad kan menas med "Kodad ledning, avbrott eller kortslutning till jord."?
Mikko Hekkanen, Renault Megane -02
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startspärr med Jordningsfel???

Post by Starbright »

Vad menar du med att det ser ut som att startspärren kopplats ifrån? Lyser inte indikatorsymbolen när du vrider på tändningen eller?
Har för mig att din modell inte har en röd blinkande lampa utan en orange symbol för motorstyrenheten.. typ en fyrkant med vågor i, kan ha fel dock. OM inte den lyser när du vrider på tändningen så har du ingen kontakt med motorstyrenheten. Har du ingen kontakt med den så kommer du inte heller ha ngn gnista.
Felkoden tyder på att den kodade lindningen som skickar koden för startspärren, då du låser upp bilen, inte skickas, och det gör den inte om inte styrenheten fungerar eller om den kabeln är av.
OM inte lampan lyser när du vrider på tändningen, börja med att kolla att du får ström till styrenheten samt jord. Jordkablarna är dem 2 stora på dem första stiften typ 2 och 3 och +matningen är en annan kabel lite mer i mitten minns inte stift men kabeln är röd iaf
Johnny Söderström
mikkhekk
Posts: 4
Joined: 13 Mar 2011, 20:41
Location: Degerfors

Re: Startspärr med Jordningsfel???

Post by mikkhekk »

Tror inte att trådskaparen är kvar på forumet. Var ska jag leta efter styrboxens jordkabel/kablar på en Megane I årsmodell 2002? Jordningspunkterna alltså! :?:

Min startspärrslampa slocknar som den ska men skulle gärna felsöka spolen för nyckelidentifiering också förutom jordkablarna jag nämner ovan. Tips?


OBS. Mitt (bilens) startproblem löstes genom reparation av TDC-sensorns kablage. Sensorn var bytt sedan tidigare.
Mikko Hekkanen, Renault Megane -02
Post Reply