Startproblem Mégane II 1.6 16V 2005

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
miguel
Posts: 4
Joined: 03 Oct 2010, 19:28
Firstname: Miguel
Surname: Berg
Location: Upplands Väsby

Startproblem Mégane II 1.6 16V 2005

Post by miguel »

I onsdags när jag skulle till jobbet vägrade bilen starta. När jag tryckte på startknappen tändes instrumenten och motorfläkten gick igång men startmotorn gick aldrig. Displayen blinkade lite konstigt och när jag stegade fram meddelande på färddatorn stod det "Electronic fault". Inte så värst informativt... :( Det blev buss till jobbet den dagen.

På torsdag startade bilen utan problem både på morgonen och när jag skulle hem. Fick en verkstadstid på fredagen och när jag hämtade bilen sa de att de felet var en batterikabel som inte satt fast ordentligt. Kände mig lite dum (och 900:- fattigare) att jag inte hade kollat en sån enkel grej.

Idag (söndag) hände samma sak igen. Bilen vägrade starta. Jag kopplade in batteriladdaren men den tyckte att batteriet var fullt redan efter knappt två timmar och inte hjälpte det heller. Jag kommer antagligen att ringa verkstaden igen men det kan bli ganska dyrt om de ska felsöka på måfå.

Är det någon som varit med om något liknande eller har idéer om vad det kan vara för fel? Det känns som antingen glappkontakt någonstans, jordfel, eller vatten i någon styrbox eller kontakt. Frågan är var...
miguel
Posts: 4
Joined: 03 Oct 2010, 19:28
Firstname: Miguel
Surname: Berg
Location: Upplands Väsby

Re: Startproblem Mégane II 1.6 16V 2005

Post by miguel »

Uppdatering: nu startar bilen inte alls. Har provat startkablar, kollat säkringarna inklusive de som sitter vid batteriets pluspol, ryckt i diverse kablar m.m. men den vägrar. De dagar när den startade var det minusgrader ute om jag minns rätt. Det kanske har kommit in vatten någonstans som kortsluter vid plusgrader men när det fryser så funkar allt?

Är det ingen som har någor förslag? Det blir snart bärgning till verkstad.
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Startproblem Mégane II 1.6 16V 2005

Post by Mats »

Det är nästan omöjligt att gissa var ett sånt fel ligger utan att scanna bilen med en clip först. Eftersom det ser ut som du är i Stockholm föreslår jag att du ringer Nääs Bilservice på 086430910 ( 9.30 - 17.30)
/Mats Nilsson #524
Roger N
Posts: 43
Joined: 26 Nov 2007, 21:03
Location: Skene

Re: Startproblem Mégane II 1.6 16V 2005

Post by Roger N »

Bumpar denna gamla tråd då jag har samma fel på min.. Vad gjordes för att få i gång bilen ????
Roger Nilsson
Bäckarn
Posts: 1
Joined: 08 Jul 2014, 12:10
Location: Håknäs

Re: Startproblem Mégane II 1.6 16V 2005

Post by Bäckarn »

Tjena !
Ny i forumet då sambon äger en mégane 2,0 -05.
Har samma problem och kliar huvudet, rejält. Hon har haft problem tidigare när det varit varma dagar att den inte startat som den ska. Men inga problem när tempen vart svalare utomhus, men nu beter den sig som trådinlägget beskriver.
Så även jag funderar hur ni kom till lösning med problemet.

Tack på förhand vid eventuellt svar/Bäckarn
Joel Rynbäck
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem Mégane II 1.6 16V 2005

Post by Starbright »

Då börjar vi med dem vanliga frågorna..

1. När du stoppar i startkortet och trycker på startknappen, slår rattlåset från då? Dvs hörs ett klick i rattlåset.
eller händer ingenting förutom att den röda startspärrsdioden blinkar snabbt ?

2. Om rattlåset slår ifrån, tänds tändningen upp och kontrollampan för insprutningen tänds upp?

3. Om insprutningslampan tänds upp, hör man något klick, t.ex från ett relä när man tryckt in knappen?

4. Snurrar startmotorn men bilen vill inte tända till?
Johnny Söderström
Post Reply