hjälp med elproblematik på laguna2 från 2002

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

hjälp med elproblematik på laguna2 från 2002

Post by 174006 »

Min Laguna2 är helt tokig... när jag sätterpå pluspolen på batteriet ställer xeon ljusen in sig vindrutetorkarna startar men bilen startar inte...
Det som händer är att lampan i instrumentpanelen lyser med fast sken.
I elektronikdosan/säkringscentralen Nere vid fötterna sitter där en massa sladdar i olika färgade kontakter... Någon här som vet vilken färg kontakten som går till tändningen har?
Verkar som om där är konstant ström på någon så där är glapp i någon av dessa kontakter.... Eller om där är någon som har något annat förslag på vad det kan vara som är fel...
MvH JNak
/Jimmie
renault *S*S
Posts: 12
Joined: 12 Jul 2010, 12:09
Location: Rimbo

Re: hjälp med elproblematik på laguna2 från 2002

Post by renault *S*S »

Hej,jag har ingen som helst erfarenhet av detta problem men jag tycker det låter som tändningslåset hur började problemet och hur långt har bilen gått?du får titta på kablarna och se vad det är för färg koppla bort batteriet när du vet vilken kabel det är som felar och sedan mäta med summer, elcentralens kretskort är ett vanligt problem har jag hört åtminstonde på laguna1 som jag har ,något relä ,ett elschema underlättar men renault är väldigt hemliga med dom
Sture Säterli
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: hjälp med elproblematik på laguna2 från 2002

Post by Tony »

renault *S*S wrote:Hej,jag har ingen som helst erfarenhet av detta problem men jag tycker det låter som tändningslåset hur började problemet och hur långt har bilen gått?du får titta på kablarna och se vad det är för färg koppla bort batteriet när du vet vilken kabel det är som felar och sedan mäta med summer, elcentralens kretskort är ett vanligt problem har jag hört åtminstonde på laguna1 som jag har ,något relä ,ett elschema underlättar men renault är väldigt hemliga med dom
kan inte jämföra äpplen och päron, tändningslåset på en laguna II är en startknapp och ett kort med en elektronisk låsning av ratten..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: hjälp med elproblematik på laguna2 från 2002

Post by Stymie »

174006 wrote:Min Laguna2 är helt tokig... när jag sätterpå pluspolen på batteriet ställer xeon ljusen in sig vindrutetorkarna startar
Ser allt annat normalt ut? Vindrutetorkaren, går den av sig själv? Eller är den ställd i intervalläge?

Kan vara startmotorn, bara ...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply